Auto Review Fiat Punto II (188) 1e facelift
Italiaans voor beginners
Deze tweede generatie van de Fiat Punto biedt als occasion veel keuze, in uiteenlopende prijsklassen, met name omdat het model zo lang is geproduceerd. Hij is zelfs verkocht naast zijn eigen opvolgers.
- Pluspunten
- Lekker eigenwijs
- Opvallend lang geproduceerd
- Behoorlijk betrouwbaar
- Als occasion veel waar voor je geld
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Fiat startte destijds met deze Punto een grote inhaalslag op kwaliteitsgebied. Dat is te merken, want ook nu ze wat op leeftijd raken, zijn er weinig bijzondere euvels te melden. De centrale computer van het motormanagement zit op een plek waar ook regenwater kan blijven staan. Als dat het huis van de computer binnendringt, dan houdt de Punto ermee op. Als je geluk hebt. Is het een kwestie van drogen en de waterafvoer in orde maken. Dat lost de Wegenwacht zó op. Elektronische storingen kunnen wel voorkomen, zoals bij vrijwel alle moderne auto’s. Dat kan bijvoorbeeld een ‘dood’ dashboard zijn, of een motor die niet aanslaat. De oorzaak is vaak een los of slecht massacontact, waardoor de stroomkring onderbroken is. De Wegenwacht lost dat ter plekke op. De benzinemotoren hebben twee bobines, die kunnen zonder aanleiding stuk gaan, waardoor de motor zeer slecht (op twee cilinders) loopt. Direct stoppen en (laten) vervangen is het devies, als er snel aan zo’n bobine is te komen, kan de Wegenwacht dat snel oplossen. De stekkerverbindingen in de elektronica en de BDP-sensor kunnen vervuild raken, wat tot uiteenlopende storingen kan leiden. De Wegenwacht spoort de oorzaak op en maakt ter plekke de vuile stekker schoon. Al met al weinig schokkends!
Over de Fiat Punto
De opvolger van deze Punto was in 2005 de Grande Punto, die, zoals de naam al aangeeft, een slagje groter was dan deze. Fiat was zo verstandig om dit model als Punto Classic in het programma te laten. Daarmee was dit een scherp aanbod voor kopers die het grotere formaat van de Grande Punto niet nodig vonden. Dit verklaart tevens waarom dit model vrijwel tien jaar in productie is gebleven, wat ook voor compacte auto’s ongebruikelijk lang is.
Uitvoeringen en varianten
In deze Punto-serie komen vier benzinemotoren en drie diesels voor. De 1,2 liter benzinemotor is er in twee specificaties: 44 kW/60 pk en als zestienklepper met 59 kW/80 pk. De 44 kW-versie is als enige krachtbron gedurende de hele looptijd van het model beschikbaar geweest. De 1,4 liter benzinemotor met 70 kW/94 pk verschijnt pas tegelijk met de facelift (ander front) in 2003. De 1,8 liter met 96 kW/130 pk is uitsluitend voorbehouden aan de topversie, de Abarth. De 1,9 liter basisdiesel met 44 kW/60 pk is er alleen in de beginjaren geweest, de meest voorkomende diesel is de 1,9 JTD met 63 kW/85 pk. Vanaf de facelift is er ook een 1,3 liter diesel met 51 kW/70 pk. De Abarth is mondjesmaat ook geleverd als diesel met de 1,9 JTD met 74 kW/100 pk. De sterkste 1,2 en de 1,4 zijn ook heel beperkt geleverd met een semi-automaat, ‘speedgear’. Na de komst van de Grande Punto blijft het leveringsprogramma intact, tot medio 2006, daarna resteert alleen de 1.2. De normale uitvoeringen van de Punto heten Active, Dynamic en Emotion en alleen als 1,4 de Sporting met zesversnellingsbak. Er is een groot aantal langer meelopende actieversies geweest, zoals de Young, Navigator, Sportsound en Lusso. De enige versie vanaf de vereenvoudiging van het aanbod is de Classic Edizione Cool. Met uitzondering van de Abarths zijn alle versies geleverd als drie- en vijfdeurs.
De Fiat Punto als occasion
Door de lange looptijd is er niet alleen een ruim aanbod gebruikte exemplaren van deze Punto, maar de spreiding in prijzen en dergelijke is ook groot. Er ontstaat op internet-occasionsites wel enige verwarring, omdat er ook aanbieders zijn die een Grande Punto aanbieden als Punto. Door die grote spreiding is deze Punto-generatie zowel in beeld bij wie een normale, tweede auto zoekt, als bij de echte ‘startersklasse’ met een zeer beperkt budget. In alle gevallen –maar zeker als ‘starter’- is het belangrijk een nauwkeurige blik te werpen op de onderhoudshistorie. Geen enkele auto kan tegen verwaarlozing door besparing op onderhoud. De kwaliteit is in de basis best goed (zie column Wegenwacht). De ‘speedgear’ halfautomaat is een afrader. Die vind je ook vrijwel niet, net zo min als een diesel, die zijn gewoon ‘op’.
zz
Deze generatie Punto is geen bijzondere auto in het gebruik. De versnellingsbakken zijn wat hakerig en de afstemming van vering/schokdemping is nogal erg straf. Dat komt het comfort niet ten goede. Als je niet begint met al te hoge eisen, is er prima mee te leven. De 1,2 liter basismotor is eigenlijk net onder de maat, die moet er wel erg hard voor werken om een beetje tempo te maken. Dat resulteert is veel lawaai en een onnodige benzinedorst. Kies bijvoorbeeld een 1,2 zestienklepper en je bent per saldo beter uit. Daarmee haal je gemakkelijk 1 op 14 á 15. Die lichtere motor doet dat niet beter. Opvallend: de lekker krappe draaicirkel, da’s handig bij parkeren en zo.
Conclusie
Wie start met autorijden of gewoon een handige auto ‘voor erbij’ zoekt, heeft veel keuze, maar de Punto past zeker op het lijstje. De Punto is niet zo gewild als sommige andere modellen, waardoor de prijzen vaak wat vriendelijker zijn en je rustig een leuk exemplaar kunt zoeken.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
