Auto Review Audi Q5 III (GU)
Efficiënt en comfortabel
De Audi Q5 is een stekkerhybride. De plug-in SUV heeft een forse elektrische actieradius. Hij is er als volwaardige SUV en als Sportback.
- Pluspunten
- Rijcomfort
- Zuinig
- Minpunten
- Ruimte kofferbak
Conclusie
De Audi Q5 e-Hybrid Quattro is een zeer fijn rijdende stekkerhybride. Hij springt zuinig en efficiënt om met zowel benzine als stroom. Voorwaarde is wel dat je trouw de batterij oplaadt zodra dat kan. Doe je dat dan kun je ritten met een afstand tot 100 kilometer vrijwel geheel op elektriciteit afleggen. De binnenruimte is goed voor het type auto, maar de bagageruimte is aan de kleinere kant ten opzichte van bijvoorbeeld een hybride BMW X3. Het interieur ziet er fraai uit, is mooi afgewerkt en zaken zoals de navigatie, airco en media zijn via het infotainmentsysteem vrij eenvoudig te vinden en te bedienen.
Type auto en prijzen
De Ausdi Q5 is er sinds 2025 als Q5 e-Hybrid Quattro en de Q5 Sportback e-Hybrid Quattro. De Sportback heeft een iets ander ujiterlijk maar technisch zijn de twee identiek. Dat betekent dat zijn beide een benzinemotor combineren met een elektromotor. Volgens Audi kun je tot 100 kilometer afleggen, puur op stroom.
De viercilinder tweeliter TFSI-benzinemotor is er in twee vermogensvarianten: 299 pk en 367 pk. Prijzen beginnen bij 66.490 euro voor de Audi Q5 SUV e-Hybrid Quattro. De Sportback heeft een vaste meerprijs van 2.000 euro. Beide versies hebben standaard vierwielaandrijving (Quattro) en een automaat met een dubbele koppeling.
Er zijn diverse uitvoeringen leverbaar waarbij de standaarduitrusting steeds wat rijker wordt. Wil je de 367 pk variant dan ben je sowieso aangewezen op de s-Edition Competition die vanaf € 77.990 kost. Audi biedt minimaal 2 jaar en maximaal 4 jaar garantie op de Q5.
Hoe rijdt de Audi Q5
De Q5 heeft een prettig, zeer comfortabel weggedrag. Met behulp van diverse rijstanden kun je de boel wat stugger afstemmen. Leuk als je een keer een beetje ‘sportief’ de bocht om wil. Het blijft trouwens een hoge auto die ruim 2.100 kilogram weegt, dus stel je van die sportieve rijeigenschappen niet teveel voor.
Remmen, schakelen, sturen; het gaat allemaal even mooi vloeiend. Je hoort op de snelweg wat meer bandenlawaai dan je zou willen, maar dat komt ook doordat de rest van de auto zo stil is. Sommige plugin-hybrides rijden eerst alle stroom eruit voordat de hybride-stand aangaat. Bij de Q5 kun je doelbewust stroom bewaren. Zo rijd je op de snelweg dan hybride en kun je in de bebouwde kom op stroom rijden.
De Audi Q5 vanbinnen
Vanbinnen ziet het er allemaal verzorgd en mooi uit. Er zijn zachte materialen gebruikt en de afwerking is zeer netjes. Het gros van de bedieningen gaat schuil in het infotainmentsysteem. Het is even zoeken maar na een korte gewenningsperiode is het allemaal vrij logisch en eenvoudig te vinden. Overigens zitten de dimlichtschakelaar en de schakelaar voor de mistverlichting in een paneel op de armsteun, boven de zijruitbediening. Geen voor de hand liggende plek, maar het is niet storend als je het eenmaal weet.
Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte voor lijf en leden. Achterin is de hoofdruimte voor mensen die langer dan 1 meter 85 zijn beperkt. De kofferbakruimte is prima, maar niet spectaculair groot. Met de achterbank op z’n plek heb je 438 liter. Klap je de achterbankleuning weg dan is er 1.358 liter bagageruimte. Een Volvo XC60 bijvoorbeeld biedt in beide gevallen 30 liter meer ruimte en een BMW X3 biedt met respectievelijk 570 en 1.700 liter beduidend meer ruimte.
De Audi Q5 en het milieu
Audi claimt een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 40 (2,5 l/100 km). Heel mooi natuurlijk, maar veel zal afhangen van hoe trouw je de batterij oplaadt aan een laadpaal, zodra dat kan. Want alleen op die manier rijd je voornamelijk op stroom, zeker wanneer de rit minder dan 100 km bedraagt.
Laad je na die rit de accu direct weer helemaal op dan rijd je ook de volgende rit – tot 100 km - ook weer vrijwel alleen op stroom, et cetera. Tijdens onze test haalden we een praktijk-benzineverbruik van 1 op 21, 7 (4,6 l / 100 km) waarbij we niet altijd konden ‘stekkeren’ en er enkele lange ritten tussen zaten van (veel) meer dan 100 km. Opladen kan met maximaal 11 kW via een AC-paal. Van leeg naar vol duurt zo’n 2,5 uur. Snelladen kan deze stekkerhybride niet.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de hybride Audi Q5.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
