Auto Review Ds Ds5 I 1e facelift
In alles anders
DS - 5 BlueHDi 150
Conclusie
De DS 5 is een kunstwerk, maar zoals je niet graag met een schilderij op reis gaat, doe je dat ook met deze voormalige Citroën niet. De 5 is weinig comfortabel, met een benauwd interieur en een ergonomie waar het nodige op aan te merken valt. Je moet je wel erg graag van de massa willen onderscheiden om over zulke praktische bezwaren heen te stappen.Type auto en prijs
DS is geen type Citroën meer, maar een eigen merk. Normaal gesproken zou dat even wennen zijn, maar wie in de markt is voor dit soort karakteristieke auto’s, schrikt niet zo snel ergens van. De DS 5 vormt het vlaggenschip van de kersverse fabrikant, die nog wel nauw aan Citroën is gelieerd. Om te vieren dat het voormalige modeltype tegenwoordig op eigen benen staat, krijgt de 5 meteen ook een facelift. De belangrijkste veranderingen vind je aan de voorzijde, waar een nieuwe grille en LED- en xenon-verlichting de aandacht vragen. Verder is het interieur bijgepunt, onder meer door de introductie van een touch screen. De concurrentiepositie blijft ongewijzigd; de 5 kan zich in de ogen van DS nog altijd meten met een exoot als de Jaguar XF. Dat zit ‘m vooral in de exclusiviteit: de Jag is een kleine halve meter langer en kan optioneel worden geleverd met vierwielaandrijving. Daar staat tegenover dat de louter voorwielaangedreven Fransman al vanaf € 31.950 verkrijgbaar is; voor de Brit moet je minimaal 48 mille meebrengen. Met de DS trek je bovendien meer bekijks. Vijf jaar na zijn oorspronkelijke introductie is het nog altijd een van de meest opvallende auto’s op de weg.Hoe rijdt de DS 5 BlueHDi 150
Zijn futuristische uiterlijk wekt hoge verwachtingen voor het rijgedrag van de 5. Je stelt je in op een Franse limousine, maar ervaart een stoterige, sportief bedoelde auto. De fraaie 18-inch wielen helpen wat dat betreft niet mee. Om werkelijk sportief te zijn, had de DS wat meer gevoel in de besturing mogen hebben. Bovendien vinden we de koets te bewegelijk bij het nemen van een bocht of rotonde. Het stuur van de 5 centreert; een charmante knipoog naar het verleden, toen meerdere grote Citroëns over die eigenschap beschikten (de CX bijvoorbeeld). Je moet er als bestuurder echter wel op bedacht zijn. Laat je gedachteloos het stuur vieren, dan schiet de DS venijnig terug naar de middenstand. Je schuift zomaar een rijstrook op, met allerlei onwenselijke gevolgen van dien. Het zicht rondom is dramatisch. De 5 is prachtig vormgegeven, maar de verschillende formaten zijruiten zorgen voor gigantische dode hoeken. Opvallend genoeg heb je dan weer geen last van de in tweeën opgedeelde achterruit; in je spiegel kijk je mooi onder de scheidende raamstijl door. Wij reden met een 150 pk sterke, 2.0-liter diesel. Een echte koppelbeul (370 Nm!), waarmee je niets tekort komt. In tegenstelling tot de dieselmotor blinkt de versnellingsbak niet uit in souplesse. De zesbak schakelt hakerig en de koppeling heeft de lange slag van een bedrijfswagen (wat gezien het flinke koppel niet geheel onlogisch is). Wie wil, kan een aanhanger of caravan van maximaal 1.500 kilogram aan de DS koppelen. De veiligheidsuitrusting omvat dode hoek signalering, een grootlichtassistent en een head up display. Ook een rijstrookassistent behoort tot de mogelijkheden, maar die moet net als de andere hulpsystemen van de optielijst komen. De rijstrookassistent illustreert overigens treffend hoe de DS 5 in alles nét even anders is dan de gemiddelde auto. Waar de meeste van dit soort systemen een geluidssignaal geven of het stuur laten trillen, vibreert in de DS de zitting van je stoel zodra je onbedoeld jouw rijstrook verlaat. De auto voert zelf geen stuurcorrecties uit.De DS 5 BlueHDi 150 van binnen
De spectaculaire lijnvoering van het exterieur zet zich ook in het binnenste van de DS voort. Het interieur is vormgegeven met de cockpit van een vliegtuig in gedachten. Dat betekent véél knopjes, tot en met de dakhemel aan toe. Naar sommigen is het zoeken, andere bedieningsknoppen hebben juist overdreven veel ruimte toebedeeld gekregen. Zo prijkt er een kolossaal brede middenconsole in het interieur, waar eigenlijk alleen de knopjes voor de elektrische raambediening in zitten. Die hadden ook makkelijk in de portieren gekund, waar nu helemaal geen knoppen zijn bevestigd. De knoppen aan het plafond zijn onder andere voor het verstellen van het head up display; het glazen plaatje op het dashboard, waarop de snelheid wordt geprojecteerd zodat je jouw blik niet van de weg hoeft te halen. Andere autofabrikanten die ook een head up display aanbieden, stoppen de bediening daarvan gewoon weg in een menu van de boordcomputer. Voor zo’n grote auto heb je in de 5 maar weinig binnenruimte. De aflegruimte is minimaal; de enige bekerhouder bevindt zich direct achter de versnellingspook. Dat is niet alleen een onhandige plek; de bekerhouder is ook nog eens ondiep zodat een waterflesje er überhaupt niet blijft staan. Lange bestuurders komen door de relatief hoge zit al gauw met hun kruin tegen het glazen dak aan. Dat vliegtuig waarop de ontwerpers zich hebben gebaseerd, wordt op die manier al gauw een bommenwerper: je waant je in een schutterskoepel. Op de achterbank houdt de hoofdruimte eveneens niet over, maar de beenruimte is voor de achterpassagiers voldoende. We ervaren de instap als lastig, omdat de achterportieren niet ver genoeg open kunnen. De achterbank staat ook nog eens laag, dus je komt werkelijk ‘binnenvallen’. Over de inhoud van de bagageruimte hoor je ons niet klagen: minimaal 465- en maximaal 1.288 liter. Wanneer je de bank neerklapt, ontstaat er bovendien een keurig vlakke laadvloer. Er is alleen niet goed nagedacht over het feit dat je de achterklep louter kunt openen met een knop op het dashboard of de sleutel. Omdat een hendel ontbreekt, loop je elke opening vieze handen op. De hoge tildrempel is ronduit ouderwets.De DS 5 BlueHDi 150 en het milieu
De DS 5 is leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren. Ook een dieselhybride behoort nog altijd tot de mogelijkheden, al is die aandrijflijn minder interessant geworden nu het bijtellingsvoordeel is verdwenen. Het vermogen loopt uiteen van 165- tot 200 pk. De door ons gereden, 150 pk sterke diesel is op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 25. Wij realiseerden een praktijkverbruik van 1 op 18,8, waarmee we misschien de fabrieksopgave niet evenaren, maar waarover we met het oog op het formaat van de 5 nog altijd dik tevreden zijn. Een brandstofbesparend start/stop-systeem is standaard, ongeacht de gekozen motorisering.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
