Auto Review Toyota Prius III
Eindelijk ruimte
Toyota - Prius Wagon
Conclusie
Met de Prius Wagon heeft Toyota een sterke troef in handen voor de zakelijke rijder. Hij oogt goed. De vormgeving van de koets lijkt zelfs meer in balans dan de gewone Prius, Verder zijn de rij- eigenschappen dik in orde. Toyota claimt een laag brandstofverbruik van 4,1 l/100 km. In combinatie met de lage bijtelling en de hoge betrouwbaarheid zou deze benzinegestookte Prius toch moeten kunnen concurreren met MPV’s die een diesel aan boord hebben.Type auto en prijs
De Prius Wagon laat zich moeilijk indelen. Want zoveel hybride benzine auto’s van dit formaat met zeven zitplaatsen zijn er niet. Maar als we dan toch een paar concurrenten moeten noemen, dan komen andere zevenzits auto’s als de Citroën C4 Picasso, de Renault Grand Scénic en de Ford C-Max in aanmerking. Er is maar een motorisatie leverbaar voor deze hybride MPV. In het vooronder ligt een 1,8 l viercilinder benzinemotor met hybride aandrijving. Er is dus ook een elektromotor aanwezig die je in staat stelt volledig elektrisch te rijden. Hij levert een gecombineerd vermogen van 100 kW (136 pk). De motor is gekoppeld aan een cvt-automaat. In tegenstelling tot de ‘gewone’ Prius zijn de lithium ion-batterijen bij de Wagon onder de middenconsole geplaatst om maar zoveel mogelijk bagageruimte te winnen. Er zijn drie uitvoeringen leverbaar: de Comfort, de Aspiration en de Dynamic Business. De Comfort is al behoorlijk compleet uitgerust. Maar wie voor de Aspiration kiest, krijgt ook nog zaken als een elektrisch te bedienen panoramadak, mistlampen voor, parkeerhulpcamera achter, regensensor, head-up display en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Dynamic Business heeft ook nog LED- koplampen, adaptive crise control, navigatiesysteem en een automatisch dimmende binnenspiegel. De Prius Wagon kent een vanaf-prijs van € 30.990. De luxere Aspriration gaat € 32.750 kosten. En de meest luxe versie, de Dynamic Business, verwisselt voor € 37.500 van eigenaar.Hoe rijdt de Toyota Prius Wagon
Het is altijd even wennen om de startknop in te drukken om vervolgens helemaal niets te horen. Maar aan het oplichtende instrumentarium kun je zien dat je toch echt klaar bent om te vertrekken. Vervolgens verlaat je dankzij de zoemende elektromotor de parkeerplaats. Pas als je meer gas geeft, slaat de benzinemotor aan. Je kunt er trouwens ook voor kiezen om geheel elektrisch te rijden. Dan kies je voor de EV-modus. Verder kun je nog kiezen voor een Eco-modus. En als je toch wat meer vermogen wilt, dan zet je hem in de Power-stand. Als je eenmaal de weg weet in deze Prius, dan is hij heel gemakkelijk te rijden. Een kind kan de was doen. Op de snelweg doet hij het fantastisch. Hij is zeer comfortabel in zijn demping en vering. Verder blijft hij lekker stil van binnen. De prestaties zijn voldoende. De topsnelheid bedraagt 165 km/h. En de acceleratie van 0-100 km/h neemt 11,3 seconden in beslag. Heel redelijk als je het behoorlijke gewicht van 1.470 kilogram in aanmerking neemt. Dat hoge gewicht heeft ook een nadeel. In snel genomen bochten moet je deze Wagon er een beetje doorheen wurgen. Een sportieve rijstijl kun je beter achterwege laten. Nu is de Prius wel uitgerust met een systeem dat koetsbewegingen op een slecht wegdek onderdrukt.De Toyota Prius Wagon van binnen
Het ziet er van binnen allemaal zeer verzorgd uit. Het dashboard en het instrumentarium lijken wel van een ruimteschip overgenomen te zijn. De aanwijzingen voor de snelheid zijn digitaal. En in de meest luxe uitvoering waarin wij rijden, hebben we ook nog een head up display. Verder is de enorme middenconsole opvallend. Maar dat is geen wonder als je bedenkt dat daaronder de batterijen zitten van deze hybride zevenzitter. De ruimte is heel behoorlijk. Zowel voor- als achterin vind je meer dan voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. Zelfs op de derde zitrij is er genoeg ruimte aanwezig. Overigens kun je de Prius Wagon vooralsnog alleen als zevenzitter bestellen. De bagageruimte is met een inhoud van 200 liter voldoende. De achterste stoelen kun je gemakkelijk omklappen. Dan is er een ruimte van 505 liter beschikbaar. Klap je rij twee en drie weg dan ontstaat er een laadruimte van 1.030 liter. Zo maak je van deze personenvervoerder een halve verhuiswagen.De Toyota Prius Wagon en het milieu
De Prius Wagon krijgt een A-label. De bijtelling in de lease bedraagt 14 procent. Hij is daarmee de grootste auto met zo’n lage bijtelling. Ook als de milieueisen in 2013 worden aangescherpt, zal deze Toyota zijn bijtelling behouden omdat tegen die tijd er een versie komt die een CO2-uitstoot heeft van 95 g/km.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
