logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 6e I

Prima, maar we zijn beter van Mazda gewend

Voor de nieuwe, elektrisch aangedreven, Mazda 6e heeft het Japanse merk samengewerkt met een Chinese partner. Resultaat: de 6e is een prima auto, maar we zijn van Mazda wél beter gewend.

Conclusie

De achilleshiel van de Mazda 6e is de bediening van het infotainmentscherm. Er gaan zeer veel functies onder schuil. Zelfs het openen van de achterklep.Maar het merendeel is omslachtig en onlogisch in menu’s ondergebracht. Je kijkt veel teveel op het scherm in plaats van op de weg. Dat leidt tot irritatie.

De elektrische aandrijflijn is prima. De standard range uitvoering haalt 480 km op een lading stroom. Het praktijkverbruik is met een gemiddelde van 15,7 kWh netjes voor een auto in dit deel van de markt. De rijeigenschappen zijn prima, maar niet zo verfijnd als we van Mazda gewend zijn. Hetzelfde geldt voor de algehele afwerking van het interieur.

Al met al is het onderscheidende karakter, waar Mazda’s zo om bekendstaan, helaas verdwenen. Daar staan prima binnenruimte, een scherpe vanafprijs en een rijke standaarduitrusting tegenover.

Type auto en prijzen

De Mazda 6e vormt de vierde generatie van de Mazda 6-reeks en is dit keer een hatchback. Hij heeft kortom een vijfde deur om de kofferbak te bereiken. De vorige Mazda 6, die van 2012 tot en met 2024 is geleverd, was er als sedan en als stationwagon. Die twee carrosserievarianten zijn verdwenen, er is nu uitsluitend de hatchback.

De Mazda 6e is er alleen met een elektrische aandrijflijn. Het is altijd een achterwielaandrijver waarbij er keuze is uit twee batterijpakketten. De standard range heeft een batterijpakket van 68,8 kWh en komt volgens Mazda 480 km ver op een lading stroom. De long range versie heeft een 80 kWh batterij en een reikwijdte van 552 km (WLTP). Gek genoeg kan het kleine batterijpakket snelladen met maximaal 165 kW en het grote pakket met maar 90 kW.

Veel uitrusting standaard

Er zijn twee uitvoeringen, de Takumi en de Takumi Plus. De verschillen tussen de twee versies zijn klein. De Takumi zit al zeer ruim in de spullen. Prijzen beginnen bij 45.000 euro voor de Takumi met standard range en lopen op tot zo’n 47 mille voor de Takumi Plus. Reken bij private lease op een maandbedrag vanaf € 674.

Standaard krijg je een warmtepomp, een elektrisch bedienbare en van binnenuit te openen en te sluiten achterklep. Daarnaast een head up display, een 360 graden camera, een panoramadak en kunstlederen bekleding. Niet verkeerd gezien de prijs en voor een auto die concurreert met bijvoorbeeld de VW ID.7, de BYD Seal, Tesla Model 3 en Hyundai Ioniq 6.

Chinese samenwerking

Deze 6e is door Mazda ontwikkeld samen met het Chinese Changun en dat is goed te merken. Mazda kiest er vaak voor om op technisch vlak een geheel eigen weg in te slaan. En met succes want auto’s als de CX-3 en CX-5 en de vorige 6 konden rekenen op een grote groep vaste kopers. Maar deze nieuwste Mazda 6e laat die kenmerkende Mazda-keuzes en het daarbij behorende gevoel helaas voor wat het is. Iets dat je vooral merkt in het interieur (zie verderop).

Hoe rijdt de Mazda 6e?

De rijeigenschappen zijn prima, maar van Mazda’s zijn we gewend dat ze je net dat beetje extra rijplezier geven in de besturing en de reacties van het onderstel. De verwachtingen zijn kortom best hooggespannen en in dat kader bezien stelt de auto teleur. Het stuurgevoel is nogal doods, zoals bij veel Chinese EV’s. In de sportstand voel je iets meer tegendruk maar het is niet zo communicatief als je van een Mazda mag verwachten.

Omdat het een achterwielaandrijver is, heb je in elk geval geen aandrijfreacties in de stuurinrichting. De rijstrookassistent is erg dwingend en grijpt te snel in. De Mazda 6e mist een one-pedal drive. Je kunt wel in vier standen regenereren maar je voelt daarbij maar weinig verschil tussen de diverse standen.

Vering en demping zijn best prima, maar je verwacht ook hier meer verfijning. Het onderstel is wat ‘bonkerig’ en slaat op korte richels en putdeksels. Boven de 90 km/h komt de achterspoiler omhoog uit de achterklep. Aardig, maar of het bij een gezinsauto echt wat uitmaakt?

De Mazda 6e vanbinnen

Vanbinnen lijkt deze auto op veel Chinese auto’s, maar niet op een Mazda. Het is qua uiterlijk allemaal nogal anoniem en inwisselbaar. Mazda’s zijn qua bedieningsgemak altijd een fijne mix van normale knoppen en een bediening via het infotainmentsysteem. In de Madza 6e is er voor gekozen vrijwel alle fysieke knoppen te schrappen. Je bedient werkelijk álles via het grote 15 inch infotainmentscherm – tot aan het openen en sluiten van de achterklep aan toe. En dat is dan ook de achilleshiel van deze auto.

Voor elke handeling moet je het scherm gebruiken en al snel leidt dat tot fikse irritatie, niet in de laatste plaats omdat er nogal wat onlogische menustructuren zijn. Daardoor kijk je veel teveel op het scherm in plaats van op de weg. En er is een hele trits aan waarschuwingsbliepjes die je niet snel het zwijgen kan opleggen.

Ook dat leidt tot irritatie, mede omdat je enkele ervan na het starten van de auto steeds opnieuw moet deactiveren. Nu zijn er op het stuurwiel twee 2 programmeerbare toetsen. Daarmee kun je dus zelf bepalen waar je met een druk op de knop snel bij kunt. Maar juist die van de rijstrookassistent en de snelheidswaarschuwing kun je niet programmeren.

Nutteloze sub-menu's

Rijd je met behulp van de navigatie dan kom je er al snel achter dat de 360-graden camera telkens aanspringt als je een rotonde oprijdt. Heel onhandig want je ziet dan niet meer op de navigatie welke kant je op moet rijden.

Verder zijn er zijn nogal wat nutteloze sub-keuzes die de boel nodeloos ingewikkeld maken. Zo zijn er maar liefst 5 standen voor gevoeligheid van de automatische ruitenwisser en is er bij het merendeel van de rijhulpsystemen telkens de keuze uit reageren met vroeg/laat/medium/uit/met-of-zonder-geluid/met-of-zonder-trillen.

En waar de stoelverwarming heel simpel is te vinden, daar zit de stuurwielverwarming diep verstopt in een menu. Een heel ander soort klacht is de koeling van de oplaadmogelijkheid voor je smartphone. Die blaast zo hard dat je een koele luchtstroom voelt rond je rechterdijbeen. Een achterruitenwisser ontbreekt.

Ook pluspunten: lekker ruim

Zijn er dan ook nog pluspunten in het interieur? Ja, gelukkig zijn die er ook. Als je de vervelende bediening van het infotainmentsysteem wegdenkt, is het zonder meer een comfortabele reisauto. Er is achterin veel beenruimte en voldoende hoofdruimte.

Wel zit je enigszins met je knieën opgetrokken. Dat komt omdat je boven op de batterijen zit, waardoor de zitting van de bank laag is. Anders zou er onvoldoende hoofdruimte overblijven. Het standaard aanwezige head-up display is duidelijk afleesbaar.

De bagageruimte is met 465 liter best flink. Bovendien heeft deze EV een frunk (laadruimte in de neus) van maar liefst 70 liter. Dat is zo groot dat je er niet alleen de laadkabel in kwijt kan, maar ook bijvoorbeeld een kleine reistas.

De Mazda 6e en het milieu

De Mazda 6e is er met twee batterijpakketten. Met die van 68,8 kWh kom je volgens Mazda zo’n 480 km ver en met het 80 kWh pakket zou je 552 km moeten halen. Wij reden met het kleine batterijpakket en hadden in de praktijk zo’n 390 km range. Tijdens onze vaste verbruiksronde haalden we een gemiddeld stroomverbruik van 15,7 kWh/100 km bij een buitentemperatuur van 15 graden Celsius.

Snelladen doet de testauto met maximaal 165 kW. Het grote batterijpakket kan dat niet, die kan maximaal met maar 90 kW laden, wat er bij die versie geen LFP-batterij is gebruikt. Snelladen van 10 procent leeg naar 80 procent vol duurt bij de longe range dan ook maar liefst 47 minuten, waar dat bij ‘onze’ standard range na 24 minuten al is gepiept. Wat opviel tijdens het snelladen is dat de auto de nodige zoemende, nogal harde geluiden maakt.

Bij laden aan een publieke 11 kW-paal bleek dat er standaard een zeer korte laadkabel bij de auto wordt meegeleverd. Kruis direct een langer exemplaar aan als je deze auto koopt, anders ga je je geheid irriteren.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.