Auto Review Mazda 2 III (DJ)
Tè onbekend en dus tè onbemind
De Mazda 2 is als occasion geliefd bij een vrij klein publiek. Net als bij de nieuw-verkoop lijken te weinig mensen te beseffen hoe goed deze Mazda is, vooral ook in vergelijking met de bestsellers in deze klasse.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Verstandige keuze
- Rijdt bijzonder prettig
- Onderscheidend model
- Minpunten
- Ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- De Mazda 2 is zo betrouwbaar, als we maar van een Japans kwaliteitsproduct verwachten.
- Er is bij de Wegenwacht maar één kleinigheidje bekend, dat wel eens voorkomt. Bij de 2 met de 1,5 liter motor gaat dan iets mis met de aansturing van de dynamo, waardoor die niet meer laadt. Het is dus niet de dynamo zelf, die het laat afweten. De Wegenwacht kent een noodgreep om de boel direct weer normaal werkend te krijgen. In de garage moet dit nog wel definitief worden gerepareerd.
Over de Mazda 2
De één kan het wel waarderen, de ander is sceptisch: Mazda is een lichtelijk eigenwijs merk. Vooral sinds het merk is losgelaten door Ford, gaat dit Japanse merk weer sterk zijn eigen gang. He
t meest nadrukkelijk blijkt dat uit de motortechniek die Mazda ‘SkyActiv’ noemt, op zoek naar een zo gunstig mogelijk praktijkverbruik. Waar vrijwel alle andere merken kiezen voor een kleine (driecilinder) motor van ongeveer 1,0 liter, meestal met een turbo, bouwt Mazda bijvoorbeeld in deze 2 een 1,5 liter viercilinder. Naar verhouding wordt die motor maar heel licht belast en dáár haalt hij nu juist zijn relatief lage verbruik vandaan.
In de praktijk rijdt een auto met zo’n relatief grote motor veel rustiger en soepeler. Bovendien bevestigt ook die 1,5 liter opnieuw het zeer hoge kwaliteitsniveau van Mazda, met een ijzersterke betrouwbaarheid. Een ander voordeeltje: de Mazda 2 weegt rijklaar maar zo’n 950 kilo. Dat is tientallen, tot wel honderd kilo minder dan veel concurrenten. Dat scheelt in het verbruik, maar de Mazda valt in veel gevallen ook in een lagere klasse in Houderschapsbelasting.
Uitvoeringen en varianten
- De 2 is er uitsluitend als vijfdeurs.
- De 1,5 liter ‘SkyActiv’-benzinemotor is er in drie specificaties.
- Alleen de absolute basisversie (‘S’) is er met 55 kW/75 pk.
- Veruit de meest voorkomende heeft 66 kW/90 pk en alleen de topversies hebben 85 kW/115 pk.
- Er is ook een SkyActiv-D, een dieselmotor van 1,5 liter, met 77 kW/105 pk.
- Alleen de 66 kW-motor is ook te combineren met een zestraps automatische transmissie.
- De benzineversies hebben een handgeschakelde vijfbak, de diesel heeft een zesbak.
- De normale uitvoeringen van de 2 heten S, TS, TS+ en GT-M.
- Na de introductie in voorjaar 2015 was er een Intro Edition.
- Er zijn ook uitvoeringen ‘Skylease+’ en ‘Skylease GT’, specifiek gericht op zakelijke rijders.
- Tijdelijke, langer meelopende versies zijn ook de GT-M-Line (2016/7), Dynamic en Dynamic+ (2017).
De Mazda 2 als occasion
Er staat een behoorlijk groot aanbod Mazda’s 2 als occasion in het land, maar de verdeling binnen het aanbod is wat onregelmatig. De dieselversies zijn vrijwel onvindbaar, exemplaren met automatische transmissie vormen rond de 15% van het aanbod. Opmerkelijk is tevens dat er relatief véél exemplaren zijn in de topuitvoering GT-M, ruim één derde van het hele aanbod.
De normale versies TS en TS+ met de 66 kW-motor nemen zo nog steeds ruim de helft van het hele aanbod voor hun rekening. De 2 is nieuw voornamelijk gekocht door particuliere automobilisten. Dit verklaart tevens waarom er maar een vrij kleine groep is aan te wijzen die duidelijk meer dan gemiddeld heeft gereden. De officiële Mazda-dealers zijn uiteraard een voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor een mooie gebruikte Mazda 2.
De proefrit
Wie van lekker autorijden houdt en voor deze klasse hoge eisen stelt, wordt zeker niet teleurgesteld door de Mazda 2. De benadering die ‘SkyActiv’ wordt genoemd, resulteert in een hoog ‘motorcomfort’. De 2 is heerlijk stil en soepel, vooral in vergelijking met de driecilindermotoren die veel concurrenten toepassen.
Precies zoals verwacht zit er ook een ragfijn schakelende vijfbak aan deze motor. Daarbij ‘stuurt’ de Mazda ook nog eens heel prettig, met veel gevoel en nauwkeurigheid en toch voldoende licht bij inparkeren en dergelijke. Met een versie met automatische transmissie reden we in heel wisselende omstandigheden 1 op 15,6. Dat is geen absoluut wereldrecord, maar wel een keurige waarde en de meerwaarde van deze Mazda zit dus vooral in dat motorkarakter. Voor het comfort is het verstandiger geen versie met overmatig grote velgen en platte banden te kiezen. Het standaard onderstel is duidelijk het comfortabelst.
Het interieur is als verwacht keurig afgewerkt. De indeling van het dashboard vraagt wat gewenning, met name in een GT-M-uitvoering.
Voor een duidelijk afleesbare snelheidsaanduiding verwijst die naar het ‘head-up display’. Andere uitvoeringen hebben wel een normale snelheidsmeter, maar ook die is wat aan de kleine kant en de hele afleesbaarheid van het instrumentarium is wat ondermaats. De voorstoelen zitten op zich goed, maar voor langbenige bestuurders is de zitting wat aan de korte kant. De zitruimte achterin is maar net aan voldoende, de 2 is zeker niet de ruimste in zijn klasse. Hetzelfde geldt voor de vrij eenvoudig uitgevoerde bagageruimte (280 liter).
Conclusie
De enigszins eigenzinnig gelijnde Mazda 2 is niet de ruimste en meest praktische auto in dit formaat. Het is wel een technisch zeer goed doordachte auto, met heel goede rijeigenschappen en een bijzonder prettige motor en transmissie. Zijn echte waarde bewijst de Mazda pas op langere termijn, als gevolg van het zeer hoge kwaliteitsniveau.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda 2.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
