Auto Review Kia Cee D III
Gewoon een goeie, eerlijke auto
Kia - Ceed
Conclusie
De Kia Ceed is een volwassen gezinsauto. Hij biedt flink wat binnenruimte, heeft volwassen rijeigenschappen en biedt alle moderne veiligheidssystemen die je verwacht op een auto die zich wil meten met de Ford Focus, Opel Astra en VW Golf. De éénliter driecilinder is de schoonste motor in het motorenaabod. Voor gebruik in Nederland is hij krachtig genoeg.Type auto en prijs
Dit is de derde generatie Ceed. De auto is grondig aangepakt, tot en met de naam aan toe. Heette de auto tot nu toe altijd wat geforceerd ‘Cee’d’ (dus met apostrof), nu heet hij gewoon Ceed. Dat is trouwens een acroniem voor Community Europe & European Design. De auto is kortom speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Deze nieuwste Ceed heeft wat Kia noemt een Tigernose grille en koplampen met LED verlichting erin. Verder heeft Kia echt geprobeerd de auto een dik(ker) uiterlijk te geven. Met welvingen rond de spatborden en met reflectoren op de hoeken om de breedte te accentueren. De driedeursversie van de Ceed is komen te vervallen. De hatchback is er voortaan uitsluitend als vijfdeurs. Daarnaast is er een stationwagon en er komt binnenkort een hippe shooting brake-achtige versie die Proceed gaat heten. De Ceed is leverbaar met twee benzinemotoren en een diesel. De kleinste benzinemotor is een driecilinder éénliter turbomotor goed voor 120 pk. Dan is er nog een 1.4 liter viercilinder die 140 pk opwekt. De dieselmotor is een 1,6 liter viercilinder (115 pk). Er zijn drie uitrustingsniveau’s, ComfortLine, DynamicLine en ExecutiveLine. Maar alleen het instapmodel is een ComfortLine. Dan heeft hij een vanafprijs van €22.595. Onze Kia Ceed is echter een 1.4 GDI Executive Line met een prijskaartje van € 31.845. We noemen het nog maar een keer: een Kia dus ook deze heeft altijd 7 jaar garantie.Hoe rijdt de Kia Ceed
De Ceed is een fijn sturende auto. Hij heeft een speels weggedrag: als je een keertje in de bui bent om sportief te rijden, dan doet de Ceed lekker met je mee. Maar bij gewoon gebruik van A naar B is het een comfortabele, eerlijke auto. De Ceed heeft een multilink achteras (en McPherson vering voor) en geeft goed door waarmee je bezig bent. De besturing is keurig precies. We hebben maar één klacht: de bak schakelt nogal hakerig. Jammer, want de 1.4-motor is prettig in de omgang. Over het gehele toerengebied is er altijd kracht voorhanden. Bij de Ceed is er op de optielijst ook een drive mode select met diverse rijstanden beschikbaar. Dan wordt de gasrespons en de besturing anders. Je koopt het altijd in combinatie met de 7-traps automaat. Op het gebied van actieve veiligheidssystemen heeft Kia goed zijn huiswerk gedaan. Om mee te kunnen met verkooptoppers zoals de Ford Focus en Opel Astra heeft ook de Ceed altijd standaard een noodrem-assistent. Hij voegt daar nog standaard aan toe een rijstrook-assistent en een grootlicht-assistent zodat je nooit een tegenligger verblindt. Optioneel is er dan nog voetgangersherkenning, verkeersbordherkenning en kruisend verkeer detectie. Optioneel is adaptieve cruise control met rijstrookassistent die werkt tot en met stilstand. Daarmee kan de Ceed beperkt autonoom rijden op de snelweg.De Kia Ceed van binnen
In het interieur heeft Kia een fikse stap voorwaarts gemaakt. Het dashboard zit niet meer zo vol knoppen en komt derhalve rustiger op je over. Je hebt nu een groot entertainmentscherm hoog op het dashboard (5 inch en op de duurdere versies 8 inch), de meters recht voor je neus en diverse bedieningen op het stuurwiel. De aircobediening zit gelukkig niet in een menustructuur maar bedien je gewoon met enkele knoppen. Prima, dat werkt het snelst! De aircobediening zit wél een tikje aan de lage kant zodat je je ogen van de weg moet halen om hem te bedienen. Duurdere versies hebben Apple Carplay en Android Auto. Kia Connected Service integreert verkeersupdates in de navigatie en geeft je parkeerinformatie over je bestemming. Bij een lege brandstoftank toont ie automatisch pompstations in de buurt. Verder kun je stoelverwarming krijgen voor de achterpassagiers, evenals draadloos laden van je telefoon. Achterin de Ceed is opvallend veel been- en knieruimte, je zit er ook goed als je 1 meter 90 bent. Er is tevens genoeg hoofdruimte achterin. Ook voorin is meer dan genoeg leefruimte. Zwaai je de achterklep open dan biedt de Kia Ceed 395 liter bagageruimte. Klap je de achterbank weg dan heb je maximaal 1.291 liter tot je beschikking.De Kia Ceed en het milieu
De éénliter motor van de Kia Ceed is goed voor een C-energielabel, de 1.4 voor een D-label. De diesel scoort al naar gelang de uitvoering die je kiest een D of E-label. Onze testauto, uitgerust met een 1,4 liter GDI benzinemotor, haalde een gemiddeld testverbruik van 1 op 14,5.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
