logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q3 II (F3)

Pure SUV, echte Audi

De Audi Q3 is als occasion heel gewild. Dat is niet zo verwonderlijk. Steeds meer automobilisten willen een SUV en dit is wel een hele echte. Daar komt het ijzersterke imago van Audi bij. Met zo’n strakke Q3 kom je wel heel serieus voorrijden.

Pluspunten
  • Sterk imago
  • Waardevast
  • Lekker ruim interieur
  • Hoge kwaliteit, betrouwbaar
Minpunten
  • Stevig aan de prijs, ook als occasion

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Q3 kent de Wegenwacht voorlopig maar één vaker optredende storing. De logica is nog niet duidelijk, maar dit komt vooral vaak voor op heel warme dagen. Er verschijnt dan een melding op het dashboard: ‘Storing werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten’. Dat klinkt ernstig en veroorzaakt de nodige paniek, maar dat is niet nodig. Het zit ‘m in een microschakelaar in de automaat-handle. Er kan op zich mee worden doorgereden, maar het komt ook voor dat de automaatbediening niet meer werkt. In dat geval biedt de Wegenwacht uitkomst. Vervanging van deze schakelaar in de garage is natuurlijk mogelijk, maar geen garantie dat de storing niet meer terugkomt.

Over de Audi Q3

Het type Q3 loopt al sinds 2011 mee in het Audi-programma. Audi haakte daarmee precies op tijd in op de sterk groeiende vraag naar SUV’s: stoer, stijlvol, lekker ruim, een auto die zich leent voor heel veel doeleinden. Na een ingrijpende vernieuwing in 2015 was het in 2018 tijd voor een compleet nieuwe Q3. Dat is de auto waarover we het hier hebben.

Uitvoeringen en varianten

We kennen de Q3 eigenlijk in twee vormen. Naast het normale model, zonder verdere toevoeging verscheen eind 2019 ook de Q3 Sportline. In de basis is dit dezelfde auto, maar de Sportline heeft een meer coupé-achtige daklijn en wat andere uiterlijke details. De Q3 kent vier benzinemotoren en twee diesels. Het onderscheid wordt gemaakt met op zich betekenisloze getallen. De 35 TFSI heeft een 1,5 liter viercilinder benzinemotor met 110 kW/150 pk. De 40 TFSI heeft een 2,0 liter viercilinder met 140 kW/190 pk. In de 45 TFSI levert diezelfde motor 180 kW/245 pk. De 45 TFSI-e is een hybride met een 1,4 liter viercilinder benzinemotor plus een elektromotor en een systeemvermogen van eveneens 180 kW/245 pk. De krachtigste benzineversie is de Q3 RS, voorzien van een 2,5 liter vijfcilinder benzinemotor, goed voor 294 kW/400 pk. Bij de diesels zien we soortgelijke typeaanduidingen. De Q3 35 TDI heeft een 2,0 liter viercilinder dieselmotor met 110 kW/150 pk. In de Q3 40 TDI levert dezelfde motor 140 kW/190 pk.

Alleen de 35-benzineversie heeft standaard een handgeschakelde zesbak. Een zeventraps ’S-Tronic’ automatische transmissie is optie op de 35 TFSI en standaard op alle andere uitvoeringen. Uiteraard kent Audi bij de Q3 ook quattro-vierwielaandrijving. Die is niet beschikbaar in de 35 TFSI, 35 TDI en 45 TFSI-e, optioneel in de 45 TFSI en 35 TDI, standaard in de 40 TFSI, 40 TDI en RS. Basisuitvoeringen zonder verdere aanduiding zijn alleen in de beginperiode geleverd, maar medio 2019 al uit het programma verdwenen. De normale uitvoeringen heet Pro Line, het meest voorkomend zijn de tijdelijke, extra rijk uitgeruste uitvoeringen Business edition, Advanced edition en S edition. Alle uitvoeringen die beschikbaar zijn in de normale Q3, zijn in principe ook beschikbaar als Sportback.

De Audi Q3 als occasion

De Q3 wordt nieuw relatief vaak zakelijk verkocht, maar er zijn ook particulieren die zo’n auto kopen, soms zelfs als tweede auto. Er staat een aanzienlijk aanbod occasions in het land te koop. Diesels zijn heel schaars, hybrides zijn er veel meer. Het spreekt op grond van het leveringsprogramma (zie hiervoor) voor zich dat ook exemplaren met een handgeschakelde versnellingsbak vrijwel niet voorkomen, het gros heeft de zeer aanbevelenswaardige automatische transmissie. De Sportback maakt ongeveer 20% van het hele aanbod uit, met andere woorden: ook die is indien gewenst gemakkelijk vindbaar.

Het gros van alle mooie, jonge, gebruikte Q3’s staat bij officiële Audi-dealers. Het occasionlabel ‘Audi Selectie :plus’ omvat enkele aantrekkelijke voorwaarden, waaronder een uitgebreide garantie. Uiteraard zijn er ook wel andere plekken waar een Q3 kan opduiken. In beperkte mate geldt dat voor dealers van andere merken. Het aanbod bij outlets van leasemaatschappijen zal geleidelijk toenemen, naarmate er meer exemplaren vrijkomen aan het einde van een leasecontract. Goed kijken en vergelijken, bij zo’n lease-outlet kàn wel eens een heel goede aanbieding opduiken. Gezien de populairteit van de Q3 is het niet verwonderlijk dat er ook wel gebruikte exemplaren als occasion worden geïmporteerd. Op zich is dat geen bezwaar, mits alles maar volkomen duidelijk is: herkomst, kilometerstand, onderhoudshistorie, enzovoort. Bedenk bij elke occasion: ‘te mooi om waar te zijn’ is in de regel gewoon niet waar.

De proefrit

De Q3 biedt ook op de weg alles wat we van zo’n auto verwachten. Binnen het fraaie en stoere uiterlijk beschikt de Q3 over lekker veel interieurruimte. De zitposities zijn net even wat hoger dan in een hatchback, maar zeker met de (bestuurders-) stoel in de laagste positie is dat verschil niet eens zo groot. Aan hoofdruimte geen gebrek, dat mag duidelijk zijn, dat geldt ook achterin de Sportback, ondanks de aflopende daklijn van dat model. De hele vormgeving en afwerking van het interieur van de Q3 is van het niveau dat je in een Audi mag verwachten: strak, netjes, zakelijk, maar wel stijlvol. Eenmaal op weg blijkt dat niet alle uitvoeringen zijn voorzien van alle zaken die we in een moderne auto van dit niveau standaard verwachten. Zo ontbreekt in veel uitvoeringen bijvoorbeeld een achteruitrijcamera. De bediening van de (adaptieve) cruise control zit links achter het stuur en werkt niet logisch en onvoldoende nauwkeurig: een kruissnelheid per km/uur bijregelen is niet mogelijk. De bagageruimte is met een minimale inhoud van 530 liter heel riant. Caravan-liefhebbers wordt aangeraden goed te kijken naar het maximaal toegestane trekgewicht, want dat varieert nogal per motorisering, tussen 1.400 en 2.000 kg, namelijk.

Op de weg is de Q3 een heel prettige auto. De relatief lange veerwegen zorgen voor een heel aangenaam veercomfort. De fijne voorstoelen en het lage geluidsniveau maken de Q3 tot een prettige reisgenoot op lange ritten. In de Nederlandse praktijk blijkt een 35 TFSI qua prestatievermogen al ruimschoots te voldoen, maar daarbij is de S-tronic automaat beslist een aanbeveling. Hij schakelt erg verfijnd en voor wie erop let ook vaker en vroeger dan j dat ooit zelf zou doen. Resultaat is een praktijkverbruik rond 1 op 15, wat voor zo’n auto heel netjes is.

Conclusie

De Q3 is in veel opzichten een ‘typische Audi’. Hij heeft veel goede kwaliteiten, met zijn heel prettige rijeigenschappen en praktische ruimte. Daarbij draagt de auto die kwaliteiten ook steeds uit, want het stoere uiterlijk, met onmiskenbare merkidentiteit zijn ook… typisch Audi!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Audi Q3.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.