logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Aygo I 2e facelift

Lekker eigenwijze occasion

De Toyota Aygo is ook als occasion zeer gewild, het is gewoon een heel populaire auto in de kleinste klasse. Deze tweede generatie is meer onderscheidend dan zijn voorganger. Daar moet je van houden, maar aan de kwaliteit van de Aygo doet dat niets af.

Pluspunten
  • Compact, goed, lage rijkosten
  • Eigenzinnig model, onderscheidend
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Bescheiden rijcomfort
  • Iets minder geliefd dan z'n soortgenopten

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Aygo is zo betrouwbaar als je maar van een echte Toyota kunt verwachten. Er zijn maar twee aandachtspuntjes te bedenken.
  • De halfautomatische transmissie verslijt relatief snel z’n koppeling. Uiteraard heeft dat er alles mee te maken hoe er met de auto wordt gereden, in stadsverkeer verslijt die op minder kilometers dan op vooral snelweg, met veel constante snelheid in de vijfde versnelling. Als de koppeling te heet wordt, door overbelasting, klinkt er een piepje in de auto, maar als bestuurder ben je dan eigenlijk al te laat om er nog veel aan te doen. Dat is niet meteen einde verhaal, maar hij heeft het wel zwaar.
  • Een ander puntje is het olieverbruik, vooral bij wat hogere kilometerstanden. Het is niet erg dàt die motor wat verbruikt. Er zit alleen niet veel olie in het carter en als het peil niet regelmatig wordt gecontroleerd en eventueel bijgevuld, kan het zo maar gebeuren dat je echt met te weinig olie rijdt. Daar kan geen enkele motor tegen, ook een Toyota niet en dus draait de boel dan nodeloos kapot.

Over de Toyota Aygo

Deze Aygo maakt net als zijn voorganger deel uit van een trio, dat is ontwikkeld door Toyota en PSA. Dat Franse concern heeft technisch dezelfde auto op de markt gebracht als Citroën C1 en Peugeot 108. De eerste generatie van dit drietal is zeer populair geworden. Deze tweede generatie is niet alleen een fractie groter, maar de drie merken onderscheiden zich ook veel nadrukkelijker van elkaar. Daarbij heeft juist de Toyota een heel uitgesproken ‘eigen’ gezicht meegekregen. De werkelijke uiterlijke overeenkomst tussen deze drie beperkt zich overigens tot de voorruit en de voorportieren.

Uitvoeringen en varianten

  • De Aygo is er als drie- en vijfdeurs.
  • Er is maar één motor beschikbaar, dat is de oorspronkelijk van Toyota-dochter Daihatsu afkomstige driecilinder 1,0 liter met 50 kW/68 pk.
  • De basisversies hebben altijd een normale vijfversnellingsbak.
  • Duurdere versies zijn ook geleverd met een semi-automaat, ofwel een gerobotiseerde vijfbak. Hij schakelt wel, maar doet dat zelf.
  • Naast het technisch heel overzichtelijke leveringsprogramma, zijn er nogal wat verschillende uitrustingsniveaus. De basisversie heet x, gevolgd door de x-now, x-fun, x-play, x-nav, x-joy, x-pure, x-cite en x-clusiv.
  • We kennen ook de x-wave, die met ingang van begin 2015 x-wave Style heet en is voorzien van een vouwdak over vrijwel het hele oppervlak van het dak.
  • De uitvoeringen x, x-now, x-fun, x-play, x-nav zijn er ook als driedeurs.
  • Het aardige van de Aygo is dat er een uitgebreid programma bestaat waarin de auto met gekleurde plastic panelen kan worden verfraaid en er heel eigenzinnige kleurcombinaties kunnen ontstaan. Tot de contrasterend gekleurde delen behoort dan onder meer de typische ‘x’ in het front van de auto. Deze panelen kunnen ook zonder dat er schade ontstaat weer worden verwijderd, of vervangen door dezelfde delen in een andere kleur. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen Aygo, indien gewenst.

De Toyota Aygo als occasion

De eigenzinnigheid van de Aygo heeft ertoe geleid dat dit model net even minder geliefd is dan zijn twee Franse tegenhangers. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, maar het feit ligt er. Dat is ook in het occasionaanbod terug te zien. Het lijkt er ook op dat deze tweede generatie net niet de enorme populariteit haalt van het vorige model, wat ook alles heeft te maken met veel meer concurrentie van andere merken, dan in de glorietijd van die eerste generatie. Ze zijn er wel, gebruikte Aygo’s, uiteraard. De verwisselbaarheid van die gekleurde delen blijft leuk, maar gezien het occasionaanbod hebben Nederlandse kopers op dit vlak niet echt veel lef, het is grijs, wit en zwart wat de klok slaat. Wie heel uitgesproken wensen heeft, er zijn immers kleuren genoeg leverbaar, zal echt op zoek moeten naar ‘die ene’. Wie per se een driedeurs wil, maakt het zichzelf moeilijk, want die zijn echt met het bekende lampje te zoeken. Een deel van de gebruikte Aygo’s van deze serie staat nog steeds bij de Toyota-dealers en -specialisten in het land. Dat geldt vaak ook voor exemplaren die ondanks een fikse kilometerstand nog in heel goede conditie verkeren, waarmee de kwaliteit van de Aygo nog eens wordt onderstreept. Uiteraard zijn er naast de dealers ook volop andere aanbieders.

De proefrit

Technisch is deze Aygo nauwelijks verschillend van het vorige model. Dat heeft als goede kant dat de betrouwbaarheid meer dan bewezen is, maar er zit ook een andere kant aan. De techniek is ook in de allerkleinste klasse echt wel doorontwikkeld. Daardoor is de Aygo nog nadrukkelijker een ‘kleine’ auto dan voorheen. Met vier volwassenen in de Aygo is nauwelijks te doen, of hooguit voor een kort ritje. Aardig detail in het interieur is het feit dat de klokken op het dashboard meebewegen met de hoogteverstelling van het stuur, waardoor het zicht op die klokken altijd goed blijft. De bagageruimte is groter dan in de eerste Aygo-generatie, maar blijft aanmerkelijk kleiner dan in diverse concurrenten. Op zich is de 1,0 liter driecilinder sterk genoeg voor normaal gebruik. Sterk afhankelijk van de wijze van gebruik schommelt het gemiddelde verbruik ergens tussen 1 op 17 en 1 op 21.

Conclusie

Kwalitatief is de Toyota Aygo nog steeds een ijzersterke auto en dat kan ook bij aankoop van een occasion een sterk argument zijn. Objectief bezien is het niet meer de maatstaf in zijn klasse, maar gelukkig zijn er veel trouwe Aygo-rijders die graag opnieuw voor dit merk en type kiezen.

Fiat Panda (2004 / 2010)

Kia Picanto (2004 / 2010)

Volkswagen Up! (2011/ 2015)

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Aygo.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.