logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C1 II

Blijvend succesvol

De Citroën C1 is als occasion al vele jaren zeer geliefd. Met deze versie vanaf 2018 blijft dat succes onverminderd doorgaan. Hetzelfde geldt overigens voor de bijna-identieke zustermodellen van Peugeot en Toyota.

Pluspunten
  • Aanhoudend zeer gewild
  • Bescheiden gebruikskosten
  • Best betrouwbaar
  • Nog steeds aansprekend uiterlijk
Minpunten
  • Rijeigenschappen niet de fijnste in deze klasse

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn bij de Wegenwacht enkele vaker voorkomende euvels bekend bij deze C1. Deze komen overeen met zowel de eerdere versie van de C1, als uiteraard ook de ‘zustermodellen’ Aygo en 108. Bij intensief gebruik slijt de koppeling relatief snel. De bediening gaat steeds zwaarder en uiteindelijk kan zelfs de hevel op de versnellingsbak scheuren. De Wegenwacht kent hiervoor een noodreparatie waardoor de auto in elk geval verder kan. In de garage moeten zowel die hevel als de koppeling worden vervangen. De elektrische stuurbekrachtiging laat het ter plekke wel eens afweten. Daarvoor bestaat geen concrete reparatie, maar de Wegenwacht zal de voorbanden even hard oppompen, waardoor sturen tijdelijk wat lichter gaat. Niet mee doorrijden, want zo slijten die banden wel heel snel. Als er een foute starthulp is verleend, kan één van de hoofdzekeringen kapot gaan. Het ís even werk, maar de Wegenwacht vervangt die zekering wel.

Over de Citroën C1

De C1 is één van de zeer succesvolle modellen in het zogenaamde ‘A-segment’, de klasse met de meest compacte auto’s die tegenwoordig op de markt zijn. Dit is er als gezegd eentje uit een trio en het mooie is dat de Citroën ondanks die sterke overeenkomst zich toch weet te onderscheiden door een leuke, vriendelijke, vrolijke vormgeving. In 2018 onderging alle drie de modellen wat onderhuidse modificaties. In dit geval hebben we het dus over de versies vanaf die geringe facelift.

Uitvoeringen en varianten

De C1 is nog slechts leverbaar met één motorisering. Dat is de al bekende 1,0 liter driecilinder benzinemotor. Bij de facelift is het motorvermogen minimaal gestegen, van 51 kW/69 pk naar 53 kW/72 pk. Dat zegt niet veel, maar het karakter van de motor is ook duidelijk aangepast. Naast een handgeschakelde vijfbak is ook een halfautomatische vijfversnellingsbak beschikbaar. Per begin 2020 is deze halfautomaat uit het programma verdwenen.

De C1 bestaat als drie- en vijfdeurs, maar de driedeurs-versie wordt alleen nog geleverd in de basisversie ‘Live’.

De normale uitvoeringen heten respectievelijke Live, Feel en Shine. Tijdelijke uitvoeringen waren de Urban Ride (2018/20), Origins (2018/20) en JCC+ (2020). Bij enkele uitvoeringen komt de toevoeging ‘Airscape’ voor. Dit verwijst naar het grote vouwdak, dat als optie beschikbaar is.

De Citroën C1 als occasion

Er is een behoorlijk ruim aanbod gebruikte C1’s in ons land te vinden, ook voor deze versie na 2018. Opmerkelijk is dat dit toch een heuse ‘basisauto’ is, maar de meest eenvoudige driedeurs-uitvoering maakt minder dan 10% van het hele aanbod uit. De uitvoeringen met het grote open dak, de ‘Airscape’ komt als tegenhanger even vaak voor. De versie smet de halfautomaat zijn nog veel schaarser, waardoor het niet verwonderlijk is dat die uit het aanbod is verdwenen. Zodoende is het overgrote deel van het aanbod dus geconcentreerd op de vijfdeurs Feel– en Shine-uitvoeringen. Dit betekent automatisch dat voor wie op zoek gaat naar zó’n C1 het zinloos is om ver buiten de eigen omgeving te kijken. Op occasion-internetsites is altijd een straal vanuit de woonplaats instelbaar waarbinnen wordt gezocht. Het is vrij onzinnig om honderd kilometer te rijden naar een bepaalde occasion en er zo theoretisch vijf te passeren. Uiteraard zijn de officiële Citroën-dealers een logische ‘vindplek’ voor een mooie, jonge gebruikte C1. Voor dergelijke auto’s wordt het occasionlabel ‘Citroën Select’ gebruikt, waaraan een aantal interessante, aanvullende voorwaarden is gekoppeld. De aanhoudende populariteit van de C1 houdt ook in dat de vraagprijs voor een occasion misschien relatief fors is, maar dat is de restwaarde over een paar jaar ook. Per saldo valt de afschrijving dan wel mee.

De proefrit

In de basis is de C1 al een fors aantal jaren op de markt. Hoe leuk hij er ook uitziet, eenmaal op weg ga je dat wel merken. De 1,0 liter driecilinder heeft bij de facelift van 2018 vooral wat meer trekkracht bij lage toeren gekregen en daarmee meer souplesse. Dat maakt ‘m vooral in stadsverkeer en zo prettiger dan zijn directe voorganger. Eenmaal op kruissnelheid op de autosnelweg is ook het geluidsniveau net even lager. Dat pleit voor deze latere versie. Feit blijft niettemin dat de C1 niet alleen heel compact is, maar qua rijervaring toch tamelijk ‘basic’. De driecilinder laat zich bij variërende snelheid best horen. De vering is aan de harde kant. De ruimte achterin is zo klein, dat die feitelijk alleen geschikt is voor kinderen. De bagageruimte is met een inhoud van nog geen 200 liter ook aan de krappe kant. Uiteraard zijn dat eigenschappen die voor lang niet alle kopers even zwaar wegen. Een sterk puntje is natuurlijk wel dat bij normaal gebruik een verbruik van gemiddeld 1 op 20 haalbaar is.

Conclusie

De C1 blijft onverminderd een sympathiek ogende auto in de allerkleinste klasse. Daarmee onderscheidt de kleinste Citroën zich ook van de zustermodellen. Bijvoorbeeld als tweede auto in een jong gezin, kan de C1 uitstekend voldoen.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Mossel Citroën Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.