Auto Review Mercedes A-Klasse III (W176)
Helemaal anders
Mercedes - A-klasse
Conclusie
Eigenlijk is alleen de naam van de Mercedes A-klasse hetzelfde gebleven. Mercedes heeft van de A-klasse een volledig andere auto gemaakt. Die ook voor een totaal andere doelgroep bestemd lijkt. Berijders van de 'oude' A-klasse zullen dit nieuwe model waarschijnlijk niet als volgende auto kiezen. Daarvoor wijken de concepten teveel uiteen. Maar wie in de markt is voor een 'premium' auto in het C-segment kan behalve bij BMW en Audi voortaan ook bij Mercedes terecht. Heel goed zelfs.Type auto en prijs
Naast de 'gewone' middenklasse, oftewel het C-segment, met auto's als VW Golf en Opel Astra, wordt de laatste jaren de 'premium' middenklasse steeds belangrijker. Auto's met het formaat van een Golf, maar dan chiquer. Met méér luxe uitrusting en kwaliteit en met een bijpassend prijskaartje. In dit segment zijn BMW met de 1-serie en Audi met de A3 tot nu toe belangrijke spelers. Mercedes gaat nu ook meedoen met de geheel nieuwe A-klasse. Een auto die met zijn gelijknamige voorgangers geen enkele overeenkomst heeft. De nieuwe A-klasse is geen brave, ingetogen gezinsvervoerder meer, maar een dynamisch gelijnde hatchback. Die zijn Mercedes-afkomst overduidelijk etaleert met een ster in frisbee-formaat op de grille. De prijzen zijn uiteraard ook op Mercedes-niveau. De A180 benzineversie begint bij € 28.995 (met handbak) en voor de A180 diesel betaal je minimaal € 29.996. De A250 Sport is voorlopig de topversie, met een prijs vanaf € 45.119. Met alle leverbare pakketten en opties kan je de prijs van zo'n A250 moeiteloos op laten lopen tot € 65.000 of meer.Hoe rijdt de Mercedes A-klasse
De nieuwe A-klasse rijdt zoals je van een auto in dit segment mag verwachten: sportief. Ook weer heel anders dus dan de vorige versie, en dat is logisch want die was veel hoger en had een veel hoger zwaartepunt. De elektromechanische stuurbekrachtiging maakt de besturing prettig licht maar laat nog voldoende stuurgevoel over. De A laat zich mooi precies sturen, al is een BMW 1-serie nog preciezer. De zesversnellingsbak schakelt prima, de automatische DCT versnellingsbak met dubbele koppeling reageert wat aan de trage kant. Je kunt kiezen uit drie benzinemotoren en twee diesels. Alle motorversies hebben een start-stopfunctie om het brandstofverbruik te beperken. Standaard is de A-klasse uitgerust met een radargestuurd ongevallenwaarschuwingssysteem. Bij een dreigende botsing wordt je gewaarschuwd en worden de remmen alvast 'op scherp' gesteld, zodat je sneller stilstaat op het moment dat je het rempedaal intrapt. Het weggedrag is netjes, al reageert het onderstel wat stoterig op korte oneffenheden. Grotere hobbels worden netjes verwerkt. Op de snelweg wordt redelijk wat bandengeruis waarneembaar. Van een Mercedes verwacht je dan eigenlijk net wat meer stilte in het interieur. De 1,6 liter benzinemotor (122 pk) van de A180 heeft voor je gevoel in het lage toerenbereik maar net genoeg trekkracht.De Mercedes A-klasse van binnen
Ook aan de binnenkant is de nieuwe A-klasse natuurlijk heel anders dan zijn voorganger. Hoewel het geen mpv meer is kom je aan binnenruimte toch niets tekort. Op de achterbank passen met een beetje goede wil drie mensen. De hoofdruimte is achterin beperkt, en door de lage daklijn stoot je bij het instappen nogal snel je hoofd. De zitplekken voorin zijn uitstekend: ruim en comfortabel. De nieuw A-klasse straalt kwaliteit uit in het interieur, al is het gebruikte plastic op de middenconsole een beetje een misser: dat voelt goedkoop aan. Een minpunt is het zicht naar achteren. Recht naar achteren is de achterruit aan de kleine kant en de achterste raamstijlen zijn zo breed dat er een hele fietser achter schuil kan gaan. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer airco en een goede geluidsinstallatie. Een van de leverbare extra's is Drive Kit Plus, waarmee je alle functies van je iPhone kunt gebruiken en op een beeldscherm kunt tonen, zodat je ook onderweg niet verstoken hoeft te blijven van Facebook, Twitter en allerlei apps.De Mercedes A-klasse en het milieu
De A180 CDI met handbak produceert slechts 98 gram CO2 per km. Hij heeft brandstoflabel A en valt in de 20% bijtellingsklasse. De meeste andere dieselversies vallen ook in de 20% regeling, maar kunnen daar net buiten vallen als je een grotere maat wielen bestelt. Ook bij de A180 en A200 wordt het verschil tussen 20% of 25% bijtelling vaak door de wielmaat bepaald. De A250 valt sowieso in het 25% regime.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
