logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mitsubishi Colt VII

Hetzelfde maar toch anders?

De Mitsubishi Colt is een Renault Clio met een andere merknaam en logo in de grille. Is dat erg? Nee, want ten opzichte van die Clio onderscheidt hij zich toch een beetje: hij is goedkoper en biedt meer garantie.

Pluspunten
  • Goede ergonomie
  • Fijne onderstel
  • Keurig stil
Minpunten
  • Traag infotainmentsysteem
  • Ruimte achterbank beperkt

Conclusie

Is de Mitsubishi Colt identiek aan de Renault Clio? Ja, dat is hij. Maar de Colt biedt meer garantie en begint op een iets lager prijsniveau – lees: hij heeft dan een kalere uitrusting dan je bij Renault kunt krijgen. Dat kan best interessant zijn als je niet per se een auto hoeft met allerlei snufjes.

Een Clio begint bij 23 mille, deze Colt bij 21 mille. Die twee mille heb je meteen uitgespaard! Ook in de private lease is de Japanner enkele tientjes per maand goedkoper. Verder biedt Mitsubishi acht jaar garantie in plaats van vijf zoals bij Renault.

Rijcomfort en ruimte zijn voor een auto in deze klasse prima. Wat opvalt is hoe zuinig deze Colt omsprint met brandstof. Je moet echt je best doen om meer benzine te verbruiken dan 1 op 20.

Onderscheid door prijs en garantie

De samenwerking tussen Renault en Mitsubishi vloeit voort uit de alliantie waar beide merken in zitten, met als derde grote partner Nissan. Mitsubishi kiest voor de Colt naar eigen zeggen voor deze constructie omdat het al zijn geld momenteel investeert in elektrische auto’s. Maar tijdens de verbouwing blijft de winkel natuurlijk gewoon open en moet deze Colt het gat opvullen tussen de Space Star en de ASX (wat in de basis trouwens een Renault Captur is). Deze Colt vult dus het gat op.

Om toch enig onderscheid te forceren met de Clio is de Mitsubishi in de kaalste uitvoering goedkoper dan de instap-Clio, waarbij die laatste dan uiteraard ook minder kaal is. De basis-Colt kost 21.100 euro, de goedkoopste Clio 22.995 euro. In de private lease tarieven zien we hetzelfde. De Clio is er vanaf 354 per maand, de Mitsubishi voor 339 per maand. Een ander verschil is dat Mitsubishi 8 jaar garantie biedt op de Colt, waar Renault 5 jaar biedt op de Clio.

De Colt is verkrijgbaar met naar keuze een 1.0 driecilinder met 67 pk, of met diezelfde 1.0-motor maar dan met turbo goed voor 91 pk. Tot slot is er een 1.6 liter viercilinder hybride motor. Die is dus tevens voorzien van een elektromotor en het gezamenlijke vermogen bedraagt dan een kloeke 143 pk. Voor een auto in het B-segment is dat krachtig. Het is tevens de aandrijflijn die onze testauto hangt. Die is uitgevoerd als meest luxueuze Instyle en kost 30.600 euro. De hybride versie is er vanaf 27 mille. De hybride is altijd uitgerust met een automatische versnellingsbak.

Vlot dankzij elektromotor

De 1,6 liter viercilinder met elektromotor (145 pk) maakt van de Colt een vlotte, fijn rijdende auto. Hij reageert ook bij lage toeren alert op het gaspedaal en wil ook op snelwegtempo nog prima versnellen van 100 naar 130 km/h. Ga je echt vlot rijden dan reageert de automaat voor je gevoel soms net te traag, maar bij normaal gebruik heb je daarvan geen last. Het samenspel tussen elektromotor en benzinemotor verloopt daarbij vrijwel ongemerkt. Het onderstel kan alle aandrijfkrachten prima aan, en ook de besturing geeft voldoende gevoel. Wat opvalt is dat de auto keurig stil is.

De Mitsubishi Colt van binnen

Voorin in de Mitsubishi Colt is meer dan voldoende ruimte voor de inzittenden. Op de achterbank daarentegen is het krap. Kinderen vinden daar prima een plek maar twee volwassen kerels zullen er niet gelukkig worden. De achterbak biedt door het accupakket van de hybride aandrijflijn 301 liter, wat 90 liter minder is dan van een versie zonder elektromotor en accupakket.

De Colt laat zich fijn en intuïtief bedienen. De ergonomie is met andere woorden dik in orde. Het instrumentarium kan diverse projecties weergeven die stuk voor stuk eenvoudig zijn af te lezen en te begrijpen. Jammer is dat het infotainmentsysteem nogal traag reageert. Vooral bij het invoeren van een adres in de navigatie is dat best irritant.

De Mitsubishi en het milieu

De compacte Colt springt opvallend zuinig om met brandstof. Je moet echt je best doen om een verbruik te scoren dat onder de 1 op 20 komt. Bij een normale rijstijl kwamen we tot 1 op 22. We hebben ook een meting gedaan waarbij we stevig doorreden en kwamen dan tot een nog steeds zeer keurige 1 op 21,2. Voor de goede orde: de Colt is dus een gewone hybride en geen stekkerhybride.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.