logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Focus III 1e facelift

Ford houdt de Focus scherp

De Ford Focus is als occasion altijd heel populair. Dat geldt dus ook voor deze versie, de facelift op het model dat in 2011 verscheen. Tegelijk met deze uiterlijke wijziging ging de bezem flink door het motorenaanbod, met enkele erg fijne nieuwkomers.

Pluspunten
  • Heel fijne 1,0 liter driecilinders
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Geslaagde facelift
Minpunten
  • Wel wat serieuze mogelijke euvels
  • Heel populair, dus naar verhouding duur

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Ford Focus van deze generatie kent de Wegenwacht diverse vaker optredende euvels. De meeste zijn heel onschuldig, maar niet allemaal. Kijk maar naar het eerste punt:

  • De Wegenwacht en de auto-experts van de ANWB constateren geregeld problemen met de 1.5 liter Ecoboost motor die in diverse Ford-modellen wordt gebruikt. Deze motor heeft een vaker voorkomend verschijnsel van koelwaterverlies en/of verbruik. Oorzaak is een haarscheurtje in het motorblok met een forse, onvermijdelijke ingreep als gevolg: het monteren van een geheel nieuwe motor. Natuurlijk zijn er ook genoeg exemplaren die zonder noemenswaardige problemen hoge kilometrages weten te bereiken, tot ver voorbij de twee ton. Maar de hierboven genoemde motorische problemen zijn echt een serieuze kanttekening en komen (te) vaak voor.
  • Onder het dashboardkastje zit één van de centrale computers achter de bekleding. Wanneer iemand hier per ongeluk met de voet tegenaan stoot, kan dit uiteenlopende storingen tot gevolg hebben. Het meest waarschijnlijk is dat de voedingsstekker van die computer geen goede verbinding maakt, de Wegenwacht zet de boel goed vast, zonder verdere kosten kan de Focus weer verder.
  • Een kostbare grap is een motor die niet wil starten en de oorzaak daarvan blijkt een kapotte ABS-computer te zijn. Met een noodgreep krijgt de Wegenwacht de motor wel weer aan de praat, maar die ABS-computer moet echt worden vervangen… en is niet goedkoop.
  • Minstens zo kostbaar is een storing in de motorcomputer, wat er uiteraard ook toe leidt dat de motor afslaat en niet meer is te starten. Er zijn dan twee zekeringen kapot, maar het heeft geen zin die te vervangen, want dit is een kwestie van kortsluiting in de computer zelf. De auto moet nu op transport naar de garage voor een nieuwe computer.
  • Niet willen starten kan ook voorkomen door een per ongeluk geactiveerde botsschakelaar in de brandstoftoevoer. Dit gebeurt wanneer bijvoorbeeld tegen een stoeprand wordt gereden of een andere schok, waardoor de auto ‘denkt’ dat er een aanrijding is geweest. De Wegenwacht drukt die schakelaar weer in en alles is weer normaal.
  • Een (1.6) dieselmotor die afslaat en niet meer wil starten, kan worden veroorzaakt door een storing in het EGR-systeem. De Wegenwacht neemt de stekker van het EGR-systeem los. De motor start weer, maar uiteraard moet er in de garage wel een goed onderzoek worden gedaan naar dat systeem.
  • Een diesel kan ook onnodige paniek veroorzaken met de melding ‘motorstoring service nu’ op het dashboard, maar dat blijkt alleen een relais te zijn dat blijft plakken en met een tik weer tot de orde is te roepen.

Over de Ford Focus

Traditioneel is de Focus het aanbod van Ford in de populaire middenklasse. De Focus neemt het daarbij steeds op tegen enkele zeer gevestigde concurrenten, maar weet opvallend constant te scoren. Dat is voor een deel te verklaren doordat Ford een trouw en loyaal koperspubliek aan zich weet te binden. Precies zo’n doelgroep bestaat ook voor gebruikte Focussen, die steeds zeer courant blijken. De facelift-versie waarover we het hier hebben, is uiterlijk zeer geslaagd. Meer dan zijn voorganger heeft deze versie een duidelijk ‘eigen gezicht’, waarbij ook de familiegelijkenis met andere Ford-modellen wordt versterkt. De fraai gelijnde grille wordt door liefhebbers ook wel aangeduid als ‘de Aston Martin-grille’.

Uitvoeringen en varianten

Deze Focus-generatie is er met drie carrosserievormen: vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en vijfdeurs Wagon. Het leveringsprogramma omvat in totaal vier benzinemotoren in zes varianten en twee diesels in vier varianten. De basismotor is de 1,0 liter driecilinder benzinemotor met turbo en interkoeler. Die is er met 74 kW/100 pk en met 92 kW/125 pk. In deze facelift verscheen als compleet nieuwe constructie een 1,5 liter viercilinder, eveneens met turbo en interkoeler, goed voor 110 kW/150 pk of 134 kW/182 pk. Als topmotorisering is er een 2,3 liter viercilinder, ook al met turbo en interkoeling, goed voor 257 kW/350 pk. De 1,5 liter TDCI-diesel is er met 70 kW/95 pk of 88 kW/120 pk en de 2,0 TDCI met 110 kW/150 pk of 136 kW/185 pk. De benzinemotoren met 92 en 110 kW, plus de diesels met 88 en 110 kW zijn ook geleverd met automatische transmissie, in alle gevallen een zestraps met dubbele koppelingen. De 2,0 liter benzinemotor en de sterkste diesel zijn voorbehouden aan de ST-uitvoering, de 2,3 liter is er alleen in de RS. De normale uitvoeringen van de Focus heten Ambiente (alleen 74 kW), trend, Titanium en ST-Line. Tijdelijks versies zijn de First Edition (2014/6), Titanium Edition (2015/6), Red Edition (2015/7 en 2017/8), Black Edition (2015/7) en Lease Edition (2017/8). De RS is er uitsluitend als vijfdeurs, alle overige versies zijn er ook als Wagon. De Focus Sedan is alleen geleverd met de beide 1,0 liter benzinemotoren, de 1,5 met 110 kW en de diesels met 70, 88 en 110 kW.

De Ford Focus als occasion

De Focus is zoals al gesteld een blijvend populair model, dat gedurende de hele productcyclus ongeveer gelijkmatig blijft verkopen. Dat is mooi, want dat verbetert ook het occasionaanbod. Daarin neemt de wagon meer dan de helft voor zijn rekening en de hatchback dus ietsje minder. De Sedan is in ons land vrijwel niet te vinden. Ondanks dat de Focus ook op de zakelijke markt steeds behoorlijk goed scoort, is maar zo’n 15% van het hele aanbod een diesel. Versies met automatische transmissie zijn eveneens dun gezaaid. Die zakelijke diesels zijn oom de koplopers als het gaat om kilometerstanden, dat spreekt voor zich. Als particuliere occasionkoper zal de aandacht vooral zijn gevestigd op de benzineversies, waarbij opnieuw de Wagon heel aantrekkelijk is als praktische gezinsauto. Ford-rijders zijn over het algemeen wel heel trouw, maar dat sluit niet uit dat er best eens een aantrekkelijk Focus in de voorraad van een dealer van een ander merk kan staan. De meest logische eerste stap in de zoektocht naar een mooie gebruikte Focus is toch naar de lokale Ford-dealer, die wellicht al precies de gewenste versie in voorraad heeft. Om dat te achterhalen, is het slim even te gaan naar de site www.ford-a1.nl, waar niet alleen de actuele voorraad van alle dealers is te vinden, maar ook alle gunstige voorwaarden die samenhangen met het A1-occasionlabel.

De proefrit

Ford scoort van oudsher op uitstekende rijeigenschappen en deze Focus-generatie is daarop gelukkig geen uitzondering. Hij rijdt gewoon erg goed en prettig, met een heel fijn onderstel, dat een goed veercomfort koppelt aan uitstekende wegligging en stabiliteit. Aparte complimenten zijn er voor de erg fijn schakelende (zes-)versnellingsbak en de opvallend soepel aangrijpende koppeling. Welke motor de voorkeur verdient is een heel persoonlijke keuze. Zowel de 1,0 liter met 92 kW als de 1,5 met 110 kW zijn bijzonder prettig in de omgang. De 74 kW-versie van de 1,0 komt ook goed uit de ver, maar in een auto van dit formaat is iets meer vermogen in veel gevallen wenselijk. Met de 92 kW-motor is een verbruik rond 1 op 15 te verwachten, maar met de 1,5 reden we eerder over een langere periode ook gewoon 1 op 13,5. Voor beide motoren geldt dat ze opvallend stil zijn, op kruissnelheid, maar ook onder wisselende omstandigheden.

De hatchback is ruim genoeg voor vier volwassenen en biedt 363 liter bagageruimte, wat voor deze klasse geen slechte score is. De Wagon is uiteraard ruimer (500 liter) en biedt ook meet ruimte en comfort op de achterbank, mede door de vlakke daklijn. Het dashboard is ten opzichte van de vorige versie helemaal vernieuwd en dat is beslist ook een vooruitgang, met onder meer een mooi centraal display. De bediening is op alle punten logisch, de afwerking is prima.

Conclusie

Wie deze Focus afdoet als ‘dertien in een dozijn’ doet ‘m echt tekort en zichzelf waarschijnlijk ook. Trouwe Ford-rijders weten al jaren dat de Focus het zijn naaste concurrenten steeds opnieuw heel moeilijk maakt, met gewoon een heel goed totaalpakket. Dit zijn wellicht wat onopvallende, maar erg prettige auto’s in het gebruik.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Ford Store Ardea Auto, Amsterdam Z.O.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.