logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C4 Aircross I

Franse SUV met Japanse genen

De Citroën C4 Aircross is als occasion tamelijk onbekend. Het Franse merk heeft geen ervaring in dit deel van de markt en dus gaan mensen ook niet gauw op zoek bij Citroën, als ze een sportieve middenklasse SUV zoeken. Die bestáát dus wel.

Pluspunten
  • Rijdt behoorlijk comfortabel
  • Stoer uiterlijk
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Niet ‘typisch Citroën’
  • Onbekend maakt onbemind

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Aircross is feitelijk gewoon een Mitsubishi ASX is en we kennen de goede kwaliteit van dat merk en model. Het is dus niet gek dat deze Citroën even goed is als die Mitsubishi.
  • Er is maar één vaker voorkomend euvel bekend, maar dat is wel een lastige. Bij exemplaren met ‘keyless go’ en een startknop, komt het voor dat de module van de afstandsbediening in de winter ontregeld raakt. Op de normale manier gaan de deuren dan niet meer open en eenmaal toch binnen, lukt starten ook niet. De Wegenwacht kan dit probleem niet oplossen, er moet gewoon een nieuwe module in en daarvoor moet de auto worden afgesleept naar de garage.
  • Bij dezelfde exemplaren kan het voorkomen dat de startknop de aanwezigheid van de sleutel niet herkent. Dat kan de Wegenwacht wel oplossen met een noodgreep, maar ook in dat geval volgt definitieve reparatie in de garage.

Over de Citroën C4 Aircross

De Aircross is voortgekomen uit een korte samenwerking tussen het PSA-concern (Peugeot-Citroën) en Mitsubishi. Onderhuids is de Aircross een Mitsubishi ASX, die in Rusland is gebouwd, met name voor de Aziatische markt. De Peugeot 4008, de andere afgeleide, is hier nooit officieel geleverd. Het is jammer dat niet alleen het samenwerkingsverband weer is beëindigd, maar de C4 Aircross heeft ook geen opvolger gekregen. Jammer, want het is beslist geen slechte auto.

Uitvoeringen en varianten

  • De Aircross heeft in zijn korte loopbaan geen facelift gehad. Alle varianten die bij er bij de presentatie waren, zijn gedurende heel de looptijd van het model beschikbaar gebleven.
  • Er zijn twee motoren in de Aircross geleverd, beide 1,6 liter groot.
  • De benzinemotor is van Mitsubishi afkomstig en levert 86 kW/117 pk.
  • De dieselmotor is juist van PSA en komt tot 84 kW/114 pk.
  • Alleen de diesel is in de twee meest complete uitvoeringen ook geleverd met vierwielaandrijving en alle versies hebben handgeschakelde versnellingsbakken.
  • Voor de uitvoeringen zijn de gebruikelijke Citroën-benamingen Attraction, Tendance en Exclusive gehanteerd.
  • In 2014 is het aanbod nog uitgebreid met de uitvoering Collection met benzinemotor en Business met de diesel.

De Citroën C4 Aircross als occasion

De C4 Aircross is geen auto die je op èlke straathoek tegenkomt, maar ze zijn er echt wel, ook als occasion. Ruim driekwart van het aanbod is een benzineversie. Dit is typisch een auto die vrijwel uitsluitend aan particulieren nieuw is verkocht.

Je vindt ze mede daardoor met heel uiteenlopende kilometerstanden, want er zijn uiteraard ook kopers die de auto ècht hebben gebruikt waarvoor een SUV eigenlijk is bedoeld: als serieus, sportief werkpaard. Geen probleem, want de betrouwbare onderhuidse techniek is prima bestand tegen een flinke kilometrage.

Als zo’n auto véél is gebruikt, dan is het wel zaak even goed naar de gebruikssporen te kijken. Intensief gebruiken is iets anders dan verwaarlozen. Koop de mooiste die je kunt vinden, want ondanks dat er weinig aanbod is, staan de kopers echt niet in de rij. Je vindt ze bij uiteenlopende autobedrijven en inderdaad sòms nog bij een Citroën-dealer.

De proefrit

De Aircross is typisch zo’n auto waar je niet snel aan denkt en je ook niet realiseert hoe goed die eigenlijk is. Hij ziet er stoer uit, er zitten een paar leuke details in het uiterlijk en hij is bijzonder solide gebouwd. Daarbij rijdt ook gewoon prima. Het is niet echt de ruimste in zijn soort. De bagageruimte meet minimaal 420 liter en dat is best flink.

Achterin is voldoende zitruimte voor twee volwassenen, of eventueel drie kinderen. De zitpositie is nogal hoog, maar dat hoort een beetje bij het soort auto. De Aircross is lekker comfortabel geveerd en vering en demping zijn mooi op elkaar afgestemd. Eenmaal op snelheid valt pas op dat de (elektrisch bekrachtigde) besturing wat doods aanvoelt en nogal indirect werkt. Dat went en is in dit soort auto niet echt erg.

De 1,6 liter Mitsubishi-benzinemotor is sterk genoeg voor normaal gebruik. Onder die omstandigheid is een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 11 á 12 te verwachten.

Conclusie

Door de nogal onverwachte samenwerking, die bovendien maar kort heeft geduurd, heeft de C4 Aircross nooit een serieuze kans gekregen op de Europese markt. Toch is het geen auto om zo maar aan voorbij te lopen. Onbekend maakt onbemind, maar dan kom je er ook niet achter dat het een heel goede en fijne auto is, die véél meer kopers hàd kunnen trekken.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën C4 Aircross.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.