Auto Review Honda Jazz III 1e facelift
Eerste compacte hybride
Honda - Jazz Hybrid
Conclusie
De Honda Jazz Hybrid oogt bijzonder aardig, rijdt goed en is dankzij de hybride techniek redelijk zuinig. Zeker als je de ECON-schakelaar hebt ingedrukt. Want dan wordt het vermogen verlaagd, schakelt de CVT soepeler en wordt de werking van de ventilator verminderd om energie te sparen. Aan ruimte is geen gebrek. Een paar kritiekpuntjes zijn er ook. Zo is de 1.4 l motor behoorlijk lawaaiig bij fel optrekken. En in snel genomen bochten helt de koets behoorlijk over. Verder is deze Jazz niet echt een koopje. Een goede 20 mille is best een hoop. Maar je krijgt er wel een complete en ruime auto voor.Type auto en prijs
De 390 centimeter lange Honda Jazz Hybrid is de eerste hybride auto in zijn klasse. Hij wordt geleverd naast de gewone benzineversie. Wat gebruiksmogelijkheden betreft heeft deze Hybrid niets hoeven inleveren ten opzichte van zijn benzinebroertje. Dankzij de zeer compacte bouw van het batterijenpakket van dit IMA-systeem (Integrated Motor Assist) is de bagageruimte van 300 liter gelijk gebleven. Ook konden de flexibele ‘Magic Seats’ behouden blijven. Honda verwacht van deze Jazz Hybrid veel op de leasemarkt. Daar groeit de vraag naar kleinere schone auto’s vanwege de 14 procent bijtelling. Er is slechts één benzinemotor leverbaar, een 1.339 cm3 viercilinder met twee kleppen per cilinder. Deze motor levert 65 kW (88 pk). Maar de elektromotor gooit er desgewenst nog 10 kW (14 pk) bovenop. Het totale vermogen bedraagt dan 75 kW (102 pk). De motor is gekoppeld aan een compacte CVT-bak (Continu Variabele Transmissie). Die kun je ook in de S-stand zetten. Hij zoekt dan een hoger toerental op. Ook kun je dan zelf schakelen met de flippers achter het stuur door zeven gefixeerde verzetten. De vanafprijs voor deze Jazz Hybrid bedraagt € 19.200 voor de Comfort. De luxere Elegance die wij voor deze test inzetten, kost € 21.100. En de topversie Exclusive verwisselt voor € 22.700 van eigenaar.Hoe rijdt de Honda Jazz Hybrid
Zulke hybridetechniek kan mensen afschrikken. Maar dat is volledig ten onrechte. Je hoeft tenslotte niets speciaals te doen. Het systeem zoekt zelf uit of en wanneer er hulp nodig is van de elektromotor. Zelfs wanneer de cilinders worden afgesloten omdat ze niet nodig zijn (Variable Cylinder Management) merk je daar tijdens het rijden niets van. Bij langzaam rijden kun je deze Jazz dan ook volledig elektrisch rijden. Je ziet ook meteen op het schermpje pal voor je neus of je elektrisch rijdt of niet. Ook zie je op het instrumentarium wanneer de batterijen worden bijgeladen (bijvoorbeeld tijdens het remmen). De Jazz Hybrid gedraagt zich heel voorspelbaar. Op het rechte eind spoort hij, ook op hoge snelheid, als de spreekwoordelijke trein. Alleen helt hij wel behoorlijk over in snel genomen bochten. Maar hij blijft dan wel aan de weg kleven. Met de prestaties is niets mis. Waarbij vooral bij het inhalen of invoegen volop wordt geprofiteerd van het extra vermogen dat de elektromotor levert. Die kan zijn hoge koppel van 78 Nm al bij 1.500 r/min kwijt. Terwijl de benzinemotor zijn grootste trekkracht van 121 Nm pas bij 4.500 omwentelingen per minuut aflevert. Wel storend is het enorme kabaal als je volgas geeft en de CVT de hogere toerentallen zoekt. Als je in de S-stand zelf de verzetten kiest, kun je dat ondervangen door iets eerder door te schakelen. Honda geeft een topsnelheid op van 175 km/h. En de acceleratie van 0-100 km/h moet in 12,1 seconden zijn afgewerkt. Daar is prima mee te leven.De Honda Jazz Hybrid van binnen
De Jazz Hybrid is behoorlijk ruim van binnen. Zowel voor- als achterin. Bovendien kun je nog aardig wat bagage meenemen. Voorts zijn er nog aardig wat bakjes en vakjes waar je spulletjes in kunt opbergen. Heel handig zijn de zogenaamde ‘Magic Seats.’ De achterzetels kunnen volledig worden neergeklapt. De zittingen verdwijnen dan op de plek waar normaal gesproken de brandstoftank zit. Maar bij de Jazz zit de tank onder de voorstoelen. In elk geval kun je dan over een verrassend grote ruimte beschikken. Ook kun je de achterbankleuning zo omklappen dat er ruimte ontstaat om hoge voorwerpen te vervoeren, zoals kamerplanten. Echt heel praktisch. Het dashboard ziet er netjes afgewerkt uit. Alle belangrijke bedieningshendels en knopjes zitten goed binnen handbereik. Het instrumentarium is goed afleesbaar en verandert van kleur als je minder zuinig rijdt. In de snelheidsmeter is de energiemonitor geplaatst. Het schermpje is wel een tikkie klein. Snel aflezen is daardoor lastig.De Honda Jazz Hybrid en het milieu
De Honda Jazz Hybrid heeft een CO-2 uitstoot van 104 g/km. Dat levert deze compacte Honda een A-label op. Hij is daardoor ook vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting. De bijtelling voor zakelijke rijders bedraagt 14 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
