logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Astra J

De braafheid voorbij

Opel - Astra Sports Tourer

Opel is zo goed als de uitvinder van de middenklasse stationvariant. Nu presenteert Opel de pakezelversie van de Astra. Praktisch én prachtig.

Conclusie

Wát een mooie auto, die Astra Sports Tourer, en vol met handigheidjes die het leven van de eigenaar net even wat aangenamer maken. Degelijk Duits, met net even meer ‘schwung’ dan de concurrentie uit Germaanse hoek. Hij is alleen aan de zware kant, wat betekent dat je al gauw moet kiezen voor een flinke motor, wil je maximaal kunnen profiteren van dat fijne onderstel.

Type auto en prijs

De Opel Astra Sports Tourer is de ruimste variant binnen de Astra familie. Met de vormgeving van de Astra Sports Tourer borduurt Opel vrolijk voort op het design van de Insignia Sports Tourer. Met succes, want dit kleinere broertje is een plaatje om te zien. Een lekkere afgetrainde auto, stoer, waarmee Opel definitief afrekent met de wat voorzichtige styling die we kennen uit vroeger tijden. Prijzen starten bij € 20.095. Voor dat geld krijg je de 1.4 Selection die goed is voor 100 pk en een A-label heeft. De volgende motor in de reeks is de 1.6, die vanaf € 24.745 in de prijslijst staat. De 1.4 Turbo en de 1.6 Turbo zijn krachtiger, hebben een B-label en vanafprijzen van respectievelijk 21.745 euro en € 28.845. De goedkoopste diesel is de 1.3 CDTi ecoFLEX Selection. Die kost 23.795 euro. Er is echt een enorme reeks aan uitvoeringen en motorisaties zodat je altijd wel een passende versie kunt vinden.

Hoe rijdt de Opel Astra Sports Tourer

Wat betreft de rij-eigenschappen is er geen vuiltje aan de lucht. De Astra rijdt inderdaad zoals de hatchbackvariant ook doet: trefzeker en lekker direct. Wat wel opvalt is dat de 140 pk benzineversie behoorlijk zijn best moet doen om de Sports Tourer aan de gang te houden. Het gewicht van de Astra is daar waarschijnlijk debet aan, de Sports Tourer brengt een kleine 1.400 kilo op de schaal. De auto is dan ook beter af met de 160 pk dieselversie, die mede dankzij een flinke lading koppel en een lekker smeuïg karakter geen enkele moeite heeft het de Astra. De klant kan verder kiezen uit benzine- en dieselmotoren die variëren in vermogen van 95 tot 180 pk.

De Opel Astra Sports Tourer van binnen

In de passagiersruimte alleen al kun je op diverse plaatsen 25 liter aan spullen kwijt, waarbij je voorin zelfs een 1-liter fles onder de armsteun kunt plaatsen. Maar de ruimte achter de stoelen is natuurlijk waar het echt om draait. Die meet 500 liter en wanneer je beide passagiersstoelen naar voren klapt loopt dit op tot 1550 liter. De zijwanden zijn mooi glad, waardoor je ook grotere spullen probleemloos naar binnen schuift. De Astra Sports Tourer kun je bestellen met de FlexFix fietsendrager die we al kennen van de Meriva. De maximale lengte van de laadvloer is 1.835 millimeter; 2,8 centimeter meer dan in het oude model. Met het FlexFold-systeem kunnen vanuit de bagageruimte met een druk op de knop de zittingen van de achterbank worden neergevouwen. Dat scheelt waarschijnlijk een hoop hernia’s.

De Opel Astra Sports Tourer en het milieu

Het zal niemand verbazen dat Opel een breed scala aan motoren heeft voor de Astra. Wil je zeer schoon rondrijden kies dan voor de 1.4 Turbo met start/stopsysteem. Die motor is goed voor een A-label. Op dieselgebied zijn zowel de 1.3 CDTI als de 1.7 CDTI er met een schoon A-label.Opel levert ook een LPG-versie van de Tourer met een A-label.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.