Auto Review BMW X1 I (E84)
Vrijbuiter
BMW - X1
- Pluspunten
- Hoge instap en zitpositie
- Behoorlijk betrouwbaar
- Minpunten
- Anders dan andere BMW’s
- Uiterlijk vraagt wat gewenning
Wat vindt de Wegenwacht?
De X1 is afgeleid van de 3-serie ‘E90’ en dus komen de weinige problemen die dat model kent, komen ook bij de X1 voor. Specifieke X1-problemen, dus die de 3-serie niet heeft, zijn ons niet bekend. Een keur aan elektronica-problemen is op te lossen door de ‘referentiekabel’ op de accu los te halen. Een slecht lopende benzinemotor, met weinig compressie op een of meer cilinders, wordt veroorzaakt door de nokkenasverstelling. Dat is in het algemeen een kwestie van schoonmaken. Als de thermostaat in de onderste waterslang weigert, kan dit leiden tot oververhitting van de motor, omdat er geen doorstroming in het koelsysteem is. De zescilinder benzinemotoren met directe injectie (xDrive25i en -28i, tot voorjaar 2011) hebben wel eens last van vervuilende injectoren, waardoor de motor slecht gaat lopen. De automaat wil wel eens vastzitten in de P-stand. De Wegenwacht kent daarvoor een trucje. Niet werkende ruitenwissers is een kwestie van een zekering.Waar praten we over?
Die had BMW nog niet eerder, een SUV in deze klasse. De auto is bedoeld voor een doelgroep die niet eerder BMW reed, of juist voor mensen die zoiets zoeken en vanuit een BMW naar een ander merk dreigen te vertrekken. Juist omdat dit een ander soort auto is dan BMW gewend is te bouwen, komen enkele specifieke eigenschappen van het merk hier en daar in het geding. Zie daarvoor ‘de proefrit’. Kwalitatief is het natuurlijk wel een echte BMW.Uitvoeringen en varianten
De X1 komt voor met een behoorlijk breed scala motoren. Aanvankelijk was er de 18i (2,0 liter, vier cilinders, 110 kW/150 pk) en daarnaast de 25i en 28i (beide 3,0 liter zescilinders, 160 kW/218 pk en 190 kW/258 pk) als benzineversies. In 2011 zijn de zescilinders stilletjes verdwenen, net als de 18i. Sindsdien kennen we een 20i en 28i. Die hebben beide dezelfde 2,0 liter viercilinder als de 18i, maar dan met respectievelijk met 135 kW/184 pk en 180 kW/245 pk. Het verschil zit ‘m in de specificaties met enkele en dubbele turbo’s enzovoorts. De overgang van de zescilinders naar viercilinders heeft door de grotendeels op CO2–uitstoot gebaseerde BPM gezorgd voor een aanzienlijke prijsverlaging. Bij de diesels heeft BMW het iets overzichtelijker gehouden. Daar zien we in eerste instantie de 18d, 20d en 23d. Dat zijn in alle gevallen 2,0 liter viercilinders, met respectievelijk 105 kW/143 pk, 130 kW/177 pk en 150 kW/204 pk. Alleen deze laatste is in 2012 vervangen door een 25d met 160 kW/218 pk. Een andere verdeling is die tussen de sDrive- en xDrive-varianten. De sDrive heeft altijd achterwielaandrijving en de xDrive heeft elektronisch geregelede vierwielaandrijving. De meeste motoren zijn in beide configuraties geleverd, alleen de 18i en 18d zijn er alleen als sDrive. Aanvankelijk waren alle automatische transmissie 6-traps, met de komst van de nieuwe motoren heeft de nog meer verfijnde 8-traps automaat de meeste versies bereikt. In de zomer van 2012 heeft de X1 een kleine facelift ondergaan, waarbij onder meer het front iets is aangepast. Er kwam tegelijk ook een nieuwe basis-dieselmotor, de 16d. Dit is de bekende 2,0 liter viercilinder, maar nu met 85 kW/115 pk. Er zijn zoals altijd bij BMW naamloze basisversies en daarnaast de Executive en High Executive. Vanaf de facelift in 2012 kennen we ook de uitvoeringen Business en Business+, die tussen de basisversie en de Executive in vallen.De BMW X1 als occasion
Ondanks het sterke ‘vrije tijds-karakter’ van een SUV, wordt een aanzienlijk deel van deze BMW’s zakelijk ingezet. Daardoor is het ook niet verwonderlijk dat ruim de helft van het occasionaanbod bestaat uit diesels. Die zijn in eerste instantie in de regel ingezet op basis van een leasecontract. Relatief loopt het aanbod gebruikte diesels terug na afloop van die contracten. De vraag naar occasions met dieselmotor is in ons land nu eenmaal niet zo groot, dus heel veel van die auto’s verdwijnen in de export. Vaak hebben die ex-lease-diesels naar verhouding ook flinke boodschappen gereden. Dat is geen enkel probleem, bij normaal onderhoud kunnen BMW’s daar heel goed tegen. Wel is het zo dat dergelijke exemplaren dan vaak niet meer vallen onder het ‘Premium Selection’-aanbod van de officiële dealers. Dat is een pakket zeer interessante voorwaarden en garanties (zie: www.bmw.nl/premiumselection), waarbij op een gebruikt exemplaar zelfs exact dezelfde garantie wordt gegeven (24 maanden) als op een gloednieuwe BMW. Voor veel kopers zijn dat argumenten die er toe doen, maar dat neemt niet weg dat er ook buiten dat aanbod uitstekende gebruikte X1’s zijn te vinden, bij dealers en elders.De proefrit
Bij een BMW zijn de verwachtingen altijd hoog gespannen, als het gaat om technische verfijning en rijplezier. Komend vanuit een andere, ‘normale’ BMW vraagt de X1 dan even gewenning. Dat heeft alles te maken met de hoge zit en instap, maar ook met de afstemming van het onderstel. De X1 rijdt prima, maar net niet zo verfijnd als een 3- of 5-serie. Dat geldt bijvoorbeeld voor de besturing en voor het veercomfort. Opvallend is wel hoe verfijnd de automatische transmissie werkt, ook de zestraps. Het interieur van de X1 is lekker ruim, achterin is hij aanzienlijk ruimer dan een 3-serie. Afwerking en uitvoering staan op het vertrouwde, hoge niveau. De bagageruimte is met 420 liter inhoud redelijk, maar wordt door bekende concurrenten overtroffen. Echt zuinig is een SUV per definitie niet, vanwege de hoge bouw. Met een viercilinder 28i kom je uit rond 1 op 11. Dat is keurig, maar niet spectaculair.Conclusie
Het is slim van BMW om de X1 in de markt te zetten als middenklasse-SUV voor wie toch BMW wil rijden. Dat neemt niet weg dat de typische BMW-rijder zich er niet helemaal bij thuis voelt. Wie de hoge zit en instap nuttig of prettig vindt, kan met deze X1 prima uit de voeten.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
