Auto Review Toyota Rav4 IV
Langer en ruimer
Toyota - RAV4
Conclusie
De nieuwe RAV4 is flink verbeterd ten opzichte van het vorige model. Dat was ook wel nodig want de concurrentie zit ook niet stil. Zo heeft Subaru net een nieuwe Forester geïntroduceerd en komt Ford met een kakelverse Kuga. Toyota kan met de nieuwe RAV4 goed voor de dag komen. Hij ziet er prima uit, de rijeigenschappen zijn erg goed en de bagageruimte is fors. Het belangrijkste pluspunt van de RAV4 is (en ook van de Forester trouwens) is echter de vierwielaandrijving. Die heeft een vergelijkbaar geprijsde Ford Kuga niet.Type auto en prijs
Met de allereerste RAV4, een kleine 20 jaar terug, was Toyota het eerste merk dat een compacte SUV op de markt zette. Inmiddels is dat een belangrijk en nog steeds groeiend marktsegment geworden, waarin auto’s als de Ford Kuga en VW Tiguan elkaar fel beconcurreren. In dat strijdgewoel lanceert Toyota nu de nieuwe, inmiddels vierde generatie, RAV4. Met een lengte van 4,57 meter is deze nieuwe Toyota nu een van de grotere in zijn klasse. Je kunt hem kopen als voorwielaandrijver met een tweeliter diesel vanaf € 33.990. Maar de meeste klanten zullen waarschijnlijk kiezen voor de vierwielaangedreven versie met tweeliter benzinemotor die vanaf € 34.290 in de prijslijst staat. Er is trouwens ook nog een 4WD met een 2,2 liter diesel, maar dan staat er minimaal € 43.190 op de factuur.Hoe rijdt de Toyota RAV4
We hebben gereden met de 2.0 VVT-i. Met vierwielaandrijving dus. En dat heeft niet alleen voordelen in het terrein maar zeker ook op de weg. Normaal worden alleen de voorwielen aangedreven want dat kost het minste brandstof. Maar als de voorwielen beginnen te slippen op een gladde ondergrond, of als de RAV4 in een snelle bocht last krijgt van onderstuur, dan wordt er ook aandrijfkracht naar de achteras gestuurd, waardoor je veel meer grip hebt in de bocht. De RAV4 heeft ook een Sport-knop en als je die hebt ingedrukt gaat er zelfs nog meer aandrijving naar de achterwielen, meteen al als je de bocht instuurt. In deze Sport-modus wordt ook de stuurbekrachtiging wat minder sterk en reageert de motor wat feller op het gaspedaal. Resultaat: deze SUV heeft een behoorlijk sportief karakter. En de tweeliter motor levert met een top van 185 km/h en een 0 tot 100 sprintje van minder dan 10 seconden behoorlijke prestaties. Ga je van de gebaande paden af dan kan de aandrijving ook vastgezet worden op 50% voor en 50% achter. Zo heb je de meeste grip in het terrein. Verder kan de RAV4 een behoorlijke aanhanger trekken: 2000 kg is het maximum.De Toyota RAV4 van binnen
Het interieur van de RAV4 ziet er prima uit. Een rustig en overzichtelijk dashboard, keurig afgewerkt en alles goed onder handbereik. De zit voorin is vorstelijk en achterin is nu veel meer beenruimte dan in het vorige model. Maar vooral qua bagageruimte is de nieuwe RAV4 er flink op vooruitgegaan. Er is nu 577 liter beschikbaar en als je de achterbank neerklapt dan kan er maar liefst 1776 liter mee. De achterklep kan automatisch geopend en gesloten worden, maar het ‘trucje met de voet onder de bumper’ zoals bij de Ford Kuga kent de RAV4 helaas niet. Wat uitrusting betreft kun je kiezen uit drie varianten. Basisversie Aspiration is al heel compleet met onder meer led-dagrijverlichting en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Voor € 2100 meer heb je de Dynamic uitvoering, met onder meer een luxere airco, achteruitrijcamera en lichtmetalen velgen. De topversie Executive Business is riant uitgerust met onder meer leren bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, een prachtig navigatie- en audiosysteem met een groot beeldscherm, xenon koplampen en 18 inch lichtmetaal. Maar voor deze versie ben je wel ruim 40 mille kwijt.De Toyota RAV4 en het milieu
Alle versies van de RAV4 vallen wat bijtelling betreft in het 25% tarief. De tweeliter diesel heeft een B-label en stoot 127 gram CO2 uit. Vandaar de relatief gunstige prijs van deze diesel, want dit houdt de BPM relatief laag. De tweeliter benzineversie heeft in de meeste gevallen een CO2 productie van 167 gram en energielabel C.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
