Auto Review Ford Puma II
Beetje eigenwijs, maar wel doordacht
De Ford Puma krijgt als occasion nog niet helemaal de waardering die de auto eigenlijk verdient. Deze compacte SUV weet zich wel te onderscheiden met enkele slimme details en natuurlijk is hij lekker ruim en praktisch, zoals het hoort bij een echte SUV.
- Pluspunten
- Stoer uiterlijk
- Rijdt heel prettig
- Heel betrouwbaar
- Doordachte details
- Minpunten
- Beetje ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- Auto start niet meer/komt niet op ‘ready’, nadat eerder het accu-lampje brandde. Oorzaak is een losse aansluiting bij het 48 Volt accupakket. De Wegenwacht kan dit weer goed vastzetten.
- Het komt ook voor dat op het dashboard geen lampjes branden en de motor niet wil aanslaan. Het ‘probleem’ zit nu in de zekeringkast, waar bepaalde contacten zijn vervuild en daardoor geen contact meer maken. De Wegenwacht demonteert een en ander, maakt die contacten schoon, zet de boel weer in elkaar en de Ford kan weer probleemloos en zonder kosten verder.
Over de Ford Puma
Compacte SUV’s zijn bijzonder populair en dus kon Ford ook niet achterblijven met een sterk aanbod in deze klasse. Daarvoor is de oude naam Puma weer teruggehaald. Deze Puma is een echte Ford, met een combinatie van moderne en doelmatige techniek, prima rijeigenschappen en een paar slimme details. Dat is op zich meer dan genoeg om zich te onderscheiden van ‘de massa’. Toch blijven we van mening dat de Puma meer waardering verdient dan blijkt uit de verkoopcijfers. Daarmee is het wel een heel slimme koop als occasion, omdat de vraag kennelijk niet overmatig groot is.
Uitvoeringen en varianten
- Ford heeft voor deze Puma een mooi overzichtelijk leveringsprogramma opgesteld. In de hele serie komen maar vier benzinemotoren voor.
- De 1,0 liter driecilinder, die we inmiddels kennen uit diverse Ford-modellen, is er in drie varianten. Er was een basisversie met 70 kW/95 pk, maar die is in de lente van 2022 uit het programma verdwenen.
- Veruit het grootste aantal uitvoeringen is voorzien van de 92 kW/125 pk versie van deze motor. Die is in eerste instantie voorzien van mild-hybrid techniek, oftewel een elektromotor die wel assisteert, maar de auto niet zelfstandig aandrijft.
- In de lente van 2021 is deze vervangen door een full hybrid, die ook –beperkt- elektrisch rijdt, wat ook zorgt voor een lagere CO2–uitstoot.
- Die techniek zit ook in de versie met 114 kW/155 pk, nog steeds met hetzelfde 1,0 liter driecilinder motorblok.
- Naast de 1,0 liter bestaan er ook twee uitvoeringen met de 1,5 liter driecilinder, goed voor 147 kW/200 pk. Deze is eind 2022 uit het programma verdwenen.
- Alle versies van de Puma hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak.
- Een moderne zeventraps automaat met twee koppelingen is beschikbaar op de 92 kW-versies.
- De basisversie met de 70 kW-motor is er als enige geweest in de basisversie Connected.
- De overige versies zijn er als Titanium en Titanium X, plus ST-Line en ST-Line X. De ST-Line met 92 en 114 kW is er ook als zeer complete Vignale.
- In de eerste maanden van de verkoop zijn Titanium en ST-Line er ook geweest met de toevoeging ‘First Edition’.
- In 2022 is er ook een ‘Gold Edition’ op de ST-Line X en de 1,5 liter geweest.
De Ford Puma als occasion
De Puma is voornamelijk verkocht aan particuliere eerste eigenaren, al zijn er ook wel exemplaren zakelijk ingezet. Dit betekent na enkele jaren in de praktijk een breed scala in kilometrages en leeftijden. De zakelijke exemplaren rijden in de regel op een leasecontract en komen meestal pas vrij na afloop van zo’n contract, dat vaak drie of vijf jaar loopt. Voorlopig is er al een ruim aanbod gebruikte Puma’s beschikbaar. De lokale Ford-dealers hebben vaak al het nodige aanbod. Uiteraard kunnen gebruikte Puma’s ook opduiken bij dealers van andere merken of bijvoorbeeld in de outlets van grote leasemaatschappijen.
De proefrit
Een 1,0 liter driecilinder líjkt heel subjectief wat erg bescheiden voor een auto als de Puma, maar de praktijk ligt heel anders. De 92 kW-versie is voor het overgrote deel van de kopers echt krachtig genoeg. Met een mild-hybrid versie bedraagt het praktijkverbruik al rond 1 op 17 á 18, wat ook een heel keurig cijfer is. De zitpositie is in de Puma als compacte SUV uiteraard net even hoger dan in bijvoorbeeld een Fiesta, maar afgezien daarvan rijdt hij zoals het een echte Ford betaamt. Dat wil zeggen: stevig geveerd, maar niet ‘te hard’, mooi stabiel, prima wegligging, erg fijne besturing en de zes versnellingsbak is een plezier om mee te schakelen.
Het interieur is nèt groot genoeg voor vier volwassenen. Als gezinsauto met twee kinderen op de achterbank voldoet hij natuurlijk uitstekend. Het interieur is keurig afgewerkt, het dashboard is duidelijk en de hele bediening leidt nergens tot vraagtekens. De bagageruimte, met een minimale inhoud van 456 liter, behoort tot de grotere in deze klasse. Daarbij heeft de Puma ook een paar slimme details in die bagageruimte., de vloer kan op twee verschillende niveaus worden gelegd en kan ook onder een hoek van pakweg 45 graden blijven staan, wanneer men daaronder iets wil pakken of inladen. Helemaal onderin is geen ruimte voor een reservewiel. In plaats daarvan zit er een kunststof ‘wasbak’ van 80 liter inhoud. Dat is handig om vuile spullen in te vervoeren. Er zit een afvoer in die bak, dus het is geen probleem die met de tuinslang of zo schoon te spuiten. Dat is een handige voorziening die feitelijk geen enkele concurrent biedt en voor sommige kopers heel praktisch blijkt te zijn.
Conclusie
Juist omdat de Ford Puma meer heeft te bieden dan alleen een stoer uiterlijk, verdient de auto eigenlijk meer waardering. Wie de vele goede eigenschappen van deze Ford weet te waarderen, heeft er beslist een heel fijne gebruiksauto aan voor het hele gezin. Daarbij is de Puma ook kwalitatief een erg goed product.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Puma.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
