logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Suzuki Swift V 1e facelift

Pittige tegenvaller

Suzuki - Swift

De Suzuki Swift is opgefrist met een nieuwe benzinemotor en een paar kleine uiterlijke wijzigingen. De zaken die echt hadden moeten worden aangepakt, heeft Suzuki echter ongemoeid gelaten.

Conclusie

De Suzuki Swift maakt hebberig met zijn kekke uiterlijk en speelse rijgedrag. De nieuwe benzinemotor is een aanwinst. Gebruik je jouw verstand, dan gaat de voorkeur echter uit naar een van zijn concurrenten: de Swift biedt een beperkte binnenruimte, is rumoerig op de snelweg en kost een boel geld.

Type auto en prijs

‘De Mini voor de kleine beurs’, zo wordt de Suzuki Swift ook wel genoemd sinds de Japanners in 2005 de vierde generatie introduceerden. Het huidige model borduurt er nog altijd op voort. In 2014 werd de Suzuki marginaal onder handen genomen (je herkent het vernieuwde model aan de knipperlichten in de zijspiegels). Het grootste nieuws vinden we onder de motorkap, waar een aangepaste benzinemotor voortaan voor de aandrijving zorgt. Niet alleen valt er een uiterlijke overeenkomst te bespeuren met de Mini Cooper, ook het rijkarakter komt overeen. Afgezet tegen de Mini is de vanafprijs van de Swift een lachertje. Maar vergelijk je de Suzuki met zijn werkelijke concurrenten - compacte auto’s als de Renault Clio, Volkswagen Polo en Toyota Yaris - dan is € 14.499 een flink bedrag. De Swift geldt in dit segment als een van de weinige modellen die nog altijd met drie- en vijf portieren leverbaar is. Wil je twee portieren extra, dan beginnen de prijzen bij € 14.999.

Hoe rijdt de Suzuki Swift

De Swift heeft een sportief onderstel en gaat als een skelter de bocht om. Maar de dynamische overeenkomsten met de eerder aangehaalde Mini houden op bij de besturing. De Suzuki stuurt gevoelloos en je moet op de snelweg geregeld correcties uitvoeren om rechtuit te blijven gaan. Jammer, want met zijn plezierige zitpositie nodigt de Swift juist uit tot avontuurlijke ritten. Nu moet je jouw voldoening halen uit een spaarzaam verbruik. De Japanners hebben hun 1.2-liter benzinemotor onder meer voorzien van een hogere compressieverhouding en dubbele injectoren, waardoor de 90 pk sterke krachtbron spaarzamer met zijn brandstof om zou moeten springen. Het opgegeven fabrieksverbruik van 1 op 23,3 hebben wij niet weten te realiseren, maar we zagen op de boordcomputer wel een alleszins redelijke 1 op 18,9 voorbij komen. De krachtbron is opvallend soepel: 50 kilometer per uur in de vijfde versnelling is geen enkel probleem. Na alle technische ingrepen levert de benzinemotor 4 pk minder dan voorheen, maar dat vermogensverschil wordt opgevangen door een hoger koppel. Op die manier ben je nog altijd als eerste weg bij het verkeerslicht. Mits je het licht op tijd ziet verspringen, want door de relatief rechtopstaande voorruit kun je het verkeerslicht slecht zien. Ook het bedroevende zicht over de rechterschouder blijft een aandachtspunt. Daar doen de fors uitgevallen buitenspiegels niets aan af. Een andere Swift-kwaal is het motorrumoer op de snelweg. Een zesde versnelling zou wonderen verrichten, maar die zit er helaas niet op. Aan de beperkte veiligheidsuitrusting kun je merken dat de Suzuki alweer een paar jaar meedraait. Waar concurrenten als de Skoda Fabia en Volkswagen Polo inmiddels zaken aanbieden als dode hoek signalering en een zelfstandig remsysteem, moet de Swift het louter doen met ABS en ESP.

De Suzuki Swift van binnen

De cabine van de Swift is knus. Hoewel jij je in de Suzuki dus gauw op je gemak voelt, zit in zo’n omschrijving ook besloten dat de binnenruimte niet over houdt. De hoofdruimte is het probleem niet, maar volwassenen langer dan 1.90 meter hebben op de achterbank maar weinig ruimte voor hun benen. De bagageruimte is bescheiden met minimaal 211- en maximaal 892 liter en dan heeft de Swift ook nog een vervelend hoge tildrempel. De glimmertjes op de meters van het dashboard hadden van ons niet gehoeven. We vinden het wel handig dat je ook in de achterportieren een drinkfles kwijt kan. Verder ziet het interieur er verzorgd uit, ook al is het vervaardigd uit knalhard plastic. Opmerkelijk: stoelverwarming is standaard op de Swift, maar een in diepte verstelbaar stuurwiel is voorbehouden aan de duurdere uitrustingsniveau’s.

De Suzuki Swift en het milieu

Nu de Nederlandse overheid het fiscale stimuleringsbeleid van schone auto’s sterk heeft versoberd, ziet Suzuki Nederland weer markt in het voeren van de Swift diesel. Naast de vernieuwde 1.2-liter benzinemotor kun je daarom ook kiezen voor een 75 pk sterke zelfontbrander. Beide modellen komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De 136 pk sterke Swift Sport is traditiegetrouw hekkensluiter van het leveringsprogramma. Die uitvoering is er voortaan alleen nog met vijf deuren. Alle Swifts zijn standaard uitgerust met een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.