Auto Review Ford Fiesta VII 1e facelift
Fiesta is een feestje om te rijden
De Ford Fiesta is als occasion al vele decennia enorm populair. De Fiesta behoort gewoon al ruim veertig jaar tot de meest verkochte auto’s in Europa en dus ook in Nederland. Hier beperken we ons tot de faceliftversie zoals die in 2012 verscheen, tot de komst van de nieuwe in 2017.
- Pluspunten
- Heel fijne driecilindermotoren
- Uitstekende rijeigenschappen
- Zeer geslaagde facelift
- Minpunten
- Enkele, uiteenlopende euvels bekend
- Enorm populair, dus relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
De meeste euvels die we kennen bij deze generatie van de Fiesta zijn elektronica-gerelateerd. In de regel zijn het kleinigheden, die veelal ter plekke door de Wegenwacht kunnen worden opgelost, al is het soms een tijdelijke ingreep. Als de sleutel niet wordt herkend en er dus niet kan worden gestart, dan kan het zijn dat er een zekering stuk is nadat bij een lege accu starthulp is gegeven, òf het is gewoon oxidatie op de stekker van de motormanagement-computer.
Bekend zijn ook spiegels die niet meer naar buiten klappen, dat is een kwestie van een reset. Een rood uitroepteken met de melding van een motorstoring op het dashboard is geen echt grote ramp, de auto geeft alleen aan dat het de hoogste tijd is voor een servicebeurt. Heeft de auto die al gehad, dan is het service-interval-systeem niet gereset, dat is ter plekke op te lossen.
Bij versies met een dieselmotor komt iets soortgelijks voor, dan is een geel oliekannetje te zien, met golfjes eronder. Dat wijst op zich niet op een te laag olieniveau –al kan even peilen geen kwaad- maar het is de hoogste tijd de olie te verversen.
Een contactsleutel die niet wil draaien, moet gewoon een keer goed schoongemaakt worden.
De 1,6 liter benzinemotor slaat wel eens niet aan omdat het brandstofpomprelais geen voeding krijgt.
Versies met ‘keyless-go’ (automatisch ontgrendelen, starten met drukknop) kunnen wel eens een sleutel niet herkennen, omdat de auto met de andere sleutel is ontgrendeld, met name als de ene sleutel zich al in de auto bevond. Dat is een kwestie van die sleutel opnieuw inleren.
Een koelfan die voluit blijft draaien wordt veroorzaakt door een plakkend relais of door vocht in de zekeringkast. Dat is allebei snel te verhelpen. Die fan kan wel in enkele uren de accu leeg trekken, dus wacht niet onnodig lang met de Wegenwacht inschakelen.
Een kapotte zekering voor de richtingaanwijzers wordt gesignaleerd door snel knipperende controlelampjes op het dashboard, terwijl de richtingaanwijzers zelf niet knipperen. Na langdurig starten zal de startmotor niet meer draaien. Dat is een beveiliging, op het dashboard komt de melding ‘tijdslimiet starten overschreden’. Na verloop van tijd vervalt de beveiliging en kan weer worden gestart, maar waarom slaat die motor niet aan?
Waar praten we over?
Dit model is in de basis in 2008 verschenen. Door de jaren heen zijn er wel wat wijzigingen geweest, maar in 2012 was het dus tijd voor een ‘major facelift’. Het hele front van de Fiesta werd vernieuwd, door liefhebbers wordt deze versie ook wel aangeduid met ‘de Aston Martin-grille’. Die facelift is bijzonder geslaagd. De Fiesta kreeg er niet alleen een veel sterke onderscheidend ‘gezicht’ door, maar het past ook goed in de hele lijn van de auto. Onderhuids was er ook een belangrijke wijziging, door de komst van een vrijwel compleet nieuwe motorenlijn. Daarmee was de Fiesta voorlopig weer helemaal bij de tijd.
Uitvoeringen en varianten:
Deze generatie van de Fiesta is er als drie- en vijfdeurs. Er zijn in totaal meer dan zestig versies te onderscheiden, vrijwel exact verdeeld over beide carrosserievormen, dus bijna elke variant in motorisering en uitvoering is er in beide vormen.
De 1,0 liter driecilinder is een hele belangrijke motor voor Ford en die is al veelvuldig onderscheiden. Daarvan bestaan alleen al vijf varianten. De basismotor levert 48 kW/65 pk, gevolgd door de iets krachtiger 59 kW/80 pk-uitvoering. Voorzien van een turbo en interkoeling kennen we de versies met 74 kW/100 pk, 92 kW/125 pk en 103 kW/140 pk. Daarnaast kennen we nog de 1,6 liter viercilinder met 134 kW/182 pk. In deze serie komen twee diesels voor. De 1.6 TDCI (70 kW/95 pk) is daarbij begin 2015 vervangen door een moderne 1.5 TDCI met hetzelfde vermogen. Begin 2016 is de verkoop van de dieselmotor in de Fiesta compleet gestopt. Alleen de 1,0 74 kW is ook geleverd met een zestraps automatische transmissie met twee koppelingen.
De normale uitvoeringen van de Fiesta heten Ambiente, Style, Titanium, ST Line, en ST. Eerstgenoemde is er uitsluitend met de basis-benzinemotor. De ST Line is er alleen met de 74 kW-motor. De 1,6 liter motor is er uitsluitend als ST, in uitvoering verschillend als ST1 en ST2. Door de jaren heen zijn er nogal wat tijdelijke uitvoeringen van de Fiesta geweest. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Champions Edition (2012/3), Hot Hatch Edition (2014/5), Sport (2012/6), Red Edition (als enige met 103 kW, 2014/6), Black Edition (idem), Titanium X (2015), Style Lease (alleen diesels, 2014/5), Titanium Lease (idem) en Style Essential (2016/7).
De Ford Fiesta als occasion
Het is logisch dat er van een zo populaire auto als deze Fiesta een enorm aanbod occasions in het land staat. Daarbij is het opvallend dat de driedeurs-uitvoeringen echt heel schaars zijn, ‘met een lampje zoeken’ is hier wel zo gepast. Slechts ongeveer één op de tien heeft een dieselmotor en zelfs minder dan één op de twintig heeft automatische transmissie. Als één van die opties een specifieke eis is, dan is de spoeling echt dun. Met andere woorden: het overgrote deel van alle Fiesta’s is een vijfdeurs met benzinemotor. Dat is goed nieuws voor heel veel occasionkopers. Keus genoeg! Daarbij is het verstandig om eerst eens in de eigen, directe omgeving te kijken wat er zoal staat. Grote kans dat ‘de ideale Fiesta’ bij wijze van spreken om de hoek staat. Al is het aanbod enorm, de vraag is dat ook, dus als die puike Fiesta is gevonden, wacht dan niet te lang, hij is weg voordat je er erg in hebt.
Met dat enorme aanbod is het ook logisch dat er tal van plaatsen zijn waar een geschikt exemplaar te koop staat. Dat kan bij niet-merkgebonden occasionaanbieders zijn, of bij dealers van andere merken, maar het meest voor de hand liggend is natuurlijk de plaatselijke Ford-dealer. ‘De dealer’ weet wat men in huis heeft, vaak zijn het auto’s die door hetzelfde bedrijf nieuw zijn geleverd en weer ingeruild, waarmee ook de onderhoudshistorie meteen helder is. Ford-dealers hanteren al een jaartje of vijftig het occasionlabel A1. Op de site www.ford-a1.nl is niet alleen per model de voorraad van alle dealers te bekijken, maar hierop staan ook de voorwaarden en voordélen die zijn verbonden aan dat label.
De proefrit
De Fiesta van deze generatie is ‘een echte Ford’. Dat is nogal een compliment, want dit houdt onder meer in dat de auto voldoet aan heel hoge eisen als het gaat om rijeigenschappen. Een Fiesta is gewoon een heel prettig rijdende auto. Sturen, schakelen, veren… alles doet hij echt heel erg goed en vooral occasionkopers die een beetje van lekker autorijden houden, zullen de Fiesta hierom zeer waarderen. Dat is dus typisch Ford. Daarmee zijn we er nog niet. Het interieur is net aan groot genoeg voor vier volwassenen, mist ze geen al te uitbundig postuur hebben. Voorin zit je uiteraard het beste, op erg fijne voorstoelen voor een auto in deze klasse. De bagageruimte meet 295 liter minimaal en behoort daarmee tot de ruimere in deze klasse. Het dashboard oogt vooral in het midden nogal druk, maar eenmaal aan de auto gewend, is alles prima te vinden. Complimenten zijn er ook voor de driecilinder benzinemotor. Wij reden de 74 kW-versie, die voor het overgrote deel van alle kopers méér dan sterk genoeg zal zijn. De 48 kW-basismotor is maar net-aan sterk genoeg en leent zich daardoor voornamelijk voor stadsverkeer. Die 74 kW-versie is juist een fijne allrounder. Hij biedt een indrukwekkende souplesse en op kruissnelheid is hij verbazend stil. Bij normaal gebruik rijdt de 74 kW-versie gemiddeld 1 op 15 á 16.
Conclusie
Zelfs nadat het opvolgende model er al enkele jaren is, blijkt deze facelift-versie van de Fiesta nog steeds een heel aantrekkelijk aanbod. Dat opvolgende model is tevens de grootste concurrent, want dat drukt de prijzen van deze versie enigszins, wat een beetje tegenwicht geeft aan de terechte, enorme populariteit van dit model.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
