logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Crossland I 1e facelift

Beter dan het origineel

Opel Crossland 1.2 Turbo Ultimate automaat

Pluspunten
  • Fraaier voorkomen
  • Grote kofferbak
  • Handige extra's
Minpunten
  • Rumoerig
  • Veiligheid en gebruiksgemak staan op de optielijst

Om de Crossland niet te laten overschaduwen door concurrentie uit eigen huis, geeft Opel het model een ruimhartige facelift. Daardoor oogt de kleine semi-terreinwagen fraaier dan voorheen. Maar tegen welke prijs..?

Conclusie

Opel heeft de Crossland een grondige opfrisbeurt gegeven, waardoor de ruime semi-terreinwagen er beter uitziet dan tijdens zijn oorspronkelijke marktintroductie. De Duitsers laten je echter stevig bijbetalen voor een fatsoenlijke aanvullende veiligheidsuitrusting én praktische gebruiksmogelijkheden als een verschuifbare achterbank en een variabele bagagebodem. En dan is de crossover ook nog eens knap rumoerig.

Type auto en prijs

Een stel nieuwe knipperlichten en een ander infotainmentsysteem: meer omvat een opfrisbeurt doorgaans niet in de autowereld. Het gebeurt slechts zelden dat de facelift van een bestaand model daadwerkelijk als nieuws geldt. In het geval van de vernieuwde Opel Crossland kunnen we echter van een primeur spreken. De Duitsers gunnen hun kleine crossover namelijk de eer om als eerste het frisse familiegezicht van het merk aan de wereld te tonen. Daarbij maken de koplampen en de grille deel uit van één geheel, losjes gebaseerd op het vizier van een motorhelm. Smaken verschillen, maar wij vinden het de Crossland goed staan. Verder kreeg het model een aangepaste naam. In 2017 zag deze Opel het levenslicht als ‘Crossland X’, maar tegenwoordig staat er alleen nog Crossland op de kont, uitgeschreven over de volle breedte van het kofferdeksel. Het was ook wel nodig dat de Duitsers zich om hun kleinste semi-terreinwagen bekommerden, want sinds kort kun je bij hen in dit deel van de markt ook voor de Mokka terecht. Die ziet er hipper uit, maar daar betaal je dan ook voor. Bovendien biedt de Crossland - zelf nu ook bepaald geen muurbloempje meer - extra binnenruimte. Prijzen beginnen bij € 21.999, waarmee de Opel kostbaarder is dan een alternatief als de Kia Stonic (minimaal € 21.795). Met een vanafprijs van € 22.990 is zijn rivaal de Renault Captur juist wat duurder. Zowel de Koreaan als de Fransman hebben gemeen, dat ze krachtiger motoren aanbieden dan het exemplaar waarmee de eenvoudigste Crossland is uitgerust. Bovendien steken de 2 jaar fabrieksgarantie van de Duitse semi-terreinwagen schril af bij de maar liefst 7 jaar waarin je na aanschaf van een nieuwe Kia nog bij de dealer terecht kunt.

Hoe rijdt de vernieuwde Crossland

De importeur zette voor deze rijtest het vlaggenschip van het Crossland-gamma klaar: een 130 pk en 230 Nm sterke, 1.2-liter driecilinder benzineversie met turbo, gekoppeld aan een zestraps automaat. Met zijn tweekleurige lak en zwarte lichtmetalen wielen lijkt het heel wat, maar de rij-ervaring bleek minder flitsend. De Opel heeft een behoudend karakter: hij schakelt snel op, zodat de driepitter zo min mogelijk toeren hoeft te draaien. Goed voor het brandstofverbruik, maar niet voor je trommelvliezen: de krachtbron brengt in de hogere versnellingen een vervelende brom voort. Onderweg kun je ook goed de banden en rijwind horen. Om fatsoenlijk met het verkeer mee te komen, zul je het gaspedaal diep in moeten trappen. Normaal tanen we er niet om, maar in het geval van deze Opel hadden we met verschillende rijstanden graag zélf invloed uitgeoefend op het motorkarakter. Die mogelijkheid biedt dit model helaas niet. Verder schakelden wij iedere rit het start/stop-systeem uit, omdat de semi-terreinwagen daardoor nog trager van zijn plek kwam. Er werd tijdens de testperiode niet achter ons geclaxonneerd, maar het had ons geenszins verbaasd wanneer dit wél het geval was geweest. Je moet dus geen haast hebben wanneer je voor het guitige voorkomen van deze Opel valt. Maar waar waren we bij de vernieuwde Crossland wél over te spreken? Het antwoord luidt: de ergonomische comfortstoelen. Die maken geen deel uit van de standaarduitrusting, maar zorgen in combinatie met de hoge zit voor een fijne positie achter het stuur. Het speciale meubilair houd je bovendien netjes op jouw plek in een snel genomen bocht. Juist omdat je iets hoger zit, ervaar je de crossover namelijk als beweeglijk. Hoewel de ramen ver naar beneden doorlopen, heeft de Opel een stel fikse raamstijlen, die het zicht rondom alsnog in de weg zitten. De Duitsers bieden diverse rijhulpsystemen om je tegemoet te komen, maar daarvan moet het merendeel van de optielijst komen. Zelfs op onze volgehangen testauto remde de Crossland alleen uit zichzelf bij stadssnelheden. Dat moet anno 2021 beter kunnen.

De vernieuwde Crossland van binnen

De Crossland was de eerste Opel die het merk maakte onder de vleugels van diens nieuwe moederbedrijf PSA. In de tussenliggende jaren is dat autoconcern alleen maar groter geworden, maar onder de koets van de Duitse crossover gaat nog altijd de bodemgroep van de vorige Peugeot 2008 schuil. Dat was geen brede auto en dat komt ook tot uiting in het interieur van de Crossland. Zeker op de achterbank voelt de semi-terreinwagen wat smalletjes. Verder houdt de instap niet over, met een achterportier dat kleiner uitvalt dan het voorste exemplaar. Afhankelijk van jouw postuur moet jij je echt naar binnen wurmen. Gelukkig pakt de middentunnel bescheiden uit, zodat je achterin in ieder geval drie kinderen kunt vervoeren. Zij beschikken daar over een (één) eigen stroompunt. De verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuningen is een handigheidje, al moet er stevig voor worden bijbetaald: op de goedkopere uitrustingsniveaus is de praktische optie niet leverbaar. Voor volwassenen is de beenruimte in orde, maar neem je vaak lange passagiers mee, dan zouden wij niet voor het optionele glazen dak kiezen: dat neemt kostbare hoofdruimte in. In deze moderne tijd is het plezierig dat Opel vasthoudt aan een traditionele kachelbediening. Hoewel er bovenaan de middenconsole een aanraakscherm prijkt, kun je nog altijd met een simpele draaiknop de temperatuur bepalen. Zijn bagageruimte is eveneens een sterke troef van de Crossland. Met een inhoud van minimaal 410- en maximaal 1.255 liter geldt de crossover in dit deel van de markt als een behoorlijke slokop. Helaas behoort een vlakke laadvloer niet tot de standaarduitrusting: zover wij konden nagaan, beschikt alleen de aan ons verstrekte Ultimate-versie over een variabele bagagebodem. Zonder die nuttige extra heeft de Opel bovendien een flinke tildrempel.

De vernieuwde Crossland en het milieu

Hoewel zijn broertje de Opel Mokka inmiddels ook met een elektromotor verkrijgbaar is, moet de Crossland het nog zonder dergelijke techniek stellen. De semi-terreinwagen is uitsluitend verkrijgbaar met traditionele brandstofmotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 83- tot 130 pk. In totaal zijn het er zes, waaronder twee diesels. Voor onze testauto - met automaat - geven de Duitsers een verbruikscijfer op van 1 op 16,4. Wij kwamen tot een praktijkscore van 1 op 15,6.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.