Auto Review Saab 9-3 II
Saab - 9-Mar
Wat vindt de Wegenwacht?
De ‘elektronische’ sleutel kan problemen veroorzaken. Als de auto niet goed reageert op de sleutel, dan doet de Wegenwacht een reset door de juiste zekeringen er even uit te halen. Een defect in het hoofdrelais kan ertoe leiden dat de motor niet start, eventueel in combinatie met verschillende andere elektronische meldingen. Een nieuw relais is de beste oplossing, maar tijdelijk is doorverbinden een verantwoorde noodgreep. Vervangen dient dan alsnog in de garage te gebeuren. Diesels kunnen last hebben van een klemmende wervelklep. Daardoor krijgt de motor te weinig lucht en wil niet aanslaan. De Wegenwacht kan dit in de regel ter plaatse oplossen. Het contactslot tussen de stoelen kan vervuilen, met name in Saabs waarin wordt gerookt. Vuil of as kan een goed contact onmogelijk maken. Kwestie van schoonmaken. Lastiger is het als één van de individuele bobines (benzinemotoren) ermee ophoudt. Vervanging is direct noodzakelijk, maar die vier bobines zitten bij deze Saab in één cassette en die kan alleen als geheel worden vervangen. Dat is zó gebeurd, maar het is wel een kostbaar ding.Waar praten we over?
Deze 9-3 is ontstaan onder beheer van General Motors, de vroegere eigenaar van het Zweedse merk. Daardoor zitten er onderhuids wel wat Opel-onderdelen in. Dat is bij eventuele reparatie alleen maar gemakkelijk. Gelukkig is er nog een flinke dosis Saab-karakter behouden gebleven. Het feit dat het merk niet meer wordt gevoerd, betekent wel dat je minstens een béétje liefhebber moet zijn. anders ontsnapt de 9-3 gewoon aan de aandacht. Door de banden met GM ontstond destijds ook een afgeleide onder de merknaam Cadillac, de BLS. Die is op wat vormgeving na exact identiek, maar is altijd zeldzaam gebleven.Uitvoeringen en varianten
De 9-3 is er als vierdeurs Sport Sedan en vanaf 2005 ook als Sport Estate. De enige niet-turbomotor is de 1.8 met 90 kW/122 pk, afkomstig van Opel, die vanaf 2004 wordt geleverd. De 1.8t is een 2,0 liter met low pressure turbo en 110 kW/150 pk. De 2.0t is dezelfde motor, maar dan met 129 kW/175 pk, niet te verwarren met de 2.0T (high pressure turbo), die 154 kW/200 pk levert. Dan is er vanaf 2006 ook nog een 2,8 liter V6 met turbo met 184 kW/250 pk, die er vanaf 2007 ook nog is met 206 kW/280 pk en vierwielaandrijving. Deze laatste is natuurlijk een zeldzaamheid. De 2,2 TiD diesel van Opel, met 92 kW/125 pk komt in 2005 te vervallen en wordt dan vervangen door de 1,9 TiD met 88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk, beide oorspronkelijk afkomstig van Fiat. De normale typenamen bij Saab zijn Linear, Arc, Optic en Vector, plus Aero, wat alleen is voorbehouden aan de sterkste versies. Daarnaast zijn er in de loop der tijd ook nog wel wat tijdelijke actieversies geweest.De Saab 9-Mar als occasion
Er staat nog een flink contingent gebruikte 9-3’s als occasion te koop, terwijl de auto nooit een bestseller was. Dat zegt iets over de geringe mate waarin er nog vraag bestaat naar dit model. Kijk, daarvan kun je als kritische occasionkoper gebruik maken. Voor een heel bescheiden bedrag koop je een knappe Saab. Check in alle gevallen even hoe lang de 9-3 al bij de aanbieder staat. Langer dan pakweg een half jaar? Dan willen ze ‘m gráág kwijt en daarvan kun je best gebruik maken door een bod te doen, maar blijf wel realistisch. Het hele aanbod is grofweg te verdelen in 40% sedans, 40% Cabrio’s en 20% Sport Estates. Naar brandstof is bijna 80% een benzineversie, 15% diesel en, heel opvallend, 5% autogas. Niet alleen de diesels, maar ook sommige benzine-exemplaren hebben enorme kilometerstanden. Da’s mooi, dat schept vertrouwen in de auto’s die netjes zijn behandeld, goed onderhouden en veel minder hebben gereden. Officiële dealers zijn er niet meer, maar naast een aantal nog altijd actieve ex-dealers zijn er ook enkele Saab-specialisten die deze auto’s kennen van bumper tot bumper en waar een mooi aanbod te koop staat. Dat is alleen al een bezoek waard, om een inzicht te krijgen in wat je voor je budget kunt verwachten. Let je wel even op de kloppende onderhoudshistorie en op sporen van schade? De ultieme tip als je het merk niet zo belangrijk vindt: zoek naar een Cadillac BLS als occasion. Dat is dezelfde auto, maar dan nog minder gewild.De proefrit
De 9-3 is een bijzonder comfortabele, erg prettig rijdende auto. Op dit vlak weet Saab zich flink te onderscheiden van de Opel Vectra, waarmee hij onterecht wordt vergeleken. Daarbij is de 1.8t als één van de meest voorkomende motoren ook de grootste aanbeveling. Die motor is door die turbo heerlijk soepel en sterk genoeg. Hij doet het opvallend goed in combinatie met automatische transmissie, maar een mooie handgeschakelde hoef je heus niet te laten staan. De 9-3 is geen rijdersauto á la BMW 3-serie, maar wel een plezier om gewoon elke dag mee te rijden. De kleine Saab-eigenaardigheden in de bediening, zoals het contactslot tussen de voorstoelen, wennen heel snel. Héérlijke auto!Conclusie
Het merk Saab is in onze contreien nooit echt goed begrepen. Er was altijd een betrekkelijk kleine kring enthousiasten voor het merk, ook in andere landen en op termijn kon Saab daarop niet blijven bestaan. Nu is een 9-3 een heerlijke gebruiksauto tegen een bescheiden investering en je rijdt weer eens wat ànders dan de buurman. Wie durft?Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
