Auto Review Mazda CX-5 I
Veelzijdige SUV
De Mazda CX-5 was van meet af aan populair, eerst nieuw en daarna ook als occasion. Mazda’s eerste middenklasse-SUV is technisch afwijkend van andere merken, maar hij heeft nog veel meer kwaliteiten. Zo is het bijvoorbeeld ook een uitstekende trekauto.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Vrij sportieve rijeigenschappen
- Verbazend zuinig
- Stoer uiterlijk
- Minpunten
- Als occasion erg gewild, relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
- Het massacontact tussen de accu en de carrosserie kan wel eens slecht contact maken, of zelfs losraken. De auto zal dan niet starten, omdat de kringloop onderbroken is. De Wegenwacht kan dit snel en kosteloos herstellen.
- Het schijnt ook voor te komen dat de kachelradiator ‘verstopt’. Het interieur wordt dan niet warm meer. Om bij die radiator te komen, moet een groot deel van het dashboard los. Dat is veel werk en kost dus wel geld, nog los van de prijs van een nieuwe radiator.
- Een niet goed functionerende luchtmassameter kan ervoor zorgen dat de auto niet goed loopt of zelfs uitvalt. De Wegenwacht kan dit voor nood oplossen, maar de luchtmassameter zal vervangen moeten worden bij de garage.
Bij de 2.2 Diesel kan het voorkomen dat de verstuivers gaan lekken. Hierdoor komen verbrandingsgassen in de motor zelf terecht. Hierdoor kan de motor intern dichtslibben. Het oliefilter gaat vol zitten en er is te weinig smering. Als dit probleem te laat wordt geconstateerd, kan er al motorschade zijn. Een verstuiverring moet in elk geval worden vervangen om het probleem van lekkende verstuivers op te lossen.
Over de Mazda CX-5
Met de CX-5 haakte Mazda met de juiste timing in op de opkomst van grotere middenklasse-SUV’s. Dit model was vrijwel meteen heel populair. Na verloop van tijd zijn er door onderzoek van de ANWB nog twee opmerkelijke aspecten aan het licht gekomen. Om te beginnen werd de CX-5 ‘Trekauto van het Jaar’ en is sindsdien uiteraard nog altijd een heel goede caravan- of aanhangertrekker.
Enkele jaren na de introductie konden we vaststellen dat de CX-5 ook nog eens de meest waardevaste auto was. Daardoor lijkt de aanschaf van een occasion relatief duur, maar na enkele jaren blijkt de afschrijving heel bescheiden en dat is bij vrijwel elke auto juist de grootste kostenpost.
Uitvoeringen en varianten
- Er is maar één benzinemotor beschikbaar. Dat is de 2,0 liter ‘SkyActiv-G’ (de G van Gasoline, ofwel benzine) met 121 kW/165 pk.
- Daarnaast zijn er twee 2,2 liter ‘SkyActiv-D’ (inderdaad…) diesels met 110 kW/150 pk en met 129 kW/175 pk.
- De benzineversies zijn er ook met vierwielaandrijving voor het echt zware werk en dan in alle gevallen in combinatie met een zestraps automatische transmissie.
- Bij de diesels is vierwielaandrijving er alleen in combinatie met die extra sterke motor.
- De automatische transmissie is ook geleverd in combinatie met de normale dieselmotor.
- De normale uitvoeringen worden aangeduid als S, TS, TS+ en GT-M.
- Speciaal voor zakelijke klanten zijn er aanvullende uitvoeringen geweest, de Skylease, Skylease+ en alleen in de twee eerste jaren het Lease Pack.
- Begin 2015 heeft de CX-5 een milde facelift gekregen. Vanaf dat moment is de 2,0 liter benzineversie er ook met automatische transmissie en voorwielaandrijving.
De Mazda CX 5 als occasion
Het aanbod gebruikte Mazda’s CX-5 van dit eerste model is nog steeds aanzienlijk. Nieuw zijn er veel exemplaren als leaseauto ingezet, dat zijn natuurlijk prima occasions, ook al hebben ze vaak wat meer kilometers gereden.
Dat maakt die Mazda echt niet veel uit. Bij normaal onderhoud geeft die geen krimp. Overigens is de benzineversie in het aanbod veruit in de meerderheid, maar iets meer dan 1 op de 20 is een diesel. Ongeveer één op de drie exemplaren heeft de automatische transmissie.
De proefrit
Met de CX-5 begon Mazda met het SkyActiv-programma. Dat ging glashard tegen de trend in. Waar andere automerken kiezen voor kleine motoren die met een turbo veel vermogen leveren, neemt Mazda een heel andere route naar een bescheiden brandstofverbruik. Mazda kiest voor een flinke, maar heel efficiënte motor, die bij geringe belasting juist heel zuinig draait. Dat heeft twee aanvullende voordelen.
De motor levert volop trekkracht vanaf bescheiden toerentallen en is daardoor heerlijk soepel in het gebruik. Juist omdat de techniek zo gering wordt belast, komt dat de levensduur en betrouwbaarheid nog eens extra ten goede. Het verhaal over het verbruik is geen fabeltje. Met normaal, gevarieerd gebruik in Nederland, rijdt de benzine-CX-5 gemiddeld met gemak 1 op 15, wat voor een SUV van dit formaat verbazingwekkend zuinig is. Overigens past dit motorkarakter ook prachtig bij de automatische transmissie.
Juist voor een SUV is het opvallend dat de CX-5 weliswaar hoog zit, maar er is geen ‘deinend’ gevoel, de Mazda rijdt strakker en ook een tikje sportiever dan veel concurrenten. Dit betekent wel dat hij nogal stevig reageert op kleine oneffenheden in het wegdek. Dat is een reden te meer om de auto vooral op de normale set wielen en banden te laten staan, want bij hogere velgen en lagere banden, wordt hij direct nog een stuk stugger.
De CX-5 biedt een flinke interieurruimte, met goede voorstoelen en een nogal vlakke achterbank. De bagageruimte meet dik 500 liter met de achterbank rechtop. De delen van de rugleuning zijn ook om te klappen als je achter de auto staat. Handig. Het dashboard is ergonomisch prima, maar met het vele zwart is het wel een beetje saai. In afwerking en kwaliteitsbeleving is elke Mazda tòp, dus ook de CX-5. Overigens mag de benzineversie een geremde aanhanger van 1.800 kilo trekken, de diesel zelfs 2.200 kilo.
Conclusie
Op zoek naar een gebruikte SUV in de middenklasse? In at geval kun je de Mazda CX-5 simpelweg niet negeren. Je moet ‘m op z’n minst in overweging nemen, ook al kies je uiteindelijk wellicht een ander merk. Zonder de CX-5 serieus te bekijken, doe je jezelf gewoon te kort. Ja, zó goed is deze Mazda. Ook als occasion.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda CX-5.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
