Auto Review Renault Talisman I
Frans comfort in moderne vorm
De Renault Talisman is als occasion niet bijzonder courant. Dat heeft een dubbele oorzaak. De klasse waarin Renaults grootste ‘normale’ model thuishoorde, is als geheel gekrompen. Daarbij was de Talisman een complete nieuwkomer en moet dus elke klant ‘veroveren’.
- Pluspunten
- Rijdt best comfortabel
- Behoorlijk betrouwbaar
- Minpunten
- Geen voor de hand liggende keuze
- Tamelijk ingetogen model
Wat vindt de Wegenwacht?
- In de winter kan bij deze Talisman met dieselmotor voorkomen dat de motor niet start en op het dashboard verschijnen diverse meldingen. Bij de accu is een hoofdzekering doorgeslagen, waardoor allerhande functies niet werken. Deze zekering kan door de Wegenwacht niet worden overbrugd en vervangen is ook niet direct mogelijk. Bovendien is dit niet de oorzaak, maar een gevolg. De echte oorzaak is ijsvorming in de luchtslang naar de intercooler, waardoor de motor niet rond kan gaan. Dit is langs de weg niet op te lossen, want los van die zekering lukt het in de vrieskou niet dat vocht te ontdooien en de rest van het inlaatsysteem vochtvrij te maken.
Over de Renault Talisman
Het is best opmerkelijk dat Renault er destijds voor heeft gekozen een model in twee verschijningsvormen in déze klasse uit te brengen. Renault had al lang geen eigen model meer in dit stukje van de markt (de Vel Satis was de laatste) en dus geen grote schare trouwe klanten. Steeds meer merken hebben zich teruggetrokken uit deze klasse, omdat de aantallen steeds kleiner werden, veel bekende modellen hebben geen opvolging gekregen.
De Talisman was het grootste model van Renault en maakte destijds deel uit van een waar modellenoffensief, met een hele reeks nieuwe modellen die in korte tijd werden gelanceerd. Mede daardoor is juist het front van de Talisman direct herkenbaar als Renault, vanwege de familiegelijkenis met andere moderne Renaults. Van opzij en van achteren is de Talisman minder karakteristiek, maar door zijn gestrekte vorm is het wel een indrukwekkende auto, die zijn ruime formaat niet verdoezeld.
Uitvoeringen en varianten
- Het programma van de Talisman is exact in twee helften te splitsen: de vierdeurs sedan en de vijfdeurs Estate zijn er beide in exact dezelfde versies en uitvoeringen. In de hele serie komen twee benzinemotoren en drie diesels voor.
- De benzinemotoren zijn twee versies van dezelfde 1,6 liter turbomotor, TCe 150 met 110 kW/150 pk en de TCe 200 met 147 kW/200 pk.
- De basisdiesel is de 1,5 dCi met 81 kW/110pk die in heel veel Renaults wordt gebruikt.
- De dCi 130 en dCi 160 zijn twee versies van dezelfde 1,6 liter diesel, met, inderdaad, 96 kW/130 pk en 118 kW/160 pk.
- De benzinemotoren zijn en worden uitsluitend geleverd in combinatie met een zeventraps automatische transmissie.
- De diesels hebben standaard een zesversnellingsbak.
- De dCi 110 en dCi 130 zijn als optie ook geleverd met een zestraps automatische transmissie. Deze is standaard in combinatie met de dCi 160.
- De basisuitvoering Life is er uitsluitend als dCi 110. De uitvoering Zen is er alleen geweest in combinatie met de TCe 150 en dCi 110, maar de verkoop daarvan is in het voorjaar van 2018 gestaakt.
- De verdere uitvoeringen heten op basis van compleetheid Intens en Initiale Paris. Van medio 2017 tot voorjaar 2018 was er ook een tijdelijke uitvoering, de Limousin.
De Renault Talisman als occasion
De Talisman is geen absolute bestseller, om redenen die we hiervoor al hebben gegeven. Toch is er wel het nodige aanbod als occasion. Daarbij valt direct op dat twee derde van alle Talismannen een Estate is. Ongeveer één op de vijf is een diesel. De vraag naar gebruikte exemplaren is ook niet echt wild, dus de occasionprijs staat onder druk. Dat is goed nieuws voor wie op zoek is naar een grote en comfortabele sedan of stationcar.
Natuurlijk staat een deel van de gebruikte Talismannen bij de officiële Renault-dealers. Een mooie Talisman is tegenwoordig ook te vinden bij dealers van andere merken, of bij algemene occasionaanbieders. Niettemin blijft gelden dat je deze grote Renault als occasion echt niet op elke straathoek tegenkomt. Wie in de markt is voor dit model, heeft daarbij de luxe dat rustig naar het perfecte exemplaar kan worden gezocht. De kopers staan niet in de rij!
De proefrit
Van binnen is de Talisman vanzelfsprekend groot genoeg voor vier volwassenen, maar echt heel riant is het niet. Daar staat tegenover dat de bagageruimte met een minimuminhoud van 608 liter (sedan en Estate) wel heel groot is uitgevallen.
Achter het stuur trekt de aandacht als vanzelf naar een groot centraal display, het systeem R-Link, waarop tal van functies zijn te bedienen. Dat kan worden gebruikt als touchscreen, maar is ook te bedienen met een centrale druk- en schuifknop. Het loont de moeite hier na aanschaf even tijd voor uit te trekken, want de gekste dingen zijn naar persoonlijke voorkeur af te stemmen, tot en met het volume van de richtingsaanwijzer-verklikker.
Mooi, maar er zitten ook enkele onlogische kronkels in dit systeem. Zo is in een menu ook de afstemming van de auto in vijf ‘modi’ te kiezen, waarbij bijvoorbeeld de afstemming van de schokdempers, gaspedaalrespons en de directheid van de besturing is af te stemmen. In ‘Comfort’ komt de Talisman het beste tot zijn recht, maar bij die keuze begint prompt ook de stoelmassage te werken, mits aanwezig. Die kan ook uit, maar daarvoor moet je naar een heel ander menu.
Ook in die Comfort-stand weet het onderstel niet echt goed raad met kleine oneffenheden in het wegdek, die relatief hard worden doorgegeven. Een slimme optie is wel 4Control, wat staat voor vierwielbesturing. Ondanks zijn riante buitenmaten is de Talisman daarmee opvallend wendbaar, wat bij inparkeren en dergelijke echt heel handig is; wèl even wennen!
De automatische transmissies zijn zeer aan te bevelen, al is het maar omdat die echt mooi samenwerken met de verschillende motoriseringen en steeds het toerental mooi laag houden. Dat scheelt op de weg in geluidsniveau –de Talisman is steeds keurig stil- en ook het brandstofverbruik is hiermee gediend. Met de sterkste benzineversie reden we gemiddeld bijna 1 op 12 en dat is voor een auto van dit formaat en gewicht (vanaf iets meer dan 1.400 kg) een heel keurige score.
Conclusie
Wie weer eens wat ànders wil rijden en prijs stelt op veel moderne techniek en het prestige van een ingetogen, maar toch indrukwekkend uiterlijk, doet met de Talisman een heel goede keuze. Juist omdat dit model niet zo populair is, zijn de prijzen naar verhouding heel acceptabel.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Talisman.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
