logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Megane IV

Smaakvol Frans alternatief

De Renault Mégane is als occasion net even minder gewild dan enkele van zijn directe concurrenten. Dat is niet helemaal terecht. De Mégane is een moderne auto die zich onderscheidt van de massa en hoegenaamd geen zwakke punten kent. Een aanrader!

Pluspunten
  • Goed alternatief in deze klasse
  • Rijdt redelijk comfortabel
  • Modern, onderscheidend model
Minpunten
  • Redelijk betrouwbaar, enkele euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • In de winter kan bij deze Mégane met dieselmotor voorkomen dat de motor niet start en op het dashboard verschijnen diverse meldingen. Bij de accu is een hoofdzekering doorgeslagen, waardoor allerhande functies niet werken. Deze zekering kan door de Wegenwacht niet worden overbrugd en vervangen is ook niet direct mogelijk. Bovendien is dit niet de oorzaak, maar een gevolg. De echte oorzaak is ijsvorming in de inlaat naar de intercooler, waardoor de motor niet rond kan gaan. Dit is langs de weg niet op te lossen, want los van die zekering lukt het in de vrieskou niet dat vocht te ontdooien en de rest van het inlaatsysteem vochtvrij te maken.
  • Als de auto helemaal niet reageert als de startknop wordt ingedrukt, dan kan het zijn dat de batterij in de sleutelkaart leeg is. Houdt de sleutel bij de startknop en druk die dan in, in vrijwel alle gevallen start hij dan nog wel een keer. In de garage kan er snel een andere batterij in de sleutel worden geplaatst.
  • Een andere oorzaak kan zijn dat de startknop wordt gestoord door een apparaat op dezelfde frequentie, bijvoorbeeld een mobiele telefoon, een computerspel of bijvoorbeeld een zendmast van het GSM-netwerk.

Over de Renault Mégane

De Mégane is de troef van Renault in de middenklasse. Het model vóór deze generatie heeft een aantal jaren lang heel goed verkocht, ook als occasion. Zodoende bestaat er een flinke groep meestal tevreden Mégane-rijders, die als volgend model zeer waarschijnlijk naar deze kijken. Die worden niet teleurgesteld. Renault heeft dank zij een Nederlandse (!) ontwerper in enkele jaren een heel nieuwe lijn neergezet met een duidelijk ‘familiegezicht’. Deze Mégane zit daar middenin. Daarmee is het een onderscheidende auto en tegelijk is hij direct herkenbaar als Renault.

Uitvoeringen en varianten

  • De Mégane kent twee verschijningsvormen: als vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs Estate. De leveringsprogramma’s van die twee zijn vrijwel identiek.
  • Bij de benzinemotoren heeft in het voorjaar van 2018 een aantal verschuivingen plaatsgevonden. De 1,2 liter turbomotor was er aanvankelijk met 74 kW/100 pk en met 96 kW/130 pk (aangeduid als TCe 100 en 130).
  • Per de genoemde datum ‘groeide’ de lichtste versie naar 85 kW/115 pk.
  • De TCe 130 maakte plaats voor de TCe 140, maar dat is een andere (ruim 1,3 liter) motor met 103 kW/140 pk.
  • Tegelijk met de TCe 140 verscheen ook de TCe 160, met uit hetzelfde motorblok 120 kW/163 pk.
  • De topversie wàs de TCe 205 (1,6 liter, 151 kW/205 pk), maar die is in het voorjaar van 2018 komen te vervallen.
  • Iets later verscheen de sportiefste variant, de Mégane 280 R.S. (Renault Sport), met maar liefst 205 kW/280 pk uit een 1,8 liter turbomotor. Deze uitzonderlijke versie is slechts voor een heel klein publiek bestemd en is als enige ook niet leverbaar als Estate.
  • De Mégane is er ook met keuze uit in totaal drie diesels. De dCi 110 is een 1,5 liter met 81 kW/110 pk, de dCi 130 haalt 96 kW/130 pk uit hetzelfde motorblok. De dCi 165 is een 1,6 liter diesel met 120 kW/163 pk, die is uitsluitend geleverd in een topversie (GT), maar is slechts iets meer dan een jaar leverbaar geweest, tot voorjaar 2018.
  • De TCe’s 130, 140, 160 en 205 zijn ook geleverd met een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppelingen. De 280 R.S., plus de diesels dCi 110 en 165 zijn er ook met een zestraps automaat, de 165 is er niet handgeschakeld.
  • Alle Méganes hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak.
  • De normale uitvoeringen heten op volgorde van uitrusting Life, Zen, Limited en Bose, waarbij de laatste naam verwijst naar de uitgebreide audio-installatie. De TCe 130 ‘en hoger’ is er niet als Life, maar aan de bovenkant van het aanbod komen dan de uitvoeringen Exclusiv en GT-Line erbij.

De Renault Mégane als occasion

Er is een flink aanbod gebruikte Méganes in Nederland te vinden. Opvallend is dat in globaal driekwart van het aanbod het een Estate betreft, die is duidelijk populairder dan de hatchback. Andere verdeling: zo’n 70% heeft een benzinemotor, de rest zijn diesels en slechts zo’n 30% heeft een automatische transmissie. Nieuw is de Mégane zowel particulier als zakelijk verkocht, met wellicht een kleine meerderheid aan zakelijke rijders. Mooie, jonge Méganes zijn uiteraard volop te vinden bij de officiële Renault-dealers, onder het label Renault Top Occasion, met onder mee één of twee jaar garantie, gedurende 20.000 of 30.000 kilometers. Geleidelijk groeit ook het aanbod bij dealers van andere merken, maar ook in de outlets van de grote leasemaatschappijen zal best af en toe een nette ex-lease-Mégane opduiken.

De proefrit

Deze Mégane is zoals het hoort in deze klasse een auto waarmee iedereen zó weg kan rijden. Koop je zo’n auto, dan is het zaak je snel een keer (bij aflevering?) te verdiepen is alles wat er tegenwoordig, afhankelijk van de uitvoering, op en aan zo’n Mégane zit. Vooral het grote R-Link beeldscherm centraal in het dashboard omvat een groot aantal functies en mogelijkheden, onder meer om de auto helemaal naar eigen smaak af te stemmen.

In elk geval is het goed alle functies in je op te nemen. De adaptieve cruise control bijvoorbeeld werkt onderweg erg fijn, maar de schakelaar die nogal verstopt op de middenconsole zit, heeft nòg een functie. Sommige mensen vinden het prettiger een snelheidslimiet in te stellen dan de cruise control. De adaptieve functie werkt overigens niet onder de 40 km/u. Voorin zit je op erg prettige voorstoelen. Achterin is het voor volwassenen al snel vrij krap. De achterbank zelf is wat te vlak, waardoor je met opgetrokken knieën zit en geen steun aan de bovenbenen ondervindt. Niet fijn op lange ritten! Achterin voel je je door de belijning van de ruiten bij de hatchback ook nogal opgesloten.

Dat sluit aan bij de ervaring van de bestuurder dat het zicht naar achteren nogal beperkt is. De vorm van de carrosserie bepaalt dat er een flinke dode hoek bestaat, in de binnenspiegel storen ook de vaste hoofdsteunen op de achterbank het uitzicht. De bagageruimte is met een minimum inhoud van 384 liter van gemiddeld formaat. Bij de Estate gelden die opmerkingen veel minder sterk. De bagageruimte van de Estate bedraagt minimaal 521 liter.

Wij reden de TCe 130-versie. Typerend voor een zo compacte turbomotor heeft die onderin niet veel trekkracht, maar eenmaal op gang levert hij genoeg vermogen voor het overgrote deel van alle gebruikers. Behoefte aan méér pk’s hebben de meeste Mégane-rijders niet. Een gemiddeld verbruik van 1 op 14 is keurig, maar tegenwoordig in deze klasse niet uitzonderlijk meer. Voor wie het comfort van Franse auto’s altijd zeer kan waarderen, is het even nogal wennen dat het onderstel van de Mégane knap stevig is, waarbij vooral kleine oneffenheden vrij hard aan de inzittenden worden doorgegeven.

Conclusie

Deze generatie van de Renault Mégane is een mooi uitgewogen geheel: er zijn geen echt vlijmscherpe kritiekpunten, maar ook geen enorme uitschieters. Een prettige auto in dagelijks gebruik, waarbij we gerust durven aan te tekenen dat Renault kwalitatief in enkele jaren enorme stappen heeft gezet. Feitelijk verdient deze Renault gewoon méér waardering.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Mégane.

Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV Renault Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.