Auto Review Volvo V40 II 1e facelift
Tijdmachine
Volvo - V40 T3
Conclusie
Na een recente opfrisbeurt kan de Volvo V40 weer moeiteloos een paar jaar mee. Zijn comfortabele rijgedrag, sterke motoren en uitgebreide veiligheidsuitrusting althans; de beperkte binnenmaten en het matige zicht rondom deden tijdens de marktintroductie in 2012 al gedateerd aan.Type auto en prijs
Volvo heeft de afgelopen maanden het nodige productnieuws gepresenteerd. Zo lanceerden de Zweden een hagelnieuwe versie van hun SUV en werden ook hun grote sedan en stationwagen vernieuwd. Ook hun meest voordelige model heeft echter wat aandacht gekregen. De vernieuwde Volvo V40 beschikt voortaan over het familiegezicht, de lichtmetalen wielen en een aantal carrosseriekleuren van de eerder aangehaalde XC-, S- en V90. In vergelijking met zijn voorganger is de als stationwagen vermomde hatchback een paar honderd euro duurder geworden: prijzen beginnen voortaan bij € 25.995. Voor dat geld krijg je echter wel een benzinemotor met meer trekvermogen en een uitgebreidere standaarduitrusting. In vergelijking met een Volkswagen Golf is de V40 aan de prijs (een vijfdeurs exemplaar van de populaire Duitser mag al voor minder dan 20 mille mee naar huis). De eenvoudigste BMW 1 Serie is met vijf portieren echter bijna € 2.000 duurder. Wie dat wil, kan ook kiezen voor een semi-terreinwagen versie van de Volvo. Deze Cross Country-uitvoering moet minimaal € 29.195 kosten.Hoe rijdt de Volvo V40 T3
In 2014 en 2015 heeft de V40 optimaal kunnen profiteren van ons gunstige belastingklimaat voor schone motoren. De dieselversies die daarvoor in aanmerking kwamen, gingen met hun geringe bijtelling als spreekwoordelijke broodjes over de toonbank. Nu de fiscale regels zijn aangescherpt, brengt de Nederlandse importeur zijn benzine-exemplaren onder de aandacht. Wij reden met een 152 pk sterke uitvoering van de 2.0-liter viercilinder motor die de Zweden tegenwoordig in al hun modellen monteren. Een heerlijke motor, krachtig en stil, die voortaan goed is voor een trekgewicht van maximaal 1.500 kilogram (dat was voorheen 1.300 stuks). Hoewel het onderstel van de auto afkomstig is van een eerdere samenwerking met Ford, voelt de besturing minder direct aan. Dat is niet erg; voor gooien en smijten is deze Volvo niet bedoeld. Het is juist een heerlijke reiswagen, al valt op de snelweg op dat hij (te) stevig is geveerd; korte oneffenheden dringen dan nadrukkelijk het interieur binnen. Standaard beschikt de V40 over een systeem dat de auto in stadsverkeer automatisch stilzet bij een dreigende aanrijding. Ook een zogenaamde voetgangersairbag is bij de prijs inbegrepen; rijd je onverhoeds een voetganger aan, dan komt er onder de motorkap een airbag voor die onfortuinlijke persoon te voorschijn. Op de optielijst vinden we verder adaptieve cruise-control, een dode hoek assistent, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer, vermoeidheidsherkenning en een detectiesysteem dat überhaupt moet voorkomen dat je een voetganger of fietser aanrijdt. Alleen jammer dat een merk dat zoveel aandacht besteedt aan veiligheid, zulke onoverzichtelijke auto’s maakt. Met name de dode hoek over je rechterschouder is fors.De Volvo V40 T3 van binnen
De kleinste Volvo heeft niet alleen voor de lichtmetalen wielen en de buitenkleuren in het juwelenkistje van zijn grotere broers mogen rondneuzen, maar kan optioneel ook worden uitgerust met dezelfde lederen bekleding. Verder treffen we in het interieur van de V40 de veiligheidsvesten onder de vloermatten aan; een handigheidje dat hij eveneens van die nieuwere modellen heeft mogen overnemen. Buiten dat bleef het binnenste bij het oude. Aan het dashboard kun je zien dat de Volvo alweer van 2012 stamt. Het infotainmentscherm is klein en kun je alleen door middel van een reeks knoppen op de middenconsole bedienen. De ergonomie laat te wensen over. De bouwkwaliteit is wel weer in orde; de gebruikte materialen ogen bijzonder fraai. De V40 is weliswaar vormgegeven als een stationwagen, maar de bagageruimte is met minimaal 335- en maximaal 1.032 liter kleiner dan die van een gemiddelde hatchback. Bovendien heeft de Zweed een ouderwets hoge tildrempel. De dubbele bagagevloer is handig, vooral omdat je de bagagebodem vast kunt zetten (zodat je hem niet beet hoeft te houden wanneer je er iets onder legt) of naar achteren vouwen. Op de Volvo-achterbank kun je als volwassene net aan zitten. Met name de instap naar achteren is ergerlijk; je moet nadrukkelijk over de wielkuip heen stappen, wat in een krappe parkeerplaats geen eenvoudige opgave is.De Volvo V40 T3 en het milieu
Behalve de door ons gereden, 152 pk sterke benzinemotor kun je bij Volvo ook terecht voor een minder sterk gemotoriseerd exemplaar of een tweetal krachtiger varianten. Het vermogen loopt uiteen van 122- tot 245 pk. Daarnaast verkoopt de Nederlandse importeur nog altijd drie verschillende dieselversies, die goed zijn voor minimaal 120- en maximaal 190 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting. Omdat we tijdens een speciaal persevenement met de V40 T3 hebben gereden, konden we geen brandstofmeting doen. Volgens de folder zou de Volvo in ieder geval goed moeten zijn voor een verbruik van 1 op 18,2.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
