logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review MG 5 I

Riante positie

MG5 Electric Luxury Long Range

Pluspunten
  • Uniek in zijn soort (nog wel)
  • Scherpe prijsstelling
  • Volop elektrische gebruiksmogelijkheden
Minpunten
  • Aparte zitpositie
  • Matige rechtuitstabiliteit
  • Beperkte binnenruimte

De MG5 Electric bevindt zich in een riante uitvalspositie. Het is op het moment van schrijven de enige volledig elektrische stationwagen op de Nederlandse markt. Hoe verleidelijk is dat aanbod precies?

Conclusie

Met zijn scherpe prijs, praktische gebruiksmogelijkheden en rijke standaarduitrusting vormt de MG5 Electric een aantrekkelijk aanbod. Daar draagt de huidige monopoliepositie van de elektrische stationwagen ook ruiterlijk aan bij: wanneer er vanaf 2023 diverse concurrenten beschikbaar komen, zullen die vermoedelijk meer binnenruimte en een hogere laadsnelheid bieden. De benzineauto waarop 5 Electric is gebaseerd, stamt alweer uit 2017. De Chinezen kunnen dan echter nog altijd schermen met een riante garantietermijn. De kans is daarom groot, dat we deze MG minstens zo vaak gaan tegenkomen als de semi-terreinwagen waarmee het succesverhaal van de Chinese automaker hier nog maar drie jaar geleden begon.

Type auto en prijs

Drie jaar is MG nu op de Nederlandse markt en in dat korte tijdsbestek heeft de Chinese autofabri-kant kans gezien om al viér verschillende modellen te introduceren. Hun nieuwste aanwinst is een regelrechte primeur: de 5 is de allereerste, volledig elektrische stationwagen. Net als de ZS EV is ook deze MG gebaseerd op een bestaande brandstofauto, bestemd voor de Chinese thuismarkt. Vooralsnog hebben de Chinezen hier het rijk voor zich alleen: er bestaan in Europa simpelweg nog geen andere elektrische stationwagens. Die komen er wel aan, in de vorm van de Opel Astra Sports Tourer en Peugeot 308 SW bijvoorbeeld. Beide modellen zijn met een brandstofmotor al bijna even duur als deze 5 Electric, waarvan de prijslijst begint bij € 34.585. Standaard is de MG al uiterst com-pleet, met onder meer een digitaal instrumentarium, een achteruitrijcamera en de volledige aanvul-lende veiligheidsuitrusting. De fabrikant verleent 7 jaar - of 150.000 kilometer - garantie. Het aantal verschillende MG’s groeit bijna harder dan de hoeveelheid dealerfilialen: dat zijn er na drie jaar nog altijd vijf. Gelukkig kun je voor het onderhoud van de stationwagen bij nog eens 8 speciale service-punten terecht. Die vind je van Zeeland tot Groningen.

Hoe rijdt de MG5 Electric

De elektromotor van de 5 Electric is 156 pk en 280 Nm sterk. Het trekgewicht is met 500 kilogram nét te weinig voor een vouwwagen of caravan, maar een fietsendrager moet zeker lukken. Op de snelweg valt op, dat de MG niet altijd even netjes rechtuit rijdt: je moet af en toe een kleine stuurcorrectie doorvoeren. Veel gevoel biedt die besturing ook niet. Het onderstel van de stationwagen staat op comfort afgesteld. Aan de achterzijde misschien een tandje te fel, want van een oneffenheid wil de auto nog wel eens ‘na deinen’. De geluidsproductie daarentegen - of het nu de rijwind of het bandengeruis betreft - blijft keurig binnen de perken. Over de zitpositie zijn we dan weer minder posi-tief: omdat je bovenop het benodigde batterijpakket zit, toren je hoog boven het dashboard uit. Bo-vendien bieden de voorstoelen weinig zijdelingse steun: in de bocht schuif je al snel tegen de deur of de middenconsole aan. Da’s geen pretje, want beide interieurdelen zijn bekleed met hard kunststof. Het is fijn dat het stuur in hoogte én diepte te verstellen valt: dat is tot nog toe niet bij iedere MG het geval. Verder is het merk ruimhartig wat het de beschikbare veiligheidsvoorzieningen aangaat. Zaken als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning worden standaard meegeleverd. Er staat geen enkel assistentiesysteem op de optielijst!

De MG5 Electric van binnen

Met een carrosserievorm als die van de 5 Electric is er ruimte genoeg om je laadkabels op te bergen. Dat moet dan wel achterin gebeuren, onder de variabele bagagebodem: voorin de MG is er niet in een opberggelegenheid voorzien. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 479- en maximaal 1.367 liter. Wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt, ontstaat er geen vlakke laadvloer. Dat beperkt het praktische gebruiksgemak. Verder pakt de hoofdruimte op de achterbank be-scheiden uit voor wie langer is dan gemiddeld. Je profiteert daar wel van een eigen ventilatierooster en diverse stroompunten. Dankzij de ontbrekende middentunnel kun je achterin drie kinderen kwijt. Tegen een meerprijs van 1.000 euro kun je de 5 Electric uitrusten met een fraai lichtgrijs interieur, dat is opgetrokken uit verschillende bekledingsmaterialen. Achter het stuur prijkt een digitale klok-kenwinkel, maar om die goed af te lezen, moet je eigenlijk een leesbril opzetten. Ook het infotain-mentscherm kampt met (te) kleine lettertjes.

De MG5 Electric en het milieu

Een elektrische auto kan nog zoveel ruimte bieden: je bent toch vooral benieuwd hoe ver je ermee komt. De 5 Electric wordt verkocht met een tweetal batterijgroottes: een pakket van 50- en eentje van 61 kWh inhoud. Onze testauto torste de meeste accucellen mee; op papier zou de MG daarmee 400 kilometer ver moeten kunnen komen op één lading stroom. Volgens de boordcomputer waren dat er na een nachtje laden 397 stuks, bij een buitentemperatuur van 23 graden. Na het afleggen van onze actieradiusproef bleken we 15,6 kWh per 100 kilometer te hebben verbruikt. Een keurige score, maar niet zo zuinig als de zijn onlangs bijgepunte broer: de ZS EV crossover. En dat, terwijl de stationwagen een gunstiger stroomlijn heeft en over dezelfde trucjes beschikt om optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte stroom. Een speciale spaarmodus bijvoorbeeld, of verschillende standen waarmee je kunt bepalen hoeveel remenergie er terugvloeit naar de batterij. Laden doet de 5 Electric met drie fasen, ongeacht de gekozen uitvoering. De maximale laadsnelheid bedraagt 90 kW. Helaas is een warmtepomp op de stationwagen niet leverbaar: schakel je de klimaatcontrole in, dan verdwijnt er spontaan 20 kilometer rijbereik. De MG is wel in staat om energie terug te leveren: je kunt met de stroom uit de batterij bijvoorbeeld je e-bike opladen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.