Auto Review Fiat 500 II (312)
Snelle tweepitter
Fiat - 500 TwinAir
Conclusie
De Fiat 500 TwinAir Plus oogt geweldig. En hij rijdt bovendien prima. De tweecilinder doet zijn werk boven verwachting goed. Hij presteert behoorlijk en nodigt zelfs uit tot een wat sportievere rijstijl. Maar als je een beetje wil opschieten, moet je die ECO-stand vergeten. In deze Plus-uitvoering is de 500 ook behoorlijk compleet uitgerust. Hoe goed die tweecilinder ook zijn werk doet, zuinig is hij niet. Het verschil tussen wat de fabriek opgeeft en wat wij in de praktijk hebben gehaald is groot.Type auto en prijs
De Fiat 500 is moeilijk in te delen in ‘zomaar’ een segment. Want net als de Mini is de Fiat 500 een retromodel dat een heel vette knipoog naar het verleden geeft. Met succes trouwens, want de 500 is buitengewoon populair. Maar als je dan toch een concurrent wil noemen, kom je onmiddellijk op de Ford Ka uit. Die wordt in dezelfde fabriek in Polen gemaakt. En de Ford deelt veel techniek met de 500, waaronder de 1.2 viercilinder. Maar hij is wel een heel stuk goedkoper dan de Fiat. Zo kent de Ka een vanafprijs van € 8.350. En deze Italiaan is er vanaf € 12.495 (voor de 1.2 viercilinder). Je betaalt duidelijk een prijs voor uitstraling. Maar wat voor een. Die 500 is een uitermate geslaagd ontwerp. Hij is compact in zijn afmetingen. Hij is 355 centimeter lang, 163 centimeter breed en 1 meter 49 hoog. In de 500 TwinAir hangt een turbogeblazen tweecilinder. De cilinderinhoud bedraagt 875 cm3. De tweepitter levert maximaal 63 kW (85 pk) bij 5.500 r/min. En het koppel van 145 Nm komt al vrij bij een verrassend lage 1.900 r/min. De motor is gekoppeld aan een vijfbak. Maar je kunt er ook de duallogic automaat op krijgen. De versie die wij onder handen nemen, is de compleet uigeruste Plus uitvoering. En die staat in de prijslijst voor € 15.795. De goedkoopste TwinAir is er vanaf € 14.495.Hoe rijdt de Fiat 500 TwinAir
Wat meteen opvalt als je wegrijdt met deze 500 is het kenmerkende roffelende tweepittergeluid dat hij maakt. Vooral tijdens het optrekken is dit motorgeluid nadrukkelijk hoorbaar. Maar storend is het geluid zeker niet. Eerder grappig en sportief. Verder gaat die TwinAir er verrassend snel vandoor. Ook boven de 100 km/h heeft de tweecilinder er nog best zin in. Volgens Fiat moet je 173 km/h kunnen halen. Ongelooflijk als je de bescheiden cilinderinhoud van 875 cm3 in ogenschouw neemt. De Duitsers zouden dit zo mooi een ‘Hochleistungsmotor’ noemen. Anders gezegd, klein maar reuze sterk. Als je de Eco-knop indrukt omdat je in de stad zuinig wilt rijden, verandert dat snelle karakter subiet. De motor wordt behoorlijk afgeknepen. Zo wordt het koppel teruggeschroefd naar 100 Nm (-45 newtonmeters dus). De fut is er wel goed uit dan. Je krijgt in deze stand er wel extra stuurbekrachtiging bij en dat is lekker bij het inparkeren. Maar vergeet deze stand op de snelweg en als je wilt voortmaken. Het weggedrag van de Fiat 500 TwinAir is helemaal ok. Ook het bochtgedrag is prima. De besturing is direct en licht genoeg. Het schakelen is een feest. Niet alleen doet de bak zijn werk goed, maar de pook is ergonomisch gezien prima geplaatst. Nu is ons exemplaar uitgerust met extra brede banden. Dat is op droog wegdek prima. Maar op het ANWB Test- en Trainingscentrum blijkt op de slipbaan wel dat hij lastig uit een slip te halen is. Je moet er dan heel snel bij zijn. Nu zijn auto’s met een korte wielbasis sowieso al lastiger te herstellen. Maar als ze dan ook nog breed geschoeid zijn, wordt het helemaal lastig. Fiat claimt een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km (1 op 24,3). Wij komen niet eens in de buurt. Bij gewoon lekker vlot doorrijden (waartoe de TwinAir echt uitnodigt) en met gebruikmaking van de Eco-stand in de stad komen wij uit op een gemiddeld verbruik van 7,4 l/ 100 km. Nu zullen die brede banden (maat 195/45 R 16) het verbruik ook behoorlijk opschroeven. Geeft toch heel veel meer rolweerstand. Dat kan zelfs 10 procent schelen. En gooi die dan nog maar bovenop de 45 procenten meerverbruik die wij tegenwoordig bij moderne auto’s op basis van een door TNO ontwikkelde praktijkverbruiksfactor bovenop de fabriekscijfers gooien. En dan valt het verbruik dus tegen.De Fiat 500 TwinAir van binnen
De Fiat 500 TwinAir ziet er goed afgewerkt uit van binnen. Het dashboard ziet er overzichtelijk uit. De versnellingspook is hoog in de middenconsole geplaatst en perfect bereikbaar. Verder zitten bijna alle knopjes en hendels op de juiste plek. Bijna, want de knopjes voor de raambediening zitten in de middenconsole waar wij ze liever in de portieren zien. Het instrumentarium is compleet genoeg en is ook voorzien van een boordcomputer. Maar de toerenteller en de snelheidsmeter zijn in één unit geplaatst. En dat maakt het instrumentarium minder goed afleesbaar. Het stuurwiel is alleen in de hoogte verstelbaar. De ruimte voorin is meer dan voldoende. Maar achterinzittenden moeten niet al te groot zijn. De zitting achterin is aan de krappe kant. En de hoofdruimte en de ruimte voor voeten en benen houdt niet over. Voor kleine kinderen is er evenwel genoeg plek. De kofferbak is met zijn inhoud van 185 liter niet overbemeten. Je kunt de bagageruimte nog wel vergroten door de achterbankleuning weg te klappen. Dat kan in twee ongelijke delen.De Fiat 500 TwinAir en het milieu
Om zuinig en milieuvriendelijk te rijden, heeft Fiat deze 500 TwinAir uitgerust met een start-stopsysteem, schakelindicator en een Eco-stand. Met al deze hulpmiddelen claimt Fiat een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. De CO2 uitstoot bedraagt 95 g/km. Voor wie de TwinAir zakelijk gaat rijden, geldt een bijtelling van 14 procent.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
