Auto Review Mercedes A-Klasse IV (W177)
Voor jongere ‘sterren’
De Mercedes-Benz A-klasse is als occasion behoorlijk gewild. Deze generatie weet in navolging van zijn voorganger relatief jonge autokopers aan te spreken en dat is juist voor dit merk enorm belangrijk. Uiteraard geldt dat bij occasions even sterk als bij nieuwe auto’s.
- Pluspunten
- Behoeft geen introductie
- Geavanceerde techniek
- Behoorlijk betrouwbaar
- Minpunten
- Minder comfortabel dan verwacht
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de A-klasse komt het voor dat de transmissie niet wil schakelen. Dat komt door een fout in de aansturing vanuit de module van de transmissie-hendel. Een reset met callibratie kan de oplossing zijn, in principe kan de Wegenwacht die ter plekke kosteloos uitvoeren. Incidenteel komt het ook voor dat de transmissie niet werkt als gevolg van een kapotte remlichtschakelaar. Feitelijk is dit een ingebouwde veiligheid, want het is gewoon niet verstandig om zonder remlichten de weg op te gaan. Deze techniek voorkomt dit.
Een heel enkele keer komt het voor dat de motor afslaat als gevolg van een kapotte module voor de aansturing van de brandstofpomp. Mocht er eens een zekering doorbranden, dan is het lastig dat de zekeringkast in een moderne Mercedes’ heel keurig is weggewerkt, maar daardoor ook lastig bereikbaar. Ach… dat is een luxeprobleem!
Over de Mercedes-Benz A-klasse:
De voorgaande generatie van de A-klasse heeft veel goeds gedaan voor het merk Mercedes-Benz. Die sprak destijds een belangrijke nieuwe groep relatief jonge kopers aan. Deze generatie vanaf 2018 gaat daar heel gericht mee door. De A-klasse is dus sterk bepalend voor de verjonging van het klantenbestand van het merk. Juist die doelgroep zal zich sterk aangesproken voelen door de serieus vernieuwende techniek die deze A-klasse biedt. Van oudsher is Mercedes-Benz één van de merken die een leidende rol spelen in de vernieuwing van de autotechniek. De A-klasse zet die traditie voort.
Uitvoeringen en varianten
De A-klasse is er in twee carrosserievormen: als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs Limousine. In beide modellen bestaat een enorm aanbod uitvoeringen. Vrijwel alle varianten zijn er in beide koetswerkvormen. Er zijn in dit model liefst acht verschillende benzinemotoren beschikbaar, plus vier diesels. Basis in de benzinelijn is de A160, voorzien van een 1,3 liter viercilinder turbomotor, met 80 kW/109 pk. In de A180 levert hetzelfde motorblok 100 kW/136 pk en in de A200 is dat zelfs 120 kW/163 pk. De A220 heeft een 2,0 liter viercilinder met 140 kW/190 pk. Uit datzelfde motorblok haalt de A250 165 kW/240 pk. De A35 AMG gaat daar met 225 kW/306 pk nog eens royaal overheen en voor wie alleen topprestaties tellen is er de A45 AMG met 310 kW/421 pk. De A250e is een plug-in hybride, waarin de 1,3 liter benzinemotor 118 kW/160 pk levert. In combinatie met de elektromotor is het systeemvermogen 160 kW/218 pk. Het elektrische rijbereik is officieel 72 km.
De diesellijn begint met de A160 d, voorzien van een 1,5 liter viercilinder met 70 kW/95 pk. De A180 d heeft een 2,0 liter dieselmotor met 85 kW/116 pk. De A200 d gebruikt hetzelfde motorblok, maar nu met 110 kW/150 pk en de A220 d brengt het tot 140 kW/190 pk.
De A160 en A160 d zijn uitsluitend geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Die versnellingsbak zit ook in de standaardversies van de A180, A200 en A180 d. De benzineversies A180, A200, A220, A250 en A250 e zijn er allemaal met een zeventraps automatische transmissie. Beide AMG-versies, plus de diesels A180 d, A200 d en A220 d beschikken over een achttraps automatische transmissie.
De A200, A250, A200 d en A220d zijn als optie geleverd met 4Matic vierwielaandrijving. Deze is standaard op beide AMG-uitvoeringen.
Mercedes-Benz heeft nogal geschoven met de beschikbaarheid van de vele uitvoeringen. De basisuitvoeringen zonder verdere aanduiding zijn begin 2022 allemaal geschrapt. De overige uitvoeringen van de A160 zijn al een jaar eerder uit het aanbod verdwenen, de A160 d al in 2020. Tot uiterlijk begin 2022 bestonden naast die naamloze basisversie ook de uitvoeringen Business Solution, Business Solution Luxury en Business Solution AMG. Vanaf begin 2022 kennen we alleen nog de uitvoeringen Business Line, Luxury Line en AMG Line.
De Mercedes-Benz A-klasse als occasion
Deze generatie van de A-klasse is vanaf de verkoopstart heel goed verkocht. Een belangrijk deel is uiteraard in eerste instantie ingezet als zakenauto, al dan niet op een leasecontract. Als occasionkoper is dat alleen maar prettig, want die auto’s worden in de regel uitstekend onderhouden. Er staat uiteraard een flink aanbod gebruikte exemplaren in het land. Feitelijk kun je het binnen het beschreven enorme assortiment uitvoeringen zo gek niet bedenken of het is wel te vinden. De A-klasse Sedans zijn daarbij wel sterk in de minderheid, die maken in totaal maar zo’n 15% van het hele aanbod uit. Diesels, traditioneel toch een aandrijving die sterk hoort bij het merk, zijn niet dik meer gezaaid: ruimschoots minder dan 10% van het aanbod. De A250 e neemt als hybride zelfs al bijna 20% voor zijn rekening. Het is ook heel voorspelbaar dat ruim 90% (!) van de aangeboden A-klasses beschikt over een automatische transmissie. Het spreekt voor zich dat de lokale Mercedes-Benz-dealers bij uitstek een goede ‘vindplaats’ vormen voor een mooie, jonge, gebruikte A-klasse. Natuurlijk zijn er ook andere locaties om een A-klasse op te vinden, bijvoorbeeld bij de outlets van grote leasemaatschappijen, maar daar moet dan wel een duidelijk lager prijskaartje aan hangen. Zo niet: toch maar lekker naar de dealer!
De proefrit
Deze A-klasse is een moderne en dynamische auto om te zien. Dat moet ook, de specifieke doelgroep van dit model identificeert zich niet met meer traditionele Mercedes-modellen. Diezelfde doelgroep zal zich ook aangesproken voelen door de vooruitstrevende techniek van de A-klasse, zowel onderhuids als in de bediening. Wie interesse heeft in moderne autotechniek zal aangenaam verbaasd zijn over onder meer de volautomatische cilinderuitschakeling van de benzinemotor bij lage belasting. Het werkt prachtig, maar achter het stuur merk je het op zich niet. Wie echt modern met autorijden bezig wil zijn, kiest voor de plug-in hybride. De genoemde actieradius wordt niet gehaald, maar wie bijvoorbeeld minder dan vijftig kilometer woon-werkverkeer rijdt en consequent ‘stekkert’, verbruikt op die ritten geen druppel benzine. In het interieur valt direct het fraaie dashboard op, dat in feite bestaat uit twee, op elkaar aansluitende beeldschermen. Sommige hierin aangebrachte functies zijn soms wat lastig te vinden. Simpele oplossing: zeg ‘Hey Mercedes’ en er blijkt een dame in het dashboard te wonen die allerhande opdrachten kan uitvoeren. Dat varieert van de invoer van navigatiebestemmingen, via instructies voor audio of telefoon, tot gewoon ‘ik heb het koud’, waarna de temperatuur iets wordt verhoogd. Klinkt mooi, het werkt echter niet feilloos, maar ach, het heeft geen zin om kwaad op haar te worden. Minder fijn is dat ze af en toe ‘inbreekt’ in een gesprek binnen de auto.
Het interieur is ruim genoeg voor viel volwassenen. Voorin staan twee erg fijne stoelen, de achterbank heeft een wat vlakke zitting. De afwerking van het interieur is perfect, zoals je in dit merk verwacht. De bagageruimte is met 370 liter niet overdadig, de Limousine biedt vijftig liter meer. Bij de hatchback stoort het matige uitzicht (schuin) naar achteren.
De A-klasse rijdt zoals verwacht mag worden van een moderne, vrij compacte auto. De afstemming van het onderstel is veel harder dan we eigenlijk in een Mercedes’ verwachten. Er is ook nogal wat bandengeruis. Dat valt extra op, wanneer in een A250 e elektrisch wordt gereden. Als voor een normale benzineversie wordt gekozen, dan blijkt het brandstofverbruik ook heel netjes. In een grotere praktijkproef reden we eerder al met een A200 met de voorbeeldig werkende zeventraps automatische transmissie, waarbij moeiteloos een gemiddelde van 1 op 16 werd behaald. Netjes!
Conclusie
‘My first Mercedes’… dat zal best gelden voor een deel van de kopers van deze A-klasse als occasion. Er is er veel voor de auto te zeggen, maar kies wel precies de versie die het beste past bij de behoeften. Er zit maar één groot ‘risico’ aan die aankoop van de eerste Mercedes: in de praktijk is die eerste zelden de laatste, de sterke merkentrouw van het merk begint hier!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes-Benmz A-klasse.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
