Auto Review Toyota C-Hr I
Heerlijk eigenwijs
De Toyota C-HR is als occasion best gewild. Dit is een prima occasion, voor wie weer eens wat ànders wil, voor wie een uitgesproken smaak heeft, maar tegelijk prijs stelt op een risicoloos kwaliteitsniveau. De C-HR is geen allemansvriend, maar toch opvallend populair.
- Pluspunten
- Eigenzinnig model
- Gunstig verbruik (hybrid)
- Zeer betrouwbaar
- Prima rijcomfort
- Minpunten
- Geen allemansvriend
- Zicht rondom
Wat vindt de Wegenwacht?
De C-HR maakt de uitstekende reputatie van Toyota weer eens waar. Feitelijk zijn er geen technische euvels bekend. Alleen bij de hybride-versie kan de Wegenwacht wel eens noodzakelijk zijn, als de tank is leeg gereden en het laatste stukje naar de pomp elektrisch is afgelegd (of dat is wellicht ook niet gelukt). Alleen benzine in de tank gooien is dan niet afdoende. De Wegenwacht kent de ingewikkelde procedure om de C-HR weer gewoon rijdend te krijgen, maar feitelijk mag niemand dit de auto kwalijk nemen. De bestuurder echter…
Over de Toyota C-HR
Het schokeffect van de komst van de C-HR was aanzienlijk. De allerhoogste baas van Toyota had zich net laten ontvallen dat hij niet wilde dat zijn merk nog saaie auto’s zou maken. Nou, dat was niks teveel gezegd, met de C-HR in de showroom. Ook na járen op de markt is de C-HR nog steeds een bijzondere verschijning. De enige reden om er niet meer naar om te kijken… is dat je ze wel heel veel ziet. Zeker in Nederland is dit model enorm goed aangeslagen. Opvallend –en heel slim van Toyota- is ook dat de meeste kopers, van zowel een nieuwe als een gebruikte C-HR, voorheen niet in een Toyota reden. Nieuwe klanten dus, die via dit model meteen ook kennismaken met alle andere kwaliteiten waarmee de Japanse gigant zo groot is geworden.
Uitvoeringen en varianten
Technisch bestaan er feitelijk vier varianten van de C-HR. De 1,2T beschikt over een 1,2 liter viercilinder benzinemotor met turbo, goed voor 85 kW/116 pk. Die is er met een handgeschakelde zesversnellingsbak òf een continue variabele, traploze automatische transmissie. Met de 1,2 liter motor is de C-HR ook leverbaar met vierwielaandrijving en in dat geval is de automatische transmissie standaard. De vierde variant is een ‘full hybrid’, met een 1,8 liter viercilinder benzinemotor met turbo, plùs een flinke elektromotor, die samen een ‘systeemvermogen’ leveren van 90 kW/122 pk. Die twee motoren zijn ‘aan elkaar geknoopt’ door een eveneens traploze, continu variabele transmissie.
Er zijn nogal wat uitvoeringen van de C-HR. De normale lijn bestaat uit: Comfort (alleen 1,2), Active, Dynamic, Style, Executive en Premium. Tijdelijke uitvoeringen zijn de First Edition (2016/17), Bi-Tone (2016/19), Bi-Tone Plus (2016/17), Black Edition (2017/18), Urban (2018), Energy (2018/19), Dynamic Sport (2019/20), Business Intro (2019/20) en Adventure (2018/20).
De Toyota C-HR als occasion
Met een zeer succesvolle verkoop is het logisch dat er een groot aanbod occasions van de C-HR in het land staat. Daarbij is het opmerkelijk dat liefst ongeveer 85% bestaat uit de hybride-versies. Het restant betreft dus de 1,2 en die is vrijwel uitsluitend handgeschakeld geleverd. De vierwielaangedreven versie is in ons land bijna onvindbaar, daaraan bestaat hier ook weinig behoefte. Dit houdt vanzelf in, dat wie per se een 1,2 wil, zichzelf opzadelt met een kleine speurtocht, om te beginnen op internet. De hybridekopers hebben het veel gemakkelijker, want die zijn echt overal wel te vinden. In beide gevallen is het slim de zoektocht te starten op www.occasions.toyota.nl, dat is de site waarop het occasionaanbod van alle officiële Toyota-dealers is verzameld. Met een paar klikken is duidelijk welke CH-R’s er vlak in de buurt staan. Op deze site staan tevens alle aanvullende condities vermeld die de dealers voor de occasionverkoop hanteren.
Uiteraard zijn er ook andere ‘vindplaatsen’ voor een mooie C-HR te bedenken. Er zijn best wat exemplaren in eerste instantie zakelijk ingezet, dus het loont de moeite om eens te kijken bij de outlets van de grote leasemaatschappijen, waar ex-lease-C-HR’s kunnen opduiken. Daarnaast zijn er ook Toyota-specialisten in het land, die ook regelmatig een CH-R zullen aanbieden. Kwalitatief is de C-HR een èchte Toyota. Mits normaal, volgens fabrieksvoorschrift onderhouden, is een nette C-HR een vrijwel risicoloze koop.
De proefrit
Wie kiest voor een C-HR, zal het bijzondere uiterlijk van dit model ongetwijfeld zeer waarderen. Tegelijk is dit model zó eigenzinnig, dat wie ‘m niet kan waarderen, er ook nooit aan zal wennen. Een logisch gevolg van deze scheiding van geesten is dat de C-HR-liefhebbers graag bereid zijn een paar eigenaardigheden van de auto te accepteren. Het zijn geen grote bezwaren, maar door de opvallende deurlijnen voelt men zich vooral achterin wel wat opgesloten. De vorm van de auto leidt ook tot aanzienlijke dode hoeken, met name rechtsachter en vanaf de bestuurdersstoel is de carrosserie ook aan de voorzijde niet te overzien. Zo, tot zover alle kritiek. De C-HR is namelijk best lekker ruim, ook de bagageruimte met 377 liter inhoud mag er wezen. De vormgeving van het dashboard is wat minder onderscheidend dan de buitenkant, dus dat went best snel. Eenmaal onderweg komen er nog wat goede eigenschappen bij. De C-HR rijdt erg goed, met een aangenaam veercomfort en hij blijkt ook aardig wendbaar. Uiteraard reden we proef met een hybride-uitvoering en daarbij valt als vanzelf de bijzonder hoge mate van bedieningsgemak op. De techniek is op zich wel gecompliceerd, met een elektromotor die de auto zowel zelf kan aandrijven als de benzinemotor assisteren, maar als bestuurder heb je daar geen omkijken naar. De techniek regelt dat allemaal zelf. Wie dat per se wil, kan deze techniek maximaal benutten, door geleidelijk gas te geven, de cruise control zoveel mogelijk te gebruiken en met een gevoelige gasvoet is in stadsverkeer langdurig 50 km/u volledig elektrisch te rijden. Dat heeft spectaculaire gevolgen voor het brandstofverbruik. Het mag duidelijk zijn dat het werkelijke praktijkverbruik sterk afhankelijk is van de wijze waarop wordt gereden en het soort ritten waarop de auto wordt gebruikt. In de praktijk ligt het verbruik globaal tussen 1 op 17,5 en 1 op 20, een enkeling weet nog iets gunstiger te scoren.
Conclusie
De Toyota C-HR kent feitelijk geen concurrentie. Zijn sterk onderscheidende vormgeving maakt ‘m bijzonder en juist de combinatie met Toyota’s zeer verfijnde hybridetechniek maakt ‘m als aanbod echt uniek. Dit is zo’n auto die je absoluut wilt rijden en die je je leven lang niet zult vergeten. Daarvan zijn er niet veel!
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
