logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q3 III (FJ)

Zo wil je ‘m!

De geheel nieuwe Audi Q3 e-Hybrid is een comfortabele, compacte SUV met veel geavanceerde techniek. Zo wil je ‘m!

Pluspunten
  • Rijcomfort
  • Rijbereik op stroom
  • Ruimte (voor type auto)
Minpunten
  • Geen opbergplek voor laadkabel
  • Flinke dode hoeken

Conclusie

De Audi Q3 e-Hybrid combineert voldoende binnen- en bergruimte met compacte buitenmaten, gevanceerde techniek en een zeer comfortabel weggedrag. Zolang je de batterij telkens oplaadt, kun je zeer zuinig omspringen met benzine, met dank aan het fikse elektrische rijbereik van 119 km. Nadelen blijven beperkt tot matig zicht rondom en het niet hebben van een opbergplek voor de laadkabel. Die slingert dus altijd door je achterbak. Vooral irritant als ie nat en vies is.

De Pro Line-instapversie zouden wij laten staan. De uitrusting daarvan is aan de sobere kant voor het type auto. De S Edition is het beste aanbod en blijft waarschijnlijk ook het meeste waard na vijf jaar en 100.000 kilometer gebruik. Wie het zich kan veroorloven moet zeker een proefrit gaan maken.

Type auto en prijzen

Audi heeft sinds 2011 de Q3 in zijn aanbod. Nadat er in 2018 een facelift was van deze SUV en in 2021 de plug-in hybride aan het gamma werd toegevoegd, is er nu een geheel nieuwe Audi Q3. De SUV is er voortaan met nog maar één, plug-in hybride, aandrijflijn en heet logischerwijs Audi Q3 e-Hybrid. Wil je een volledig elektrisch aangedreven Audi van dit formaat dan ben je aangewezen op de Audi Q4. De Audi Q3 e-Hybrid heeft concurrentie van de BMW X1, Mercedes-Benz GLA en de Volvo XC40.

Rijbereik 119 km op stroom

De plug-in hybride aandrijving bestaat uit een viercilinder 1.5 liter benzinemotor en een elektromotor met een vermogen van 85 kW. Met een batterij van 19,7 kWh is de auto volgens Audi in staat tot een elektrisch rijbereik van 119 km. Om de batterij weer op te laden kan deze plug-in snelladen met maximaal 50 kW. Dat is best bijzonder, er zijn nog niet zoveel stekker-hybrides die daartoe in staat zijn. De batterij zou aan een snellader in een half uur weer tot 80% zijn opgeladen. Het systeemvermogen van de aandrijflijn bedraagt maximaal 272 pk en het koppel is maximaal 400 Nm. Meer dan genoeg dus.

De Audi Q3 e-Hybrid is er vanaf € 52.990. Je koopt dan de Pro Line uitvoering met standaard 17 inch lichtmetalen velgen, LED koplampen en LED achterlichten en stoelen bekleed met zwarte stof. Een trapje hoger op de ladder staat de Advanced Edition. Die is er vanaf € 55.490 en zit ruimer in zijn spullen. De Nederlandse Audi importeur verwacht echter dat verreweg de meeste klanten zullen kiezen voor het topmodel, de S-Edition. Voor € 57.990 staat er dan een auto voor je neus met 19 inch lichtmetalen velgen en met een rijke standaarduitrusting. Ga je de Audi Q3 e-Hybrid private leasen reken dan op een maandbedrag vanaf € 719 voor de Pro Line.

De Audi Q3 e-Hybrid is er ook als Sportcoupé. Dat is in feite dezelfde auto maar dan met een naar achteren toe sterker aflopende daklijn, wat hem een sportiever uiterlijk geeft. Audi claimt dat de bagageruimte van deze ‘coupé’ exact even groot is als van de gewone Q3 e-Hybrid. Of de hoofdruimte op de achterbank dat ook is, valt te betwijfelen.

Matrixverlichting erg geavanceerd

Op het gebied van de verlichting biedt Audi drie mogelijkheden waarvan de matrix-verlichting het meest geavanceerd is. De digitale matrix-ledtechnologie (optioneel) projecteert in hoge resolutie pictogrammen op de weg en is in feite een optische uitbreiding van de rijstrookassistent. Ga je in je rijstrook te veel richting de witte lijn dan geeft een lichtprojectie op de weg aan dat je meer naar het midden van je rijstrook moet sturen.

Bij aankomst of vertrek zorgt de optionele coming- en leaving-homefunctie voor een ‘lichtshow’ waarbij je zelfs gepersonaliseerde projecties op bijvoorbeeld de muur van je woning kan laten schijnen. Schitterend allemaal, maar als een van deze koplampen beschadigd raakt, kun je je borst nat maken. De reparatiekosten zullen dan waarschijnlijk torenhoog zijn. Hetzelfde geldt voor de optionele Oled-achterverlichting. Ziet er prachtig uit, maar repareren zal niet goedkoop zijn.

Hoe rijdt de Audi Q3 e-Hybrid

De Audi Q3 e-Hybrid is een erg comfortabele auto. Voor alle rijstanden geldt dat er een mooie balans in de vering en demping zit, waarbij het rijcomfort altijd overeind blijft. Wij reden met de versie met gewone veren en dempers. Er is ook een adaptief onderstel beschikbaar.

In de rijstand ‘dynamisch’ reageert hij erg alert op de bewegingen van het gaspedaal. De brandstofmotor springt dan wat eerder aan en dankzij de combinatie met elektromotor krijg je bij versnellen een flinke duw in je rug. In de comfortstand gaat het allemaal wat kalmer en vloeiender. De besturing is mooi direct en precies en biedt voor het type auto voldoende gevoel.

Aandrijflijn is erg stil

De aandrijflijn zal altijd eerst alle stroom oprijden voordat de benzinemotor het werk overneemt. Alleen wanneer je heel veel gas geeft zal de brandstofmotor even bijspringen, zolang er ook stroom voorhanden is. Bij een normale rijstijl merk je dat de benzinemotor maar weinig werk hoeft te verzetten. Je hoort de brandstofmotor trouwens alleen als je heel hard accelereert. Onder alle andere omstandigheden is het heel erg stil aan boord.

In de auto-instellingen zit in een menu één stand verstopt waarmee je de mate van regenereren kan aan- of uitzetten. Altijd aanzetten, lijkt ons, want dat helpt weer in het realiseren van een gunstig stroom- en brandstofverbruik. De Audi Q3 e-Hybrid mag trouwens maximaal 1.400 kilogram aan de trekhaak hebben.

Parkeren kun je 'm leren

Optioneel kun je Trained Parking bestellen. Met dat systeem kun je de Audi leren inparkeren op een plek waar je vaak komt, bijvoorbeeld jouw garage. Dankzij GPS weet de Audi waar hij is en hoe hij de door jouw voorgeprogrammeerde parkeermanoeuvre moet uitvoeren. Na één keer trainen voert de SUV deze handelingen volledig zelfstandig uit. Ideaal voor krappe parkeersituaties. Helemaal ook omdat deze Audi fikse dode hoeken heeft. Vooral schuin naar achteren is het zicht beperkt.

De Audi Q3 e-Hybrid vanbinnen

Ondanks het feit dat deze Audi Q3 e-Hybrid thuishoort in het zogeheten A-segment, zeg maar dat van de compacte gezinsauto, is er opvallend veel binnenruimte. Zowel voor- als achterin is voor iemand van 1 meter 80 meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Dat komt op de achterbank doordat je wat meer rechtop zit omdat je bovenop het batterijpakket zit. Tegelijkertijd kun je de rugleuning van de achterbank verstellen zodat je toch comfortabel zit.

De achterbank is bovendien verschuifbaar waardoor je de kofferruimte wat groter kunt maken indien nodig. Minimaal heb je 375 liter bagageruimte en met alles weggeklapt is dat 1.239 liter. Als de achterbankleuning is neergeklapt onstaat er een niet geheel vlakke laadvloer. Het achterbakdeel is iets hoger dan het deel van de neergeklapte leuning, wat wordt veroorzaakt door het batterijpakket.

Je hebt geen dubbele laadvloer en daar schuilt een nadeel: de oplaadkabel slingert los door de achterbak. Zustermerk Skoda heeft voor de Elroq onderaan de hoedenplank een handig net waarin je kabel kan opbergen. Dat zou ook iets voor deze Audi zijn. Er is nu wel een kunststof tasje maar in de praktijk gebruik je die niet (vaak). Dat is namelijk maar gedoe.

Fijne materialen

Achter het stuur merk je dat er aandacht is besteed aan de details. Het interieur is mooi afgewerkt en er zijn zachte, prettig aanvoelende materialen gebruikt. De afleesbaarheid van de twee schermen is prima. In het infotainmentscherm zitten erg veel functies, maar die zijn redelijk eenvoudig en intuïtief te bedienen.

De kachelbediening is altijd in beeld zodat je nooit een menu in hoeft om de temperatuur een graadje hoger te zetten of de aanjager een standje lager. Er zijn fysieke knoppen voor onder meer de keuze van de rijstanden en voor het harder en zachter zetten van de radio. Vooral dat laatste is prettig.

Geen stengels meer

Audi heeft de traditionele stengels aan het stuurwiel vervangen door een gefixeerde unit aan de stuurkolom, waarvan de uiteinden dienstdoen als knoppen die op en neer kunnen bewegen. Je geeft dus voor je gevoel nog steeds op de normale wijze richting aan, maar je bedient daarbij niet langer een stengel. De ruitenwissers activeer je met een draaiwieltje. Klinkt ingewikkeld maar went snel.

De Audi Q3 e-Hybrid en het milieu

Zolang je de Audi Q3 e-Hybrid gebruikt zoals hij is bedoeld, kun je heel zuinig omspringen met brandstof. Maar dan moet je hem dus wel écht gebruiken als stekkerhybride en de batterij dus opladen zodra dat kan. Nu kost stroom uiteraard ook geld, maar het is wel goedkoper dan het equivalent aan benzine. En dankzij de actieradius van 119 km louter op stroom kun je normaal gesproken bijvoorbeeld je woonwerkrit helemaal elektrisch afleggen. Dankzij de snellaad-mogelijkheid kun je ook onderweg de batterij weer efficiënt bijladen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.