logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jeep Renegade I (BU) 1e facelift

Weinig hybride gevoel

De Renegade van Jeep is er met hybride- en mild hybride aandrijflijn. Wij testen zo’n mild hybride uitvoering. Een leuke auto, maar het hybride-gevoel blijft helaas teveel op de achtergrond.

Pluspunten
  • Stoere machine om te zien
  • Best zuinig
Minpunten

Conclusie

Ondanks het feit dat de Renegade e-Hybrid een elektrische hulpmotor heeft heb je niet echt het gevoel met een mild hybride onderweg te zijn. De benzinemotor overheerst, zowel in de tijd dat hij aan het werk is als in de mate waarin je de krachtbron hoort. Het gemiddelde brandstofvebruik van 1 op 15,1 is netjes. De automaat is reageert traag en soms schokkerig.Door de vormgeving van zowel de binnen- als de buitenkant heb je het gevoel met iets stoers onderweg te zijn maar dit is een Jeep anno 2023. Bedoeld dus voor een schone en zuinige rit maar niet voor een rit door het terrein.

Type auto en prijzen

De Jeep Renegade is een compacte cross over, verkrijgbaar met diverse hybridemotoren. Die hybride-versies zijn er als mild-hybrid en als plugin hybrid. In deze test rijden we met de mild-hybride versie in de meest luxe uitvoering, de e-Hybrid S. Prijzen variëren van 34 tot ruim 40 mille. In de private lease moet je rekenen op een maandbedrag van zo'n 575 euro. Onze testauto kost veertigduizend euro.

De Jeep Renegade e-Hybrid heeft een 130 pk opwekkende 1.469 cm3 grote viercilinder benzinemotor-met-turbo, die samenwerkt met een elektromotor, goed voor 20 pk. Het systeemvermogen bedraagt 129 pk, het maximum draaimoment luidt 240 Nm. ’Onze’ Jeep Renegade e-Hybrid S heeft een Uconnect-systeem met 8,4-inch scherm, 19-inch lichtmetalen wielen en een navigatiesysteem.

De tijd dat Jeep alleen maar ruige terreinauto’s bouwde ligt inmiddels ver achter ons. De Renegade mag er dan krijgshaftig uitzien, het is gewoon een voorwielaandrijver die zijn genen deelt met die van concerngenoot de Fiat 500X. Dus je kunt met deze e-Hybrid beter niet het asfalt verlaten. Er is wel wel een vierwiel-aangedreven versie maar ook die heeft geen lage gearing (dat is zeg maar een extra set terreinversnellingen) en is dus ook geen terreinbeul.

Hoe rijdt de Jeep Renegade e-Hybrid S?

Het merk Jeep is nooit synoniem geweest aan een hoge mate van verfijning als het om rijcomfort gaat. Jeeps waren vooral ruige donders die ook in het terrein uit de voeten konden. Hoewel de Renegade juist een asfalttijger is komt dat wat stugge Jeep-rijgedrag toch ook in deze auto naar boven drijven. De Jeep is niet bepaald stil op snelwegtempo. Banden, wind en motor zijn allemaal best hoorbaar. Verder heeft het onderstel de neiging het wegdek te kopiëren in plaats van kleine hobbels weg te filteren. Hij voelt met andere woorden wat stoterig. Vooral bij wegrijden vanuit stilstand en bij terugschakelen naar de laagste twee versnellingen voelt de automaat soms vervelend schokkerig aan. Optrekken vanuit stilstand gaat lekker rap dankzij de hulp van de elektromotor. Maar bij tussenacceleraties is de reactie juist traag. Ook hier gooit de versnellingsbak roet in het eten. De software moet te lang nadenken. Sta je vooraan bij het stoplicht, houd er dan rekening mee dat door de lange daklijn het verkeerslicht lastig te zien is.

De techniek van de Renegade is best interessant. Zo is de benzinemotor dubbel geëlektrificeerd. Hij heeft een starter/generator die extra kracht levert tijdens accelereren en stroom produceert tijdens het remmen. De tweede elektromotor zit in de zeventraps automaat. Dat is een motor met een vermogen van 15 kW/20 pk. Deze zou de auto ook volledig zelfstandig korte stukken moeten kunnen aandrijven, zou je denken. Zou, want ik de praktijk is de benzinemotor opvallend vaak aan het werk waardoor het echte hybridegevoel een beetje achterwege blijft. Alleen bij het loslaten van het gaspedaal neemt de elektromotor het even helemaal over.

Is er ook nog iets positiefs te melden? Jazeker. Onze testauto is uitgerust met een adaptieve cruise control en een rijstrook assistent. Die doen hun werk echt keurig al brengt de adaptieve cruise control de auto niet helemaal tot stilstand - wat handig kan zijn in fileverkeer. Als je ze op de snelweg tezamen gebruikt kun je deels autonoom rijden en ook dat gaat prima. De Jeep Renegade heeft standaard altijd een rijstrook assistent en een noodstopsysteem.

De Jeep Renegade e-Hybrid S van binnen

Achter het stuur heb je het gevoel in een stoere auto te zitten. Alles ziet er robuust uit. Zo heeft de bijrijder een dikke handgreep voor z’n neus – een erfenis uit de échte terrein-Jeeps van weleer – en hebben de twee klokken in het instrumentarium een lekkere dikke rand. Op het stuurwiel vind je de bediening van onder meer de adaptieve cruise control, de radio en de telefoon. Maar ook kun je er diverse pagina’s mee kiezen tussen de meters. Het infotainmentscherm is wat aan de kleine kant en zit erg vol. Het aanraakscherm werkt redelijk goed. De navigatie is echter aan de trage kant bij programmeren van de bestemming. Erg fijn is het feit dat de kachel zich met gewone knoppen laat bedienen. Geen gezoek in menuutjes maar gewoon een knop indrukken of omdraaien. Hulde!

De zit achter het stuur is prima, maar door de lange daklijn is het zicht schuin naar boven beperkt. Sta je vooraan bij het stoplicht dan zie je het licht niet.Achterin de Renegade is de ruimte beperkt. De beenruimte is krap en de hoofdruimte maar net aan voor iemand van 1 meter 85. Het bagageruim meet 351 liter met de achterbank op z’n plek. Klap je hem weg dan heb je 1.297 liter bagageruimte. Niet schokkend veel dus, maar wel prima bruikbaar. De laadruimte kent geen dubbele bodem. De laadvloer loopt bij de neergeklapte rugleuning een beetje schuin op en is dus niet vlak.

De Jeep Renegade e-Hybrid S en het milieu

Dankzij de mild-hybride aandrijflijn mag je verwachten dat de Renegade zuinig omspringt met brandstof. Niet in de laatste plaats omdat de brandstofmotor volgens het Miller-principe werkt. Daarbij blijven de inlaatkleppen iets langer open tijdens de compressieslag. Gevolg is dat er minder lucht en benzine worden samengeperst. Dat spaart dus brandstof maar het levert natuurlijk ook wat minder vermogen op. De elektromotor compenseert dat echter. Hoe zuinig is de Renegade dan? Bij een normale, vlotte rijstijl haalden we een praktijkverbruik van 1 op 15,1 (6,6 liter per 100 km). De zuinigste meting die wij deden bedroeg 1 op 17,8 (5,6 liter per 100 km) maar dan moet je echt je best doen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.