logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Tiguan II

Praktisch ongemak

Volkswagen - Tiguan 1.4 TSI DSG

De nieuwe Volkswagen Tiguan is veiliger en praktischer dan voorheen, maar de concurrentie heeft desondanks weinig van de crossover te vrezen.

Conclusie

De Volkswagen Tiguan rijdt heerlijk, beschikt over een uitgebreide veiligheidsuitrusting en is afgeladen met handigheidjes. Het is alleen jammer dat het merendeel van zijn pluspunten van de optielijst moet komen.

Type auto en prijs

In hetzelfde jaar dat Nissan de Qashqai presenteerde, kwam ook Volkswagen met een kruising tussen een hatchback en een terreinwagen. Het scheelde in 2007 maar een half jaartje… en een heleboel geld! Omdat de Duitsers ervoor kozen om de Tiguan standaard vierwielaandrijving mee te geven, was de crossover maar liefst 14 mille duurder dan de Qashqai. Een oplossing – een louter voorwielaangedreven en dus goedkoper exemplaar – kwam te laat, ondanks het feit dat Volkswagen die variant binnen een jaar klaar had. Tegen die tijd domineerde Nissan dit marktsegment al. Anno 2016 brengt Volkswagen een tweede generatie van de Tiguan op de markt. De auto is lichter geworden en desondanks een stukje gegroeid. Verder daalde de vanafprijs, al kun je de SUV met een prijskaartje van € 28.790 nog altijd niet voordelig noemen. Alternatieven als de Kia Sportage en de nog immer populaire Nissan Qashqai zijn een paar duizend euro goedkoper.

Hoe rijdt de Volkswagen Tiguan 1.4 TSI DSG

De vorige Tiguan was al een fijne reiswagen. Nu de Duitsers er de nodige kilo’s vanaf hebben weten te schaven, rijdt de semi-terreinauto helemaal als een reguliere personenwagen. In de door ons gereden uitvoering, met een 150 pk sterke, 1.4-liter benzinemotor gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling, is de crossover lekker vlot. Je kunt er probleemloos op snelheid een rotonde mee nemen, zonder dat de auto gaat 'hangen'. Maar een rustige toertocht gaat de Volkswagen minstens zo goed af. Onderweg hoor je de motor nauwelijks, maar de afrolgeluiden van de banden des te meer. Het geruis van de wind gaat ook niet ongemerkt aan de inzittenden voorbij. De Tiguan heeft een forse middenconsole, waar langere bestuurders hinderlijk met hun rechterbeen tegenaan zitten. Voor de rest is de (hoge) zitpositie uitstekend, zeker wanneer je de auto optioneel uitrust met een 14-voudig instelbare bestuurdersstoel. Die maakt deel uit van een accessoirespakket, waarvan er velen op de optielijst te vinden zijn. Standaard krijgt de stoere Volkswagen een noodremsysteem bij stadssnelheden mee. Ook actieve rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning zijn bij de vanafprijs inbegrepen. Wil je echter beschikken over een waarschuwingssysteem bij kruisend verkeer, adaptieve cruise control, dode hoek signalering of een systeem dat helpt bij het manoeuvreren met een aanhanger, dan zal je daarvoor bij moeten betalen. Ook op de optielijst: twee verschillende achteruitrijcamera’s. De ene toont je het beeld recht naar achteren, de ander projecteert de omgeving op het navigatiescherm alsof je de Tiguan van boven bekijkt. Prachtig om te zien, maar wel bijna twee keer zo duur als de reguliere camera. En die kost op het moment van schrijven al € 553!

De Volkswagen Tiguan 1.4 TSI DSG van binnen

Een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning, een dubbele laadvloer, opbergvakken in de dakhemel en onder de stoelen, vliegtuigtafeltjes met geïntegreerde bekerhouders: de Tiguan wemelt van de handigheidjes, maar alleen vanaf een bepaald uitrustingsniveau of na het zetten van een paar vinkjes in de optielijst. Let bij die vliegtuigtafeltjes trouwens op de drukknop aan de voorzijde; anders krijg je ze met geen mogelijkheid weer ingeklapt. Imposant is het digitale dashboard dat het Volkswagen-concern uit de magazijnen van Audi betrekt. Het navigatiescherm wordt dan tussen de snelheidsmeter en de toerenteller geprojecteerd en je hebt zelfs iets te zeggen over het formaat van die meters. Voor een moderne crossover heeft de Volkswagen een hoge tildrempel. Verder is het jammer dat je door het neerklappen van de achterbank geen vlakke laadvloer creëert. Vanuit de kofferbak, die met minimaal 615- en maximaal 1.665 een stuk groter is dan die van menig alternatief, kun je die achterbank wel eenvoudig platleggen. Bovendien tref je achterin twee stroompunten aan, waaronder een volwaardig stopcontact. De instap naar de achterbank is aangenaam ruim, zoals ook de been- en hoofdruimte een dikke plus scoort. De zitting van de achterbank geeft voldoende steun, ook wanneer je over langere onderbenen beschikt dan de gemiddelde Nederlander. De middentunnel is weliswaar hoog, maar smal. Wanneer de andere passagiers een beetje inschikkelijk zijn, kun je achterin de Tiguan met drie personen plaatsnemen.

De Volkswagen Tiguan 1.4 TSI DSG en het milieu

Het motorengamma van de Tiguan bestaat uit drie benzine- en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 125- tot 180 pk. Alleen de dikste uitvoeringen kunnen nog met vierwielaandrijving worden besteld. Een start/stopsysteem behoort tot de standaarduitrusting, welke variant je ook hebben wilt. Wij realiseerden met de door ons gereden 1.4-liter benzineversie – met automaat – een praktijkverbruik van 1 op 13,1. Daarmee bleven we redelijk in de buurt van de fabrieksscore. De Volkswagen folder vermeldt namelijk een cijfer van 1 op 16,7.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.