Auto Review Renault Laguna II 1e facelift
Terecht verguisd?
De Renault Laguna heeft als occasion een ‘lastige’ reputatie. Toen dit model verscheen, was hij heel modern en fraai gelijnd. Veel zakelijke rijders kozen voor een Laguna, maar de kwaliteit was blijkbaar niet opgewassen tegen intensief, zakelijke gebruik. Echt zonde!
- Pluspunten
- Comfortabel
- Uiterlijk heel geslaagd
- Zeer lage prijzen
- Minpunten
- Dubieuze reputatie
- Betrekkelijke betrouwbaarheid
Wat vindt de Wegenwacht?
De Renault Card in zijn eerste vorm kan niet tegen vocht. Vuil in de sleuf waar die card in moet, verstoort een goede werking. De kaartlezer is een zwak onderdeel, wat er voor kan zorgen dat de auto de kaart niet herkent en dus niet start. Vaak kan de Wegenwacht dit tijdelijk nog wel even omzeilen, waardoor de Laguna-rijder in elk geval zijn weg kan vervolgen. De modellen vóór de facelift hebben last van een keur aan problemen. Bij de benzinemotoren laten de PEN-bobines het zonder aanleiding wel eens afweten. De motor loopt dan op drie cilinders. Direct op een veilige plek stoppen is dan geboden. Mits er snel aan de juiste bobine is te komen, kan de Wegenwacht deze snel vervangen. Elke cilinder heeft zo’n bobine, dus het kan vier keer terugkomen. Het is wel zo slim om meteen in elk geval twee nieuwe bobines te kopen en in de auto te leggen. Als het dan weer gebeurt, is deze in elk geval voorhanden. De elektronica laat de Laguna veelvuldig in de steek, maar er zijn ook andere –mechanische- problemen, zoals een veel te snel verslijtende koppeling, met name bij de sterke dieselversies. Verder komen mankementen aan de versnellingsbak en wielophanging regelmatig voor. Dat was al het geval toen deze Laguna’s nieuw waren en het is er niet beter op geworden. De exemplaren van na de facelift zijn echter op tal van punten verbeterd en kennen daardoor niet méér problemen dan doorsnee moderne auto’s.
Over de Renault Laguna
Niet alleen de vormgeving van deze Laguna-generatie was opzienbarend, er waren ook wat nieuwe technieken. Meest opvallend is de ‘Renault Card’, die feitelijk de sleutels verving. In de eerste jaren verkocht de Laguna uitstekend, daarna haalde de reputatie van de techniek de auto in de verkoopstatistieken onderuit. Renault greep wel in, maar de veel betere, gefacelifte versie kwam te laat, in 2005. De verkoop behaalde nooit meer de aantallen van de eerste jaren.
Uitvoeringen en varianten
De Laguna is er in alle gevallen als vijfdeurs hatchback en als stationcar, die Grand Tour wordt genoemd. Beide zijn er in een enorme variatie aan uitvoeringen en motoriseringen. Zo tellen we liefst zes benzinemotoren en drie diesels. Bij de benzineversies begint de lijn met de 1,6 (76 kW/103 pk) die in deze Laguna maar net-aan sterk genoeg is. Er is ook een vrij schaarse variant op deze motor met een af fabriek ingebouwde autogas-installatie. De 1,8 (89 kW/121 pk) is al een stuk beter in verhouding en dat geldt uiteraard ook voor de 2,0 liter (99 kW/135 pk). Die motor is er ook met een turbo (120 kW/163 pk). Er was ook een 2,0 IDE met directe benzine-injectie (103 kW/140 pk), maar die is bij gebrek aan succes in 2003 uit het programma genomen. De sterkste benzineversie is de 3,0 V6 (152 kW/206 pk). De 1,9 dCi was er met 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk. Daarnaast was er een 2,2 met 110 kW/150 pk. De meeste motoren zijn geleverd in combinatie met een aantal uitvoeringen, die op volgorde van compleetheid Authentique, Expression, Dynamique, Privilége en Initiale heten.
De Renault Laguna als occasion
Deze Laguna-generaties is in grote aantallen als occasion geëxporteerd, zowel naar Frankrijk, als naar het Oostblok. Dat is flink aangemoedigd door de zeer lage restwaarde in ons land. Toch kun je een Laguna van dit model nog vaak kopen voor heel bescheiden bedragen. Niet doen, tenzij je goed kunt sleutelen en je uren niks kosten. Ze worden ook regelmatig aangeboden met motorschade, zoals kapotte turbo’s of gescheurde cilinderkoppen. De gouden tip is op zoek te gaan naar een keurig exemplaar van nà de facelift, direct herkenbaar aan het front zonder dat grijze kunststofdeel. Die hebben in restwaarde zwaar te lijden onder de slechte reputatie van de eerste serie, maar ze zijn echt véél beter. Dan koop je voor een relatief overzichtelijk bedrag best een fijne auto aan zo’n Laguna. Je moet ‘m alleen niet na korte tijd weer kwijt willen, want dan blijkt de inruilwaarde ook te verwaarlozen. Diesels en autogas-uitvoeringen zijn vrijwel uitgestorven. Van het hele aanbod is veel meer dan de helft een Grand Tour, de rest zijn hatchbacks.
De proefrit
Na alle negatieve aspecten, mag er ook wel eens iets goeds komen: deze Laguna’s zijn heel fijne, vooral comfortabele auto’s. Een mooie Grand Tour is een dijk van een gezinsauto, met heel veel ruimte. De afwerking in het interieur is vooral in de versie van vóór de facelift wel wat erg plasticerig, maar het ziet er qua vormgeving mooi uit. Een later exemplaar brengt het er ook wat dat betreft beter vanaf. Deze Laguna’s zijn bepaald geen compacte auto’s, desondanks zijn ze redelijk vlot handelbaar. Opvallend is ook dat ze naar verhouding niet zwaar zijn, de meeste versies zitten tussen 1.250 en 1.350 kg. Als je er netjes mee rijdt en niet alleen maar stadsverkeer, dan kan een 1,8 of 2,0 gemakkelijk rond 1 op 11 halen.
Conclusie
Ja, de Laguna is verguisd, maar enige nuancering is daarbij wel op z’n plaats. De versies vóór de facelift maken hun slechte reputatie helaas vaak waar, maar men gaat er gemakkelijk aan voorbij dat de latere een veel betere naam verdienen. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Laguna.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
