logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Porsche Cayenne III (9YA) 1e facelift

Schone schijn

Porsche Cayenne E-Hybrid

Pluspunten
  • Uitermate krachtig
  • Hoogwaardige afwerking
  • Beter voor het milieu
Minpunten
  • Groot stroomverbruiker
  • Wonderlijke ergonomie
  • Bijbetalen voor veiligheid

De Porsche Cayenne E-Hybrid maakt goede sier met een plug-in hybride aandrijflijn, waarvan de benodigde batterij na een tussentijdse opfrisbeurt in omvang is toegenomen. Wil je daadwerkelijk profiteren van ‘schone’ kilometers, dan zal je echter op eieren moeten rijden.

Conclusie

Een beter milieu begint bij jezelf. Die boodschap geldt even goed voor Porsche-rijders, die met de vernieuwde Cayenne een verantwoorde SUV op hun oprit parkeren. Voor het oog althans, want de verbeterde aandrijflijn springt ongunstig met stroom om. De prestaties zijn echter alleen maar toegenomen, net als de gebruiksmogelijkheden. Wie meer wil doen voor Moeder Natuur, zal moeten wachten tot er zich een volledig elektrische Cayenne aandient. Het valt te hopen dat de Duitsers tegen die tijd ook minder krenterig doen over de aanvullende veiligheidsuitrusting.

Type auto en prijs

Gevraagd naar de best verkochte Porsche van het afgelopen decennium zou het antwoord je kunnen verbazen. Dat is namelijk niet de iconische 911, maar de Cayenne! Sinds zijn debuut in 2002 voert de semi-terreinwagen de verkooplijsten van de sportwagenbouwer aan. In de eigen gelederen ondervindt de Cayenne eigenlijk alleen weerstand van zijn kleine broer de Macan. Dat is even goed een SUV.

Maar waar de volledig nieuwe Macan voortaan uitsluitend met een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar is, verkoopt Porsche de vernieuwde Cayenne hooguit als plug-in hybride. Eigenlijk hadden de Duitsers rond deze tijd al met een compleet nieuwe modelgeneratie willen komen, maar de toenemende elektrificering dwong hen terug naar de tekentafel. Een Cayenne louter op stroom zit wel degelijk in de pijplijn, maar tot die zich aandient, moet de gefortuneerde SUV-rijder zich tevreden stellen met dit ‘tussenmodel’.

Stevig geprijsd

Die kreeg niet zomaar een stel nieuwe knipperlichten. Porsche is bij deze opfrisbeurt grondig te werk gegaan en pakte behalve de buitenkant ook het interieur, het onderstel en de batterijtechniek van de semi-terreinwagen aan. Veruit de populairste variant is immers een stekkerhybride, vanwege het in ons land gunstige prijskaartje.

Het blijft een Porsche, dus ‘gunstig’ mag je hier tussen aanhalingstekens lezen: de voordeligste nieuwe Cayenne komt op € 114.100. In de prijsklasse waarin de SUV opereert, is dat bedrag ook aan de stevige kant: een BMW X5 of Mercedes GLE kost tot wel 15 mille minder, zonder dat je dan veel vermogen of elektrische gebruiksmogelijkheden inlevert.

Net als bij de concurrentie verkoopt Porsche diens grote SUV eveneens als coupé. Voor die carrosserievariant is een meerprijs verschuldigd van minimaal € 3.200. De fabrikant verleent twee jaar garantie op de complete Cayenne, zonder kilometerbeperking. In het geval van een plug-in hybride krijg je bovendien een waarborg van acht jaar of 160.000 kilometer op het benodigde batterijpakket.

Hoe rijdt de Cayenne E-Hybrid

Wij maakten onze testkilometers met de voordeligste Cayenne die je in Nederland kunt kopen: een plug-in hybride zonder verdere typeaanduiding. Voordelig is uiteraard relatief, en dan doelen we niet alleen op het prijskaartje: onder de kap van het instapmodel ligt een dikke V6 benzinemotor. Samen met een elektromotor zijn de krachtbronnen goed voor een gecombineerd vermogen van 470 pk. De vierwielaangedreven Porsche levert 650 Nm koppel.

De meeste eigenaren zullen dat prestatiepotentieel hoofdzakelijk aanspreken om zich zo snel mogelijk van A naar B te verplaatsen, maar er past ook een aanhanger of caravan achter de Cayenne. Een hele flinke zelfs: het maximale trekgewicht bedraagt maar liefst 3.500 kilogram.

Per flatgebouw de bocht om

De optionele sportuitlaat onder onze testauto is de ultieme kwajongensstreek: doorgaans denk je bij een hybride immers niet aan spectaculaire prestaties, of het moet een gunstig verbruikscijfer zijn. Daarover later meer. Feit is, dat die hele grote Porsche een verbluffende rijdersauto blijft voor een personenwagen met deze omvang. Om de koets zo min mogelijk te laten overhellen, kun je bij deze vernieuwde versie tegen meerprijs terecht voor verbeterde adaptieve luchtvering. Het mag wat kosten, maar dan kun je in dit flatgebouw ook snaarstrak de bocht om.

Zonder een sportuitlaat hoor je niet wanneer de verbrandingsmotor aanslaat: zo stil is de V6. Helaas doet de uitlaat er ook het zwijgen toe, wanneer je die niet iedere rit opnieuw met een speciale knop tot leven wekt. Bovendien gonzen de optionele 21-inch wielen onderweg.

45 mille aan extra’s

De uitmuntende, 18-voudig verstelbare sportstoelen op onze testuitvoering zijn eveneens afkomstig van de optielijst: in totaal heeft de importeur maar liefst 45 mille (!) aan extra’s op de auto geschroefd. De achterasbesturing zouden wij zeker aanvinken: daarmee bekort je de draaicirkel van de Porsche aanzienlijk.

Onderhuids deelt de Cayenne de nodige onderdelen met de Volkswagen Touareg en Audi Q8. De aanvullende veiligheidsuitrusting is dus dik in orde, mits je maar betaalt: het merendeel van de hulpsystemen moet van de optielijst komen. Dat valt bij luxe zaken nog te begrijpen, maar op veiligheid zou geen enkele autofabrikant mogen beknibbelen.

De Cayenne E-Hybrid van binnen

Voor het interieur van de Cayenne heeft Porsche zich laten inspireren door de Taycan: de SUV heeft tegenwoordig hetzelfde type dashboard, bestaand uit grote, gekromde aanraakschermen. Dat ziet er prachtig uit, maar de ergonomie laat te wensen over. De menustructuur valt lastig te doorgronden. We hadden na een week nog altijd geen idee hoe we de hoogte van het head-up display konden instellen!

De keuzehendel van de automaat bevindt zicht voortaan rechts van de digitale klokkenwinkel: dat bespaart ruimte tussen de inzittenden voorin. In plaats daarvan beschik je nu over een stel bekerhouders. Daar was voorheen geen plek voor, omdat de middenconsole vol zit met bedieningsknoppen.

Haptische feedback

Die knoppen maken deel uit van een horizontaal aanraakscherm, maar dankzij haptische feedback geven ze het gevoel van een traditionele bedieningsknop. Wanneer je één zo’n knop probeert te activeren, beweegt het complete paneel heen en weer.

Achterin zitten je passagiers als een vorst, op een achterbank die je zowel kunt verstellen als verschuiven. De Cayenne heeft een grote, platte middentunnel: een kind kan daar zijn voeten nog wel kwijt. De inzittenden achterin profiteren van eigen ventilatieroosters en drie stroompunten (2x USB-C en 1x 12V). Chique zijn de automatisch bedienbare zonnegordijntjes, die de warmte en al te nieuwsgierige blikken buiten houden.

Knielende Cayenne

Met een kofferbakinhoud van minimaal 627 liter is er ook aan bagageruimte geen gebrek. De voor het opladen van het batterijpakket benodigde laadkabels kun je onder de laadbodem kwijt. Die bergruimte is weliswaar bescheiden, maar je kunt er toch moeiteloos de kabel opbergen. Om het inladen van bagage te vereenvoudigen, kun je de Cayenne laten ‘knielen’. Op die manier hoef je niet te tillen, maar de functionaliteit is voorbehouden aan versies met optionele luchtvering.

Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer met een lelijke geul waar het batterijpakket schuilgaat. Dat is hinderlijk, net als de locatie van de ontgrendeling van de achterklep. Die knop bevindt zich bovenaan de achterbumper. Wil je bij nat weer geen vieze handen, dan kun je de kofferklep beter van binnenuit openen.

De Cayenne E-Hybrid en het milieu

Porsche heeft de opfrisbeurt van hun succesmodel aangegrepen om een flinkere batterij te monteren. Voortaan is die geen 17,9- maar 25,9 kWh groot. Op papier zou je daarmee 90 kilometer moeten kunnen rijden, voordat de benzinemotor het stokje overneemt. In de praktijk sloeg de V6 na 66 kilometer aan.

Wegrijden doet de Cayenne altijd op stroom, tenzij je nadrukkelijk aangeeft dat beide krachtbronnen met elkaar moeten samenwerken. Gedurende onze testweek was het stroomverbruik schrikbarend, met een gemiddelde van 33,8 kWh per 100 kilometer. Daar valt niet tegenop te laden, ook al doet de vernieuwde SUV dat tegenwoordig binnen tweeënhalf uur dankzij een drie fasen laadmogelijkheid. Het gemiddelde brandstofverbruik bedroeg 1 op 12,6.

De Cayenne is leverbaar met en zonder elektrische rijondersteuning. Er staan maar liefst drie plug-in hybrides in de folder: de door ons gereden E-Hybrid, een S E-Hybrid en een Turbo E-Hybrid. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 470- tot 739 pk.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.