Auto Review Zeekr X I
Rollen met je ogen
Rijtest ZEEKR X Privilege AWD
- Pluspunten
- Krachtige motoren
- Rijke standaarduitrusting
- Riante garantietermijn
- Opvallende verschijning
- Minpunten
- Oncomfortabel op drempels
- Ergonomie zo-zo
- Slecht zicht rondom
De ZEEKR X is een overcomplete, volledig elektrische crossover die geheid koppen doet draaien. Al rol je er zelf soms met je ogen van.
Conclusie
Het is niet moeilijk te begrijpen waarom iemand zou vallen voor een ZEEKR X. De volledig elektrische crossover heeft ontegenzeggelijk smoel en als eigenaar baad je in weelde. Of het nu gaat om het riante vermogen, de ruime garantietermijn, hoge laadsnelheid of rijke standaarduitrusting. Voor een merk dat zich als chique afficheert, mist de X echter de nodige finesse. Wellicht dat daar in een aantal gevallen – we noemen de gevoelloze besturing en hinderlijk aanwezige rijhulpsystemen –iets aan kan worden gedaan middels een software-update. Het valt alleen wel te hopen, dat je in de toekomst bij meer garages terecht kunt dan de huidige acht.
Type auto en prijs
In een markt die overspoelt wordt door veelal Chinese nieuwkomers, valt het als debuterend automerk niet mee om op te vallen. Daar heeft ZEEKR – zelf ook van Chinese komaf – iets op gevonden: design waar je simpelweg niet omheen kunt. ZEEKR behoort net als Volvo, Polestar, Smart en Lynk&Co tot het omvangrijke Geely-concern. De Chinezen beschouwen het merk zelf als een van hun luxepaardjes. Dat de in de rijtest besproken X aanvankelijk het levenslicht zag als Lynk&Co, maar daarvoor te chique werd bevonden, spreekt in dat opzicht boekdelen.
Opvallende verschijning
Chique is de X zeker, maar bovenal is het een opvallende verschijning. Uiterlijke schijn, want de crossover deelt zijn bodemgroep met de Volvo EX30 en Smart #1. Waar die modellen een vanafprijs kennen van rond de 34 mille, is de X duurder. Prijzen beginnen bij € 37.990. Binnenkort voert ZEEKR een bescheiden modelupdate door. Die heeft niet veel om het lijf – andere bekleding op de stoelen, nieuwe kleuren aan de buitenzijde – maar de Nederlandse importeur belooft ook met een nieuw instapmodel te komen. Daarvan zou het verschuldigde bedrag dichter bij dat van de zustermodellen van Volvo en Smart moeten liggen. Al blijft een prijsverschil te verdedigen: daarover meer bij het testonderdeel ‘De X van binnen’. ZEEKR baart opzien met een opvallend ontwerp, maar de verstrekte fabrieksgarantie is evenmin alledaags: tien jaar of 200.000 kilometer. Voorwaarde is wel, dat je jouw X dan bij de merkdealer laat onderhouden. En juist daar wringt de schoen, want op het moment van schrijven hééft ZEEKR in Nederland geen merkdealers. Er is een showroom in Amsterdam en een aflevercentrum in Zeist: voor reparatie en onderhoud ben je aangewezen op partnerbedrijven. Daarvan zijn er acht gecontracteerd, op verschillende plekken door het land.
Hoe rijdt de X
De ZEEKR X is een compacte crossover, leverbaar met achter- en vierwielaandrijving. Onze testauto betreft het absolute topmodel: de vierwielaangedreven Privilege-uitvoering met een tweetal elektromotoren. Die zijn samen goed voor 428 pk en 523 Nm koppel. Het trekgewicht van het model bedraagt 1.600 kilogram, ongeacht de gekozen motorvariant. Twee motoren, vierwielaandrijving, een flinke batterij: het zal niemand verbazen dat de X het nodige gewicht in de schaal legt. In het geval van onze testauto gaat het om 1.855 kilogram en dan zit er nog niemand aan boord. Met één inzittende ‘slaat’ de ZEEKR al lelijk met zijn achterwielophanging; drempels zijn in de semi-terreinwagen bepaald geen genoegen.
Doodse besturing
Ook de besturing laat te wensen over. Hoewel je in het omvangrijke infotainmentsysteem kunt kiezen uit verschillende ondersteuningsvormen, voelt de X in het stuur hoe dan ook doods aan. Snel is de auto wel: je sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.
Het is even puzzelen – traditionele bedieningsknoppen ontbreken aan boord van de X – maar wanneer je met behulp van het infotainment een goede zitpositie hebt gecreëerd, houd je het achter het stuur moeiteloos urenlang vol. Het rijcomfort schuilt niet alleen in de puike stoelen; ook het lage geluidsniveau draagt daar aan bij.
Kakafonie van waarschuwingstonen
Met een fabrikant als Volvo binnen dezelfde merkenfamilie zit de aanvullende veiligheidsuitrusting van de ZEEKR geramd. Standaard krijg je het complete pakket rijhulpsystemen mee. Dat blijken meer reddende engeltjes dan goed voor je is: tenzij je het leeuwendeel voor vertrek uitschakelt, is het een kakafonie van waarschuwingstonen aan boord. Om de geluidshinder in te dammen, kun je snelkoppelingen maken. Door met je vinger van boven naar beneden over het centrale aanraakscherm te vegen, kom je in een verkort bedieningsmenu. Er zijn echter zoveel rijhulpsystemen om het zwijgen op te leggen, dat er niet voldoende snelkoppelingen bestaan. Een 360 graden camera is een welkome aanvulling op de veiligheidsuitrusting, omdat de ZEEKR met zijn bescheiden glasoppervlak slecht te overzien valt. Het lijkt van buiten gezien of de C-stijl van glas is gemaakt, maar niets is minder waar: de dode hoek over je schouder is schandalig groot.
De X van binnen
We schreven al dat de X onderhuids dezelfde auto is als de Smart #1 en Volvo EX30. Met dit verschil, dat de ZEEKR twintig centimeter langer is. Dat doet wonderen voor het ruimteaanbod. Waar dat bij de zustermodellen bescheiden mag worden genoemd, zit je op de achterbank van de X riant. We zeggen niet dat je goed zit. Daarvoor biedt de zitting van de achterbank te weinig steun. Bovendien kunnen volwassenen nauwelijks hun voeten kwijt onder de voorstoel. Voor een auto van bijna 50 mille is het wat schraal dat eigen ventilatieroosters ontbreken. Je hebt achterin wel de beschikking over twee stroompunten: eenmaal USB-A en eenmaal USB-C.
Liters extra onder de hoedenplank
Met een inhoud van 360 liter is ook de kofferbak groter dan die van de Volvo en Smart. Rivalen buiten het Geely-concern – we noemen een Kia EV3 – bieden echter met gemak tot 100 liter extra onder de hoedenplank. De ZEEKR ontbeert een variabele bagagebodem, maar bij het neerklappen van de achterbank ontstaat er alsnog een vlakke laadvloer. De laadopening is aan de smalle kant. Onder de traditionele motorkap bevindt zich een extra opbergruimte, waarvan de inhoud afhankelijk is van de gekozen aandrijfvorm.
Het interieur van de X is een lust voor het oog. De bovenzijde is gemaakt van zachte materialen en het geheel is in onze testauto uitgevoerd in twee kleuren, met koperen accenten. Helaas weerspiegelt al die pracht en praal wel hinderlijk in de voorruit wanneer de zon schijnt. Zoals al eerder aangegeven, ben je voor de bediening van de meest uiteenlopende functies aangewezen op het centraal geplaatste infotainmentscherm. Daar vind je bijvoorbeeld ook de spiegelverstelling.
Database vol geluiden
De opzet van het menu is afgekeken van Tesla, met een waslijst aan functies onder het ‘Auto’-icoontje. Elders in het infotainmentsysteem stuiten we op wat ongein. Zoals een lichtshow – trek daar overigens wel de tijd voor uit; je bent zo tweeënhalve minuut verder – en een database vol geluiden, die je buiten de auto kunt afspelen. Naast een fietsbel en het gehinnik van een paard (!) ontdekken we een aantal bedankjes voor in het verkeer. Je kunt de ZEEKR bijvoorbeeld laten aangeven dat je een ander voor laat gaan. ChatGPT heeft overduidelijk de vertaling verzorgd, dus het is maar de vraag of jouw medeweggebruikers de boodschap van de X begrijpen. Nog onhandiger is het feit, dat de soundbox alleen werkt wanneer de auto geparkeerd staat. Dat is in een voorrangssituatie doorgaans niet het geval.
Knipperende oogjes
Hoewel het je in de ZEEKR aan niets mankeert – stoelverwarming, stoelventilatie, draadloze Apple CarPlay / Android Auto; het is allemaal aanwezig – voorziet de crossover ook in zaken waar Europese klanten buiten kunnen. Een display aan de buitenzijde van de B-stijl bijvoorbeeld, waarop je welkom wordt geheten door twee knipperende oogjes en een Engelstalige begroeting (‘Hi’). Laat je jouw huisdier kort in de auto, dan zou dat schermpje aan de buitenwereld moeten laten weten dat de airconditioning in zo’n geval aanblijft. Die functie hebben wij zelf echter niet weten te activeren; bij het afsluiten van de ZEEKR met een collega nog aan boord ging wel het alarm af… Het openen van de deuren gaat nodeloos ingewikkeld (zowel van buiten als aan de binnenzijde van de portieren), de elektrische raambediening werkt contra-intuïtief (een tikje naar voren sluit het raam; wij zijn gewend dat het venster dan juist open gaat) en de X beschikt niet over stoelmassage, maar verschillende standen stoeltrilling. Wij vonden dat geen succes, maar smaken verschillen.
De X en het milieu
ZEEKR biedt drie varianten van de X aan. De verschillen zitten ‘m niet zozeer in de uitrusting, als wel in de aandrijving. Het instapmodel is achterwielaangedreven en heeft een 49 kWh groot batterijpakket, goed voor een theoretisch rijbereik van 330 kilometer.
Je kunt ook kiezen voor een achterwielaangedreven X met een 69 kWh grote batterij. Daarmee zou je op een lading stroom tot wel 446 kilometer ver moeten komen. Tot slot is er dan de door ons gereden variant, met die grote batterij en vierwielaandrijving. Daarmee slinkt de actieradius tot 425 kilometer.
Onder de fabrieksopgave
In de praktijk gaf de boordcomputer bij een buitentemperatuur van 13 graden geen hoger getal aan dan 328 stuks. Het gemiddelde verbruik kwam met 18,4 kWh per 100 kilometer dan ook boven de fabrieksopgave van 17,2 kWh per 100 kilometer uit. Om optimaal gebruik te maken van de aanwezige stroom, beschikt de X over verschillende rijstanden en de mogelijkheid veel of weinig remenergie terug te winnen. Regenereren verloopt echter plomp; wil je commentaar van de bijrijdersstoel voorkomen, dan zul je met beleid het stroompedaal moeten loslaten.
Stroom terugleveren
De ZEEKR heeft standaard een warmtepomp en is daarnaast in staat om stroom terug te leveren aan andere elektrische apparaten. Laden doet de X met drie fasen. De maximale laadsnelheid is afhankelijk van de gekozen configuratie en varieert tussen 130- en 150 kiloWatt.
Het hoogste getal is voorbehouden aan het door ons gereden topmodel, waarmee je aan een daarvoor geschikte publieke laadpaal ook met 22 kW zou moeten kunnen laden.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
