logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 3-Serie VI (F30)

Toonbeeld van verfijning

BMW - 3-serie

Dit is de zesde generatie van de 3-serie van BMW. Hij is groter geworden, ruimer vanbinnen en zou comfortabeler rijden dan zijn voorganger. Bovendien zijn de motoren zeer schoon. De 3-serie heeft een reputatie hoog te houden, want hij is de benchmark in zijn klasse. Is hij dat nog steeds?

Conclusie

De nieuwe 3-serie van BMW is een toonbeeld van verfijning. De viercilinder biturbo krachtbron is schoon en zuinig maar tegelijkertijd ook enorm krachtig, zonder de nervuieze hitsigheid van een sportmotor aan de dag te leggen. Hij rijcomfort is een stuk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Achterin is de 3-serie een stuk ruimer geworden. De vanafprijs is met 36 mille redelijk, de opties en pakketten zijn duur. Ga dus bij voorkeur voor een kleine motor en steek je geld in lekker veel uitrusting. Die motoren zijn immers sowieso sterk genoeg.

Type auto en prijs

Deze 3-serie van BMW is van voor tot achter een compleet nieuwe auto. Het is een vierdeurs sedan die concurreert met de Audi A4 en Mercedes-Benz C-klasse. Hij is er voorlopig met drie benzinemotoren, als 320i, 328i en 335i . De testauto die in de video op deze pagina is te zien, is een 328i High Executive. Die kost € 48.230 en door allerlei extra’s waaronder een Luxury Line pakket en lederen bekleding schiet de prijs van de testauto naar de zestig mille. En daar hebben we dan meteen het enige minpunt van de nieuwe 3 te pakken: hij is stevig aan de prijs als je geen genoegen neemt met een basisversie. Overigens biedt BMW naast de bekende Executive en High Executive-pakketten nu ook Modern Line, Sport Line en Luxury Line. Was een BMW 328i vroeger uitgerust met een dikke zes-in-lijn motor, tegenwoordig zijn die zes cilinders slechts voorbehouden aan de 306 pk krachtige 335i. De 320i en 328i hebben beide een viercilinder biturbo-motor – inderdaad, met twee turbo’s! – waarbij de 320i goed is voor 184 pk en de 328i voor een kloeke 245 pk. Op dieselgebied is er voorlopig keuze uit een 316d, een 318d en een 320d. Die diesels zijn erg schoon, waarbij de 320d EfficientDynamics wat dat betreft de kroon spant.

Hoe rijdt de BMW 3-serie

De vorige generatie 3-serie reed door de bank genomen prettig, maar voelde op korte oneffenheden soms nogal stoterig. Dat is bij de nieuwe 3-serie compleet anders. Die rijdt een stuk comfortabeler – juist ook korte oneffenheden worden prachtig gladgestreken. Standaard heeft de auto een keuzeknop op de middentunnel waarmee je uit diverse rijprogramma’s kan kiezen. Van Sport+ en Sport, tot comfort – waar de auto normaal gesproken in staat – en EcoPro. In die laatste stand past de elektronica de rijkarakteristiek zodanig aan dat alles zo zuinig moglijk verloopt. Zo zal de airco eerder afslaan, schakelt de achttraps automaat ultravroeg op en geeft het systeem zijn bestuurder zelfs rijtips op een display. BMW claimt dat je zo een winst tot 20 procent kun behalen. Die zie je op een metertje terug als ’extra’ te rijden kilometers. De besturing is mooi precies en varieert qua precisie naar gelang de stand van diverse rijprogramma’s. De 3-serie is voortaan standaard uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. Zo’n systeem verbruikt veel minder energie dan de conventionele stuurbekrachtiging, maar een nadeel is dat je minder goed voelt wat er precies onder de voorwielen gebeurt. Ook bij de 3-serie is dat voor de doorgewinterde BMW-rijder enigszins merkbaar, maar in de dagelijkse praktijk van files en woon-werkverkeer merk je het verschil eigenlijk nauwelijks tot niet. Op veiligheidsgebied is er een groot aanbod van systemen, variërend van een achteruitrij-camera, tot parkeersystemen, actieve cruise control en Collision Warning, Lane Departure Warning en Lane Change Warning.

De BMW 3-serie van binnen

Van binnen ademt alles die typische BMW-sfeer uit. De sportstoelen in de testauto zijn een aan te bevelen optie. Ze zitten als gegoten. De ergonomie is perfect in orde. Met de iDrive-knop – een druk en draaiknop op de middentunnel – beiden je heel veel functies. Dat werkt intuïtief. Als extra kun je een head up display bestellen. Die projecteert belangrijke zaken zoals je snelheid, de toegestane maximumsnelheid en navigatie-aanwijzigingen in de voorruit zodat je je blik op de weg kunt houden. Overigens zat het display op de testauto er met de maximumsnelheden af en toe faliekant naast.

De BMW 3-serie en het milieu

De 320i en de 328i scoren allebei altijd een A- of B-label. Met de achttraps automaat is dat een A-label en met de handbak een B. De 328i is met automaat goed voor een C-label. Zonder die fraaie bak is dat een D-label. De diesels hebben altijd een A- of B-label.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.