Auto Review Audi A4 IV (B8)
Stijlvol visitekaartje
De Audi A4 is als occasion blijvend populair. Het is een verlaat compliment aan de ontwerpers, dat ook een vroegere generatie mooi en representatief wordt gevonden. Het lijkt wel of Audi’s uiterlijk trager verouderen dan andere merken.
- Pluspunten
- Nog altijd representatief model
- Rijdt vrij sportief
- Minpunten
- Diverse technische storingen bekend
- Populair, dus naar verhouding duur
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij deze generatie A4 zit één van de computers die de motor aansturen in de wateropvangbak onder de voorruit. Als de afvoer van die bak verstopt zit, door blaadjes, zand of vuil, loopt die bak vol en ‘verzuipt’ de computer. De auto stopt er dan mee, wellicht is de computer nog te redden door ‘m goed droog te maken, in elk geval moet die afvoer doorgeprikt worden. De elektrisch bediende parkeerrem wil soms niet loskomen, waardoor wegrijden onmogelijk wordt. De Wegenwacht krijgt die wel los, desnoods worden de elektromotoren verwijderd. Daardoor is de auto in elk geval weer rijdbaar, zij het met een constante waarschuwing op het dashboard. De 2,0 liter TDI-motoren hebben wel eens last van een EGR-klep die ‘plakt’, waardoor de motor slecht loopt. De Wegenwacht roept die klep wel tot de orde, maar als het vaker voorkomt, moet er echt een keer een nieuwe klep in.
De individuele bobines per cilinder (benzinemotoren) kunnen wel eens de geest geven, waarbij ook een zekering doorslaat en de motor compleet stilvalt. Die bobine vervangen is best te doen, mits er snel aan is te komen, die zekering moet natuurlijk ook worden vernieuwd, maar het lastige is dat het zo maar vier keer kan terugkomen.
De TDI-diesel met pompverstuivers (dus nog geen common rail) heeft last van slijtage aan de cilinderkop, bij de bevestiging van die verstuivers. Dat draait uit op een zeer kostbare reparatie.
Het koelvloeistoflampje blijft soms branden na een koude winterse start. Dit komt doordat de koelvloeistof door de kou krimpt en daardoor even onder minimum peil is geweest. Het lijkt dan a;sof er te weinig koelvloeistof in zit, maar dat klopt dus niet.
Over de Audi A4
De A4 is zo’n beetje de kern van het merk Audi. Het merk met de vier ringen maakt auto’s in allerhande klassen, maar dit is waar het merk om draait. Een voorname vierdeurs sedan of vijfdeurs Variant in de grotere middenklasse, met een wat ingetogen, bijna sjieke stijl, een vleug sportiviteit, technisch vooruitstrevend en tegelijk toch een zekere no-nonsense uitstraling. Vooruitgang? Wat op een Audi niet zit, is niet de moeite waard. Vooral met een model als de A4 heeft Audi zich genesteld tussen BMW en Mercedes-Benz, samen de grote Duitse drie. Het is dus een open deur om deze A4 ‘een echte Audi’ te noemen. Toch is hij dat wel!
Uitvoeringen en varianten
Alle varianten van de A4 zijn er als vierdeurs sedan en als vijfdeurs Avant, al verscheen die iets later op de markt. Er is zoals bij Audi gebruikelijk een breed motorenaanbod binnen dit model. De 1,8 TFSI (turbo, 16-klepper, directe inspuiting) is er in twee varianten: 88 kW/120 pk en 118 kW/160 pk. Dat geldt ook voor de 2,0 TFSI: 132 kW/180 pk en 155 kW/210 pk. Als top-benzinemotor is er de 3,2 liter V6 FSI met 195 kW/265 pk. De 2,0 liter TDI-diesel (in dit model uitsluitend met common rail-inspuiting) zien we in liefst drie varianten: 88 kW/120 pk, 105 kW/143 pk en 125 kW/170 pk. Er zijn twee V6-diesels, een 2,7 liter met 140 kW/190 pk en een 3,0 liter met 176 kW/240 pk. Audi’s befaamde quattro-vierwielaandrijving is standaard op de 3,2 FSI en 3,0 TDI. Gek genoeg is het niet geleverd met de 2,7 liter TDI, maar wel tegen meerprijs op de sterkste 1,8 TFSI, 2,0 TFSI en de twee sterkste versies van de 2,0 TDI. Eind 2011 is er een facelift met de nodige detailwijzigingen doorgevoerd.
Alle motorvarianten zijn beschikbaar met automatische transmissie, een bijzonder systeem van Audi zelf, de MultiTronic, wat in het gebruik overeenkomt met een CVT.
Alle technische uitvoeringen zijn er in een al rijk uitgeruste basisversie en als Pro Line met een nog ruimere uitrusting. De A4 Allroad is in alle gevallen een Variant, die ook iets hoger op de iwlen staat en een stoere uitstraling heeft, mede door de mat-grijze spatbordranden. De Allroad is er uitsluitend met de sterkste 2.0 TFSI en de 2,0 en 3,0 TDI’s. De zeer sportieve S4 laten we hier buiten beschouwing.
De Audi A4 als occasion
De vraag naar occasions in deze klasse is niet zo groot, terwijl er best een behoorlijk aanbod bestaat. Dat is mooi, het werkt in het voordeel van de koper. Juist door z’n ruimte en andere goede eigenschappen is er toch best veel voor een gebruikte A4 te zeggen. Vooral de Variant geniet daarbij de nodige populariteit, in vraag èn aanbod. Liefst 70% van alle A4’s die van deze generatie in ons land worden aangeboden, is een Variant. Opmerkelijk is ook dat nog steeds ongeveer een derde van het aanbod een diesel betreft, terwijl de vraag daarnaar zeker niet toeneemt. Dat is al minder dan enkele jaren gelden, wat alles heeft te maken met een aardige stroom occasions die in de export vooral in oostelijke richting is vertrokken.
De proefrit
Wie op zoek is naar overdadig comfort, komt bij de A4 niet geheel aan zijn trekken. De hele rijervaring staat in het teken van een stevige, degelijk aandoende auto, wat dubbeldik wordt onderstreept door de erg straffe vering. Alle quattro’s hebben standaard een sportonderstel, dat is helemaal keihard afgestemd, ook de normale A4’s hebben hier last van. Het sterke afrolgeluid van de banden houdt hiermee ook verband. Daarbij is de A4 qua rijeigenschappen niet zo sportief als het merk doet vermoeden. Dat komt omdat bij de A4 de motor voorin in lengterichting ligt. Het gewicht van de motor bepaalt dat de A4 een sterk onderstuurkarakter heeft. Anders gezegd: in een bocht wil hij het liefst rechtdoor. Sterke punten zijn wel de uitstekende voorstoelen en het lage geluidsniveau. Achterin is de A4 net ruim genoeg voor twee volwassenen, maar bijvoorbeeld niet echt veel ruimer dan een A3. De Avant is door zijn vijfde deur aanzienlijk praktischer, maar de zitruimte achterin is niet groter. De bagageruimte meet in de sedan een riante 480 liter, in de Avant nog 10 liter meer. Het brandstofverbruik verschilt aanzienlijk per motorisering. Overigens kunnen veel automobilisten met de minst sterke versies al uitstekend uit de voeten. De 1.8 TFSI met name is door zijn souplesse een heerlijke motor in het gebruik.
.
Conclusie
Als de stijl van het merk Audi je aanspreekt, is een gebruikte A4 een aanrader. In het gebruik is een A6 een stuk duurder en het imago en de uitstraling liggen toch op een ander vlak dan bij een A3. Kwalitatief is een A4 niet de allerbeste auto ter wereld, maar door onder meer gebruik van enkele eigen Audi-motoren beter dan zijn concerngenoot.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
