Auto Review BMW 5-Serie VI (F11) 1e facelift
BMW's ultieme kilometervreter
BMW - M550D xDrive Touring
Conclusie
De BMW M550D xDrive Touring heeft weliswaar de sportieve M in zijn benaming – maar in tegenstelling tot een M5 is dit geen ultra-sportief brulijzer. Het is vooral een zeer capabale kilometervreter die in sportief comfort enorme stappen zet mijn zijn dikke diesel. Of je nou zakelijk op pad bent of met het hele gezin naar de wintersport gaat, de M550D xDrive Touring is je beste vriend. Niet in de laatste plaats ook dankzij de vierwielaandrijving en de grote bagageruimte.Type auto en prijs
De 5-serie van BMW is in zijn klasse zeer populair. Begrijpelijk, want de auto heeft een hele reeks aan fijne aandrijflijnen, ziet er goed uit en heeft als stationwagon – BMW noemt die Touring – flink wat ruimte te bieden. BMW’s staan bekend om hun sportieve inborst. Ze sturen precies, hebben gretige motoren en een fijn bocht- en weggedrag. Wie ondanks dat toch nog meer sportiviteit wil kan voor een M-versie kiezen. Die M staat voor Motorsport, van oorsprong de racedivisie van BMW. M-versies zijn extra lekker en vooral bedoeld de fijnproever die van autorijden houdt. De BMW M550D xDrive Touring is zo’n extra sportieve versie, die is uitgerust met vierwielaandrijving en de dikst leverbare dieselmotor uit BMW’s motorenpallet, een zes-in-lijn drieliter common rail diesel, goed voor 381 pk. De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat. De vanafprijs van dit monster liegt er niet om: ruim € 111.000. Zonder opties…Hoe rijdt de BMW M550D xDrive Touring
De krachtbron, een drieliter zes-in-lijn, is goed voor 381 pk en maar liefst 740 Newtonmeter koppel. Vooral dat laatste cijfer – dat iets zegt over de trekkracht en de souplesse van de krachtbron – is zeer indrukwekkend. In de praktijk komt het er op neer dat er altijd instant heel veel trekkracht voorhanden is, ongeacht in welke versnelling je rijdt. Om je een indruk te geven, de 1985 kilogram zware auto trekt in 4,9 seconden vanuit stilstand op naar 100 km/h. Dat is een regelrechte sportwagentijd! Dat accelereren gebeurt trouwens heel beschaafd. Geen luid gebrul en gillende banden. Een donkere dieselbrom is eigenlijk het enige waaraan je merkt dat de motor zijn spieren aanspant. Je wordt enigszins in je stoel gedrukt en dat is dan dat. De bak schakelt prachtig schokloos en razendsnel. In bochten merk je alleen als het erg hard gaat dat je met een flinke auto onderweg bent. Uiteindelijk treedt dan onderstuur op (de auto wil het liefst rechtdoor) en hij staat dan een beetje te ‘duwen’ naar de buitenzijde van de bocht. Maar goed, dan ga je ook wel erg hard de hoek om. Tot die tijd is er heel veel grip voorhanden – met dank aan de vierwielaandrijving - en stuurt de stationwagon zeer precies. Ook het remmen voltrekt zich schijnbaar moeiteloos, ongeacht vanaf welke snelheid je vertraagt. Er zijn dan ook enorme remschijven gemonteerd, waardoor het gebruik van 20-inch wielen niet alleen mooi is, maar ook gerechtvaardigd. De schijven zijn zo groot dat het wiel er anders niet omheen past. O, nog even voor diegenen die graag een paardentrailer of speedboat aankoppelen: de BMW 550D xDrive Touring mag maximaal 2.000 kilogram trekken.De BMW M550D xDrive Touring van binnen
Deze BMW heeft een prachtig interieur. Omdat de 5-serie al wat langer op de markt is – sinds 2010 met in 2013 een facelift – is hij niet gezegend met de allerlaatste stand der techniek (eind 2016 verschijnt de nieuwe 5-serie). Maar door de bank genomen heb je nog steeds alles dat je hart begeert. De ergonomie is daarbij prima in orde. Veel functies bedien je met een druk-draaiknop en enkele schakelaars. Het brede scherm waarop de navigatie zichtbaar is laat zich gemakkelijk aflezen. Hetzelfde geldt voor de instrumenten. Die zien er analoog uit maar zijn in werkelijkheid een projectie. Leuke bijkomstigheid daarvan is dat je – zodra je de auto in de sportstand zet – de meters van kleur en lay out veranderen. De stoelen zitten geweldig en bieden veel zijdelingse steun. Op de achterbank zit je al even goed. Je hebt zowel voor- als achterin meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. De testauto had bovendien twee iPads aan de hoofdsteunen gemonteerd zodat de achterpassagiers zich niet hoefden te vervelen. Over entertainment gesproken, de testauto had ook een Bang & Olufsen stereoinstallatie en daar komt een waanzinnig geluid uit. Een aanrader! Het bagageruim is behoorlijk groot en goed bruikbaar omdat de wielkasten nauwelijks naar binnen steken. Onder de vloer vind je een dubbele bodem. Handig voor kleine spullen. Zodra je de achterklep opent schuift automatisch de rolhoes omhoog. Heel handig! De vloer heeft aan de onderzijde een gasveer zodat hij gemakkelijk open blijft staan. Twee rails met verplaatsbare sjorogen zorgen ervoor dat een grotere lading netjes op zijn plek blijft liggen.De BMW M550D xDrive Touring en het milieu
Met een G-energielabel is de M550D xDrive Touring niet milieuvriendelijk. Tja, wat wil je ook met zo’n krachtspotentieel. Het brandstofverbruik zou volgens BMW gemiddeld 1 op 15,9 moeten bedragen, maar wij kwamen tijdens de test tot 1 op 9,8. Echt, dat fabriekscijfer moet je met een korrel zout nemen en is wellicht alleen haalbaar als je met een zijden voetje rijdt en nooit de motor gebruikt waarvoor hij is bedoeld. Dat lijkt ons niet de bedoeling.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
