Auto Review Suzuki Celerio I
Eenvoudig en goed
Suzuki - Celerio
Wat vindt de Wegenwacht?
De Suzuki Celerio is een uitermate betrouwbare auto. Bij de Wegenwacht is één kleinigheidje bekend, waarmee de Celerio zijn bestuurder in de steek laat. De startblokkering wordt dan niet opgeheven, waardoor de motor niet aanslaat. Dit is zo’n klein probleempje dat de bestuurder dit meestal zelf kan oplossen met telefonische assistentie van de Wegenwacht. Lukt dat niet, dan komt er uiteraard een Wegenwacht die het even doet, voor de Suzuki-rijder.Waar praten we over?
Achteraf was het misschien niet zo slim van Suzuki om dit model Celerio te noemen. Wat was er mis met de naam Alto? Dat is al decennialang een begrip, onder meer in zo’n beetje heel Europa. De Celerio is de rechtstreekse opvolger van de laatste Alto, maar betekent wel een aanmerkelijke stap vooruit, in ruimte en rijcomfort, vergeleken met die laatste Alto. Daaruit ontstond het idee voor die andere naam, maar ja…Uitvoeringen en varianten
Suzuki houdt het lekker overzichtelijk, waardoor de Celerio ook als occasion geen ingewikkelde keuze is. We kennen in dit model maar één motor. Dat is een 1,0 liter driecilinder van 50 kW/68 pk. Normaal zit daar een handgeschakelde vijfbak aan vast, alternatief is een vijftraps semi-automaat. Die laatste is er alleen niet in de heel karig uitgeruste basis-uitvoering Economy. De verdere normale uitvoeringen heten Comfort en Exclusive. Er zijn daarnaast drie tijdelijke, maar wel langlopende extra-uitvoeringen bekend. De Style is er geweest vanaf medio 2015, de Dynamic vanaf begin 2017 en de Rhino vanaf zomer 2017. Begin 2018 zijn alle drie die extra versies geschrapt.De Suzuki Celerio als occasion
Er staat een aardig aanbod Suzuki’s Celerio als gebruikte auto te koop in ons land. Door het aangestipte, overzichtelijke programma moet het niet moeilijk zijn redelijk in de buurt een zeer geschikt exemplaar te vinden. De semi-automaten zijn wel redelijk schaars, dat is maar iets meer dan 10% van het hele aanbod. Veruit de meest voorkomende uitvoering is de Comfort. Dat is wel zo wat driekwart van alle beschikbare Celerio’s. Logisch, hij is niet zo ‘kaal’ als een Economy –die komt echt bijna niet voor-, maar heeft wel alles aan boord wat je tegenwoordig in een moderne, compacte auto verwacht, waaronder airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening of gewoon een wisser en sproeier op de achterruit. De rijk uitgeruste Exclusive neemt toch ook nog zo’n 20% van het aanbod voor zijn rekening. De Celerio is typisch een auto die wordt verkocht aan particuliere automobilisten, vaak ook als tweede auto. Er zijn er wel wat die in hun eerste jaren zo’n 20.000 kilometer per jaar hebben afgelegd, maar gemiddeld de helft komt veel meer voor. Voeg daarbij de betrouwbaarheid van Suzuki (zie kader Wegenwacht) en het mag duidelijk zijn dat behoudens een exemplaar dat een keer zware schade heeft gehad of echt is mishandeld, je je geen buil kunt vallen aan een Celerio occasion. De meest logische start voor je zoektocht is na wat voorwerk op internet gewoon de regionale Suzuki-dealer, voor wie de Celerio wel een heel courant model is. Suzuki heeft geen eigen ‘occasionlabel’, maar de dealer verkoopt gebruikte Suzuki’s uitsluitend met gegarandeerde kilometertand en kloppende onderhoudshistorie, met een half jaar BOVAG-garantie en een nieuwe APK.De proefrit
De Celerio is een moderne compacte auto, met alles wat je daarvan verwacht. Nee, dit is geen auto waarover je lyrisch wordt door geraffineerde vormgeving of zoiets, maar hij heeft wel iets sympathieks en ‘eerlijks’ over zich. Hetzelfde geldt voor het interieur: alles zit waar je het verwacht en werkt zoals het hoort, maar in design en materiaalgebruik is het wat bescheiden. Dat neemt niet weg dat alles wel uitermate degelijk in elkaar zit. De Celerio is er uitsluitend als vijfdeurs. Heel sterk punt: de ruimte achterin. Als volwassene van gemiddeld postuur kun je hier prima ‘achter jezelf zitten’ en met de bagageruimte met een minimale inhoud van 254 liter geeft de Celerio ook menig concurrent een flinke draai om de oren. Knàp, hoe Suzuki zoveel ruimte in zo’n compacte auto heeft weten te maken. Motorisch doet de Celerio ook niet onder voor veel tegenhangers. De 1,0 liter driecilinder is lekker levendig en ondanks de wat ‘lange’ verhoudingen van de transmissie is hij in dagelijks gebruik vlot genoeg. Die bakverhoudingen zorgen er mede voor dat de motor op kruissnelheid op de snelweg best stil is. Die transmissie is ook van invloed op het verbruik. Met de Celerio kun je 1 op 20 rijden, zonder te treuzelen, mits je niet alléén maar stadsverkeer rijdt. Op weg valt verder op dat alles opvallend licht is te bedienen: besturing, koppeling, versnellingsbak. Dat kan vooral voor het oudere deel van de doelgroep een heel belangrijke eigenschap worden. Voor de jongere Celerio-kopers kan het belangrijker zijn dat er op de achterbank bevestigingen zijn voor twee ISOFIX-kinderzitjes. Door de hoekige vorm van de achterportieren is de bereikbaarheid van die achterbank ook prima.Conclusie
Echt, de Suzuki Celerio verdient meer waardering, geachte autoconsument! Hij is misschien niet zo blits als sommige concurrenten, maar hij doet alles wat hij moet doen erg goed en het is een uitgesproken kwaliteitsproduct, waardoor onverwachte kosten uitblijven.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
