logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Tiguan I

Een SUV is niet suf!

Volkswagen - Tiguan

Pluspunten
  • Fraai en stoer uiterlijk
  • Hoge zitpositie
  • Sterke trekauto
Minpunten
  • Kans op grote mechanische schade

Wat vindt de Wegenwacht?

De techniek van de Tiguan komt in hoge mate overeen met andere Volkswagen-modellen. Dat betekent dat er ook overeenkomsten zijn in de mankementen die daaruit voortkomen. Zo hebben de direct ingespoten benzinemotoren last van de coatings in de cilinders of op de zuigers die sneller slijten dan bedoeld, waardoor de zuigers gaan ‘vreten’ en de boel kapot loopt. Inwendig lekkende koppakkingen leiden tot koelproblemen òf slechte smering door koelvloeistof in de olie. Stijgend oliepeil is reden voor groot alarm. Het twee-massa-vliegwiel kan slecht tegen overbelasting (zoals rijden caravan of aanhanger). De TSI-benzinemotoren kunnen last hebben van een oprekkende distributieketting, òf slapper wordende spanners. Een rammelende ketting is reden tot alarm, doorrijden kan grote motorschade veroorzaken en vervanging van ketting en spanners is al een kostbare reparatie. De 1,4 liter benzinemotor heeft individuele bobines, die zo maar de geest kunnen geven. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. De Wegenwacht kan dit snel herstellen, mits er aan een juiste bobine is te komen. het kan wel nog drie keer opnieuw gebeuren, met de andere bobines.

Bij de diesels laat de turbo het vaker dan bedoeld afweten en revisie van de cilinderkop is vaak al nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer.

De DSG-transmissies worden bij hogere kilometerstanden lawaaiig en schakelen dan niet meer zo soepel. Dat kan op een bakrevisie uitdraaien.

De Volkswagen Tiguan is als occasion nog steeds best populair, ook deze eerste generatie. Dit was Volkswagens eerste SUV in de middenklasse. Natuurlijk heeft hij best een stoer uiterlijk, maar zijn echte kwaliteiten zitten in de ruimte en het trekgewicht. Dat kàn heel handig zijn. ensen die zo’n auto gebruiken zoals die is bedoeld.

Waar praten we over?

Met dit model haakte Volkswagen vlot en doeltreffend in op de destijds snel stijgende vraag naar fraaie en stoere SUV-modellen. Zowel zakelijk als privé is deze Tiguan destijds goed verkocht, met als logisch gevolg dat er nu nog volop occasionaanbod van bestaat.

Uitvoeringen en varianten

De Tiguan is geleverd met een keur aan bekende Volkswagen-motoren. De basis-benzinemotor is vanaf 2010 de 1.4 TSI met 90 kW/122 pk. De 110 kW/150 pk-versie van die motor is er vanaf de verkoopstart. De 2.0 TSI is er met 125 kW/170 pk of met 147 kW/200 pk. De diesels zijn allen 2.0 TDI’s. De 81 kW/110 pk sterke versie is pas in 2010 verschenen, één trapje sterker is de 103 kW/140 pk versie, gevolgd door de 125 kW/170 pk. Zuiniger uitvoeringen met ‘BlueMotion Technology’ zijn er op basis van de 1.4 TSI met 110 kW en de 2.0 TDI met 81 kW en 103 kW. Door het lagere verbruik van de BlueMotions zijn de normale versies van die motoren minder in trek. Vierwielaandrijving, bij Volkswagen aangeduid als 4Motion, is beschikbaar in combinatie met de 2,0 TFSI benzinemotor (125 en 147 kW) en de 2,0 TDI (103 en 125 kW). Als basisversie kent de Tiguan een Easyline, het meest gewild is de uitvoering Comfort & Design, daarnaast is er ook wat ruiger uitziende Track & Field (alleen 4Motion), die verder technisch identiek is. De DSG-transmissie is er alleen op de 2,0 liter benzinemotoren en de 2.0 TDI 103 kW en alleen in de Sport & Style.

De Volkswagen Tiguan als occasion

In de eerste twee bouwjaren is de Tiguan zeer goed verkocht, daarna is de vraag minder geworden, onder meer door de economische crisis. Dat betekent dat die eerste bouwjaren ook in het occasionaanbod blijven overheersen. Daarbij zijn die eerste bouwjaren aardig opleeftijd aan het raken. Dit betekent ook dat er door eerdere eigenaren flink op is afgeschreven. Dat is mooi, want dat drukt de (maandelijkse) rijkosten flink. Uiteraard kan daar wel eens een garagerekening tegenover staan, maar dat staat niet in verhouding met de eerdere waardedaling. In het huidige aanbod daalt het aandeel diesels relatief. Die hebben vaak òf zoveel kilometers gereden dat het einde nadert, òf de exemplaren die in goede staat en met wat lagere kilometerstanden vrijkomen vertrekken naar het buitenland. In het algemeen is de vraag naar dergelijke dieseloccasions in ons land vrij gering. Bij de Tiguan maken de diesels nog hooguit een kwart van het aanbod uit, destijds lag dat percentage toen de auto’s nieuw op de weg verschenen veel hoger. Versies met automatische transmissie vormen ook zo’n beetje een kwart van het aanbod. Opvallend is ook dat het aandeel ‘4Motions’ wel best hoog ligt. Dat is mooi, want daarmee zijn dat prima werkpaarden, tegen aanvaardbare prijzen. Juist dit soort auto’s heeft vaak een vrij zwaar leven, is het niet bij de eerste, dan wel bij de tweede eigenaar. Je koopt zo’n auto om ‘m intensief te gebruiken. Prima, het betekent wel dat ze vaak de nodige gebruikssporen hebben. Wie een absoluut perfect exemplaar zoekt, maakt het zichzelf niet gemakkelijk. ‘Intensief gebruik’ betekent wel iets heel anders dan verwaarlozing. Als een Tiguan niet aanstaat vanwege de krassen, deukjes en een uitgeleefd interieur, zoek gewoon een andere, er zijn er nog genoeg.

De proefrit

Een auto als de Tiguan moet een bewuste keuze zijn. Bijvoorbeeld omdat er regelmatig een paardentrailer of iets dergelijks gesleept moet worden. Met trekgewichten vanaf 1.800 kilo (de meeste versies kunnen twee ton of meer trekken) moet de Tiguan dat ook gemakkelijk kunnen. Vergeleken met bijvoorbeeld een Golf heeft het rijcomfort in een Tiguan wel iets te lijden onder die capaciteiten. Om te beginnen is de zitpositie erg hoog en de verwerking van kleine oneffenheden in het wegdek is minder goed dan in een middenklassemodel. Op de weg voelt de Tiguan ook aan als een grote en zware auto. De rijke uitrusting van bijvoorbeeld de Comfort & Design-uitvoering, de goede voorstoelen en fraaie afwerking maken veel goed, maar niet alles.

Conclusie

De Volkswagen Tiguan is één van de modellen die is voortgekomen uit de middenklasse-SUV-hausse. Wie op zoek is naar een luxe werkpaard, kan hieraan een goede auto hebben. Let wel scherp op de onderhoudshistorie en wees voorzichtig met auto’s waaraan ‘nog nooit iets heeft gemankeerd’.

Concurrenten

Hyundai ix35 (2010 / 2015)

Kia Sportage (2010 / 2015)

Ford Kuga (2008 / 2013): Nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Dealeroccasions, Barneveld

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.