Auto Review Subaru Xv I
Lekker stoer
Subaru - XV
- Pluspunten
- Bijzonder betrouwbaar
- Rijdt heel behoorlijk
- Minpunten
- Geen allemansvriend
- Verdient meer waardering
Wat vindt de Wegenwacht?
De XV geldt als een ‘echte’ Subaru, dus met de befaamde boxermotor en de zogenaamde symmetrische vierwielaandrijving. Los van de zeer sterke eigenschappen op momenten dat andere auto’s het laten afweten, heeft die Subaru-techniek nog een kwaliteit. Dat is z’n betrouwbaarheid, als gevolg van het heel hoge kwaliteitsniveau van heel de auto. Los van normale slijtage heb je met een Subaru XV ‘nooit wat’. Bij de Wegenwacht is niet één vaker voorkomend euvel of probleempje bekend.Waar praten we over?
Allerhande merken maken tegenwoordig SUV’s: Sports Utility Vehicles. Simpel gesteld betekent dit een auto met relatief veel ruimte, die er stoer uitziet, maar die uitstraling ook waarmaakt, door verder te kunnen komen op onverhard terrein. Het gaat niet om de sport van het autorijden, maar om buitensporten te kunnen beoefenen. Hanggliden, mountainbiken, duiken, bedenk het maar, dat kan ook gewoon vissen in open water of vogel spotten in de vrije natuur zijn. De Subaru XV is in die zin een èchte SUV: stoer uiterlijk, hoog op de wielen en door zijn vierwielaandrijving rijdt hij gewoon dóór waar die ‘namaak-SUV’s’ blijven steken. Bij deze Subaru is het dus niet alleen maar uiterlijk vertoon!Uitvoeringen en varianten
In de XV zijn drie verschillende motorvarianten toegepast. De basismotor is een 1,6 liter met 84 kW/114 pk. De 2,0 liter variant beschikt over 110 kW/150 pk. Er bestaat ook een 2,0 liter diesel met 108 kW/147 pk. De diesels hebben altijd een handgeschakelde zes versnellingsbak. De 2,0 benzine kent die ook, de 1,6 is er met een vijfbak. Veruit de meeste exemplaren met een benzinemotor zijn voorzien van de door Subaru zelf ontwikkelde traploze, automatische transmissie (‘Lineartronic’). Subaru heeft aardig gegoocheld met uitvoeringsvarianten. De normale uitvoeringen hete Luxury, Comfort, Premium en Executive. De 1,6 is er niet in die laatste uitvoering. Er zijn in de looptijd van de XV ook enkele tijdelijke uitvoeringen geweest: Business Edition, Luxury Plus en Nagano. Begin 2015 is er enorm gesneden in het programma. Alle 1,6 versies verdwenen, waarvoor alleen de 1,6i Intro in de plaats kwam. Bij de 2,0 liter gebeurde hetzelfde, maar daar bleven de Comfort en Premium gehandhaafd. Alle dieseluitvoeringen werden vervangen door de Comfort, maar die verdween begin 2016 ook. Sindsdien is de XV niet meer met dieselmotor geleverd.De Subaru XV als occasion
De XV is één van de beter verkopende modellen van Subaru. Er is dus ook best wat aanbod aan gebruikte exemplaren in het land te vinden. De officiële Subaru-dealers zijn vanzelfsprekend logische ‘vindplaatsen’, maar je komt ze ook wel tegen bij dealers van andere merken en soms bij gespecialiseerde occasionbedrijven. Het overgrote deel (pakweg 85%) van alle exemplaren heeft de automatische transmissie. Een diesel moet je met het spreekwoordelijke lampje zoeken. Subaru’s zijn ijzersterke auto’s die heel goed tegen een stootje kunnen. Verwaarlozing is iets anders, maar bij normaal onderhoud is een Subaru zo sterk dat er zelden of nooit iets stuk gaat. Daardoor kun je zo’n auto bijna ongezien kopen als occasion. Check wel even of hij tijdig het voorgeschreven onderhoud heeft gehad.De proefrit
Elke Subaru is eigenzinnig en de XV al helemaal. Als typische SUV hoort het gewoon bij zo’n auto dat hij wat hoger op de wielen staat. Daardoor is de instap ook wat hoger en uiteraard geldt hetzelfde voor de zitpositie, al zit je niet zo rechtop als in menig andere, meer volumineuze SUV. De bagageruimte is met een inhoud van minimaal 380 liter niet overmatig groot, vergelijkbaar normale middenklasse hatchbacks. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen, maar biedt niet de variabiliteit die je in een SUV verwacht. De zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant. De benzine-boxermotoren lopen mooi en vooral in combinatie met de automatische transmissie komen die goed tot hun recht. De combinatie motor – automaat zorgt ook voor een prettig laag geluidsniveau op kruissnelheid. Opvallend is dat de motor soms vrij ruw weer aanslaat op het stop-start-systeem. In een eerdere uitgebreide testrit bereikte een XV 2,0 met automaat een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 12 á 13. Het onderstel is duidelijk berekend op gebruik in ruw terrein. Om dat goed te kunnen, is er wat ingeleverd aan rijcomfort op vlak asfalt. Vooral kleine oneffenheden, zoals putdeksels of de naden van een viaduct worden vrij hard aan het interieur doorgegeven. De XV mag afhankelijk van de uitvoering een aanhanger van 1.200 tot 1.600 kg trekken.Conclusie
Wanneer is een SUV ècht een SUV? Daarover is te discussiëren, maar de Subaru XV is een heel echte alleskunner. Daarover laat zelfs het uiterlijk geen ruimte voor twijfel: hij ziet er heel stoer uit, met z’n matzwarte randen langs de wieluitsparingen en zo. Al met al een auto vrijwel zonder concurrentie die meer waardering verdient.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
