Auto Review Volvo XC60 I 1e facelift
Volvo’s zeer populaire SUV
De Volvo XC60 is als occasion heel gewild. Het is een serieuze SUV in de middenklasse en het is een echte Volvo, in alles. Los van de sterke eigenschappen van het merk, heeft Volvo ook een sterk imago. Hier hebben we het over de XC60 eerste model, ná de facelift.
- Pluspunten
- Prima trekauto
- Bijna tijdloos model
- Zeer gewilde SUV-occasion
- Minpunten
- Nogal hard afgeveerd
- Wel wat kleine euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Volvo XC60 als occasion?
Als de automatische transmissie niet meer uit de P-stand gaat, kan dit komen doordat de remlichten niet werken. De Wegenwacht zal om te beginnen die remlichten in orde maken. Daarnaast kent hij een trucje om de automaat uit de ‘P’ te halen, ook in andere voorkomende gevallen. Als de Volvo starthulp heeft gekregen òf gegeven, dan kan het zijn dat de startmotor niet functioneert, in combinatie met enkele kleine storingen op het dashboard. Dat is een kleinigheidje, de Wegenwacht vervangt de twee betreffende zekeringen.
Er ontstaat een uitermate irritante piep als de handrem (meestal aan één kant) niet loskomt. Dit wordt ook zo weergegeven op het dashboard. Door de betreffende zekering te verwijderen is de pieptoon alvast weg. De Wegenwacht zal de niet werkende handrem losmaken, definitieve reparatie moet in de garage plaatsvinden. Het alarm gaat af, de auto wil niet op slot en tijdens het rijden komt de melding ‘motorkap geopend’ op het dashboard: in dit geval is alleen de veiligheidsschakelaar bij het motorkapslot defect. De Wegenwacht verbindt dit door, in de garage moet een nieuwe schakelaar worden gemonteerd. Als de elektronische contactsleutel niet is te verwijderen, dan bestaan er twee mogelijkheden: hij zit verkeerdom in het slot, of het slot is inwendig defect. In beide gevallen zal de Wegenwacht het instrumentenpaneel demonteren, het hele slot eruit halen en desnoods ook de sleutel demonteren. Als noodoplossing kan de auto wel worden gestart, bijvoorbeeld om naar de garage te rijden, waar een nieuw slot wordt gemonteerd.
Over de Volvo XC60:
SUV’s hebben een enorme populariteit bereikt. Volvo was er met de XC60 precies op tijd bij. In het voorjaar van 2013 kreeg dit model een facelift, waarbij de anders gelijnde neus voor het onderscheid zorgde. Die nieuwe neus staat hem goed, het is iets moderner, maar het is nog steeds een onmiskenbare Volvo. Het model is ook tamelijk tijdloos gebleken. Pas sinds het tweede model XC60 er is (sinds 2017), wordt deze in vergelijking wat gedateerd. Dat is logisch en het neemt niet weg dat ook deze XC60 nog steeds heel goed ‘kan’.
Uitvoeringen en varianten:
Achteraf gezien was het een merkwaardig beleid van Volvo. De facelift van de XC60 is in mei 2013 op de markt gekomen, maar in november van hetzelfde jaar is het motorenprogramma al flink op z’n kop gezet. De bestaande 2,0 liter benzinemotor (1.999 cm3, 177 kW/240 pk), aangeduid als T5 is toen vervangen door een geheel nieuwe (1.969 cm3, 180 kW/245 pk). Die paar kilowatts verschil doen nauwelijks ter zake, veel belangrijker is een aanzienlijk lager verbruik en dito uitstoot. Daardoor veranderde bijvoorbeeld het energielabel van G naar D. Deze nieuwe 2,0 liter verscheen niet veel later in allerhande variaties in een keur aan Volvo-modellen. De T6 was in eerste instantie een 3,0 liter zescilinder lijnmotor (224 kW/304 pk). De nieuwe 2,0 liter viercilindermotor verscheen meteen óók als T6, met 225 kW/306 pk. De T6 was er steeds in een beperkt aantal uitvoeringen meteen ook met vierwielaandrijving (‘AWD’), de T5 kreeg die pas in 2016. Alle uitvoeringen van deze XC60 met benzinemotor zijn standaard geleverd met een (achttraps) automatische transmissie.
De diesels worden aangeduid als D3, D4 en D5. Bij de introductie was de D3 een 2,0 liter met 100 kW/136 pk. In voorjaar 2015 verscheen ook hier een versie van de nieuwe 2,0 liter motor (benzine en diesel hebben hetzelfde motorblok en dus ook dezelfde cilinderinhoud), goed voor 110 kW/150 pk. De D4 had eveneens een 2,0 liter diesel met 120 kW/163 pk, met de nieuwe motor werd dat 133 kW/181 pk. De D4 is geleverd zowel met twee- als vierwielaandrijving. De D5 heeft een 2,4 liter vijfcilinder met 158 kW/215 pk (vanaf 2015 162 kW/220 pk), die in alle gevallen alle vier de wielen aandrijft. Alles diesels zijn er zowel handgeschakeld als tegen meerprijs met automatische transmissie.
De normale uitvoeringen van de XC60 heten Kinetic, Momentum Summum en R-Design. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Ocean Race (2014/5/6) en Nordic (2016). In het najaar van 2016 is het hele programma geschrapt en per motorisering was er alleen nog de Polar en Polar+.
De Volvo XC60 als occasion:
Zoals gebruikelijk bij Volvo is ook de XC60 in het merendeel van alle gevallen in eerste instantie zakelijk geleverd. Dat verklaart mede waarom bijna driekwart van alle exemplaren is voorzien van een dieselmotor. Blijkbaar heeft het gros van die dieselkopers ook direct gekozen voor automatische transmissie. De diesels zijn in de basis wel met handgeschakelde versnellingsbak geleverd, maar die zijn nu als occasion tamelijk schaars: iets meer dan 10% van al wat er te koop staat. Het grootste deel van dat aanbod staat bij Volvo-dealers, die er vaak niet voor terugschrikken ook exemplaren met aanzienlijke kilometerstanden aan te bieden. Voor mooie en gave exemplaren hanteren deze dealers het label ‘Volvo Selekt’, wat onder meer twaalf maanden garantie inhoudt. Kijk voor alle voorwaarden op: www.volvocars.com/nl/modellen/volvo-occasions. Een andere logische ‘vindplaats’ voor een goede gebruikte XC60 zijn de diverse Volvo-specialisten in het land, die een heel eigen, vaak zeer trouwe klantenkring kennen. Zeker als zo’n auto al wat kilometers achter de rug heeft, dan is het vaak zo dat die ook de nodige gebruikssporen vertoont. SUV’s zijn typisch auto’s die heel intensief worden gebruikt, vandaar. dat mag dus geen bezwaar zijn, maar ‘gebruiken’ iets natuurlijk iets anders dan ‘verwaarlozen’. Er is aanbod genoeg, dus het heeft geen zin stad en land af te rijden voor een XC60 en als een exemplaar niet bevalt (of de aanbieder!): er is zó weer een andere gevonden.
De proefrit:
Een XC60 is een stoere gezinsauto en ook vaak een prima werkpaard. Wat heet, het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht varieert per motorisering/uitvoering, maar dat begint bij 1.600 kg en loopt op tot 2.000 kg. Typisch Volvo zijn de uitstekende voorstoelen, waarop je het desnoods vele uren uithoudt. Toch moeten we ook een opmerking bij het rijcomfort plaatsen, in de zin dat we het onderstel ook in een normale versie knap hard afgeveerd/gedempt vinden. Een andere opmerking is dat bestuurders met lange benen vaak met het rechterbeen tegen de opvallend gevormde middenconsole aan zitten en dat niet prettig vinden. Mede door die console is er ook niet overmatig veel opbergruimte in het interieur, ook niet als we de ruimte achter die console meetellen.
Handig is wel dat niet alleen de achterbankleuning plat geklapt kan worden, maar dat geldt ook voor de rugleuning van de rechtervoorstoel. Indien nodig heb je zo ruim twee meter ‘laadlengte’. De normale bagageruimte is met een inhoud van 495 liter aardig, maar wat krapper dan bij veel concurrenten. De zitruimte op de achterbank is ook wat aan de krappe kant, vergeleken met de concurrentie.
Conclusie
Een Volvo behoeft nooit introductie. Dit is zo’n ‘vanzelfsprekend’ merk, een keuze die nooit uitleg behoeft. De XC60 valt daarbij ook nog eens in een klasse die ook als occasion behoorlijk gewild is. De belangrijkste concurrentie op de occasionmarkt komt op termijn ongetwijfeld van… de XC60 vanaf 2017!
Concurrenten
Mercedes-Benz GLC (2015 / heden)
BMW X3 (2014 / 2017)Nog geen occasiontest beschikbaar
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
