Auto Review Seat Tarraco I
Seats ruime SUV-alternatief
De Seat Tarraco is als occasion bepaald niet de meest voorkomende SUV in de grotere middenklasse. Dat is in zoverre onterecht, dat dit strak gelijnde model in geen enkel opzicht onder doet voor de concurrentie, met name zijn twee concern-genoten.
- Pluspunten
- Zeer ruim interieur plus bagageruimte
- Rijdt prima, met een sportief accent
- Goede betrouwbaarheid
- Strak gelijnd uiterlijk
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de 1,5 liter viercilinder komt het voor dat de trekkracht van de motor ineens wegvalt en van onder de motorkap een raar geluid klinkt. Waarschijnlijk is de slang tussen de intercooler en de inlaat los. Voor de Wegenwacht is dat ter plekke direct op te lossen en de Seat kan zonder verdere kosten weer doorrijden.
Exemplaren met automatische transmissie kennen ook een kleine storing. Op het dashboard staat ‘wagen alleen in positie P verlaten’. Dit is niet ter plaatse oplosbaar. De auto rijdt wel, bij de garage moet de werking van de schakelpook worden hersteld.
Over de Seat Tarraco
Het mag bekend worden verondersteld dat Seat onderdeel uitmaakt van het Volkswagen-concern. De verschillende modellen kennen in de regel een ‘zustermodel’ bij een van de andere merken, of zelfs méér dan een. De Tarraco geldt op deze manier als de Seat-interpretatie van zowel de Volkswagen Tiguan als de Skoda Kodiaq.
Een nuchtere occasionkoper kijkt dus niet alleen naar deze Seat, maar neemt ook het aanbod van dat tweetal in overweging. Vaak is het dan een kwestie van smaak (of geld…) die de doorslag geeft welke van de drie het wordt.
Uitvoeringen en varianten
In totaal is de Tarraco geleverd met een keuze uit vijf motortypes. Veruit de meest voorkomende is de 1,5 liter viercilinder benzinemotor (110 kW/150 pk). Deze komt voor met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automatische transmissie met twee koppelingen. Tot de zomer van 2022 was er ook een 1,4 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor (samen goed voor 180 kW/245 pk) als plug-in hybride, uiteraard in alle gevallen met automaat. We kennen de Tarraco ook met een 2,0 liter benzinemotor (140 kW/190 pk), in alle gevallen in combinatie met zowel de automaat als vierwielaandrijving. Er zijn in de Tarraco ook twee 2,0 liter TDI-diesels geleverd. De versie met 110 kW/150 pk is er met voorwielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak, of met de zeventraps automaat en vierwielaandrijving. Er is ook een topversie van de diesel geweest met vierwielaandrijving, automatische transmissie en 140 kW/190 pk.
De absolute basisversie van de Tarraco heette Style, maar die is al in de lente van 2021 uit het programma gehaald. Tot die datum kende we ook de uitvoeringen Xcellence, Xcellence Business Intense en FR. Vanaf die datum is er nog maar één uitvoering, dat is de Business Intense zonder verdere toevoegingen.
De Seat Tarraco als occasion
De Tarraco is natuurlijk bij uitstek een gezinsauto, maar dat neemt niet weg dat een aanzienlijk deel van de nieuwe exemplaren is ingezet als zakenauto. Een groot deel daarvan rijdt op basis van een leasecontract en zodra die contracten beginnen af te lopen, groeit het occasionaanbod. Niettemin laat dat aanbod ook daarvoor al een opmerkelijke verdeling zien. Zo is een diesel zo goed als onvindbaar, maar zo’n 20% is wel een hybride. Verder is maar net 10% van het aanbod voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, wat onderstreept dat de automaat gewoon de betere en fijnere keuze is voor het soort auto.
De Tarraco is met name te vinden bij de officiële Seat-dealers. Zij hanteren het occasionlabel ‘Das Welt Auto’. DJuist door die zakelijke inzet kan ook bij de outlets van de grote leasemaatschappijen soms ook een mooie Tarraco opduiken.
De proefrit
Uiterlijk is de Tarraco een typische Seat, met voor het merk karakteristieke, strakke lijnen en geslaagde proporties. De maatvoering en dus ook het ruimte-aanbod komt sterk overeen met dat van de twee zustermodellen, maar is niettemin een heel sterk punt. Op de voorstoelen en de tweede zitrij is het ruimte-aanbod heel royaal. Als optie is een derde zitrij beschikbaar, die voor opgroeiende kinderen prima bruikbaar is, maar voor volwassenen is dat wat krap.
De beschikbare bagageruimte is gigantisch. Met de twee achterste zitplaatsen néér is dat al 700 liter (vijfzitter: 760!), zelfs met zeven plaatsen in gebruik is het nog 230 liter.
Het zitcomfort achter het stuur is prima. In de bediening zitten wel wat kleine onhandigheidjes. Even de dagteller op nul zetten lukt de eerste keer niet zonder het instructieboekje. De gecompliceerde adaptieve cruise control wordt bediend met een handle achter het stuur die niet is te zien en niet impulsief werkt.
Om van een telefoongesprek op het centrale display terug te keren naar de navigatie zijn twee extra handelingen nodig. Voor een typische gezinsauto is de afstemming van het onderstel nogal stug, vooral op kleine oneffenheden. Dat past dan bij de sportieve stijl en uitstraling van Seat en als de boel zou deinen is dat een gedegen recept tot wagenziekte op de derde zitrij.
Een versie met de 2,0 liter benzinemotor rijdt gemiddeld ongeveer 1 op 11, met een 1,5 moet 1 op 14 gemakkelijk haalbaar zijn.
Conclusie
De Seat Tarraco is een strak gelijnde en heerlijk ruime SUV, een prima optie voor een wat groter gezin, of voor wie regelmatig passagiers vervoert. Het punt is alleen dat dit ook geldt voor de zustermodellen. De keuze juist voor de Seat is dus vooral een kwestie van smaak.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Seat Tarraco.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
