Auto Review Kia Optima I
Zeer betrouwbare occasion
Kia - Optima
- Pluspunten
- Goede rijeigenschappen
- Fraai, geslaagd, dynamisch uiterlijk
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Niet de eerste keuze van veel kopers
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn geen euvels bekend die bij de Optima vaker voorkomen. Bij een Optima met ‘keyless go’ kan het voorkomen dat de auto niet wil starten, bijvoorbeeld omdat het batterijtje in de sleutel leeg is. Dat is te omzeilen door de sleutel op een bepaalde plek te houden. Dat lost de Wegenwacht telefonisch op, want we weten waar dit plekje zit. Kortom: de Optima is zeer betrouwbaar!Waar praten we over?
De Optima is het topmodel van Kia, als we de SUV’s buiten beschouwing laten. Technisch is hij nauw verwant aan de Hyundai i40. Het werkt in het nadeel van dit model dat hij met een betrekkelijk klein leveringsprogramma is geleverd. Voor veel mensen is de Optima een onbekende grootheid. Dat is niet alleen onterecht, vaak vinden mensen als ze dan eens een keer met de Optima worden geconfronteerd dat het een heel mooie auto is. Beetje jammer.Uitvoeringen en varianten
Het programma van de Optima is beperkt. Hij is er alleen als vierdeurs sedan. Er bestaan maar twee motorische opties. De 2,0 liter benzinemotor is er alleen in een hybride-aandrijving met een elektromotor ter assistentie. Samen leveren die een zogenaamd ‘systeemvermogen’ van 140 kW/190 pk. Alternatief is een 1,7 liter diesel met 100 kW/136 pk, met naar keuze een handgeschakelde zes versnellingsbak, of een zestraps automaat. De Optima Hybrid heeft uiteraard altijd een automatische transmissie (CVT). Voorjaar 2013 zijn de specificaties van de hybride aangepast. Die levert sindsdien minder vermogen: 131 kW/177 pk, tegelijk zakte ook de CO2-uitstoot enigszins (119 t.o.v. 123 g/km).In 2014 is er een bescheiden facelift doorgevoerd. De uiterlijke verschillen betreffen alleen details. Tevens veranderden de aanduidingen van de verschillende uitvoeringen. Vóór de facelift kenden we alleen de Plus Pack en Super Pack (diesel alleen als Super pack), daarna werd het BusinessLine, DynamicLine en ExecutiveLine, waarbij de diesel er alleen was als ExecutiveLine.De Kia Optima als occasion
De Optima is nieuw voornamelijk zakelijk verkocht, via een leasemaatschappij, of direct gekocht door een bedrijf. Helaas voor Kia viel ook de hybrideversie in die tijd qua CO2-uitstoot niet gunstig met het oog op een lage bijtelling, wat als een flinke rem op de verkopen heeft gewerkt. Onterecht, maar helaas wel de realiteit. Zodoende nemen de diesels toch ruim de helft van het huidige occasionaanbod voor hun rekening. Het is ook verbazend dat er maar een bescheiden deel van de gebruikte Optima’s te koop staat bij de officiële Kia-dealers. Het is geen voorwaarde, maar het kan een pluspunt zijn juist daar naar een Optima te kijken. Zo lang de auto geen zeven jaar oud is èn alle onderhoud door een officiële dealer is uitgevoerd, rust er nog fabrieksgarantie op. Met het kwaliteitsniveau van Kia zal de garantie misschien niet zo vaak worden aangesproken, maar het kan een pluspunt zijn. Een andere opmerking moeten we namelijk ook maken. Juist omdat een Kia zijn bestuurder zelden of nooit in de steek laat, blijken de onderdelen vaak schaars en erg kostbaar. Dat is beslist geen reden de Optima niet te kopen, maar wel handig om te weten en de genoemde garantie kan dan ‘goud’ waard blijken.De proefrit
De Optima is een heel aangenaam rijdende auto, zoals je dat natuurlijk in deze klasse mag verwachten. Hij is lekker ruim, alleen valt de bagageruimte bij een hybride-versie wat tegen, in verband met de ruimte die de batterijen innemen. De afwerking van het interieur is degelijk, hier en daar zou mooier materiaal nog fraaier zijn. Maar als bestuurder kom je niks te kort, mede door de erg fijne en veelzijdig verstelbare voorstoelen. In de hybrideversie is de aandrijflijn bijzonder stil, waardoor bandengeruis als geluidsbron ‘overblijft’. In een korte proefrit bleek overigens ook de diesel opvallend stil, met name in combinatie met de prettig schakelende automatische transmissie. Feitelijk kan de Optima zich in elk opzicht meten met de bekende tegenhangers in deze klasse. Met een hybrideversie (131 kW) hebben we een gemiddeld verbruik van 1 op 15,4 gescoord. Niet slecht, maar iets minder zuinig dan je van een hybride zou verwachten.Conclusie
De Optima is een onbekende grootheid. Dit betekent ook dat kopers niet in de rij staan en dat maakt de prijzen mooi scherp. Neem de tijd precies ‘het ideale exemplaar’ te zoeken en je hebt er vele jaren een fijne, goede en opvallende gebruiksauto aan.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
