Auto Review Opel Mokka A
Opels eerste middenklasse SUV
Opel - Mokka / Mokka x
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn bij de Wegenwacht maar enkele, specifieke euveltjes bekend voor de Mokka. Het komt voor dat na een telefoongesprek via Bluetooth het display niet meer uit gaat. Dat is simpel op te lossen door opnieuw een telefoongesprek te voeren en dan op de telefoon zelf Bluetooth uit te schakelen. Het display zal nu terug gaan naar het eerder gebruikte systeem (radio, navigatie). Contact uit en weer aan, opnieuw Bluetooth-verbinding maken: opgelost. Een Mokka die niet wil starten, dat kan worden veroorzaakt door waterlekkage, die terecht komt op de regeleenheid van het ABS. Dat veroorzaakt een elektronische storing in het hele netwerk. De Wegenwacht maakt de boel schoon en droog: eind probleem. De stuurbekrachtiging kan uitvallen door een tijdelijke storing. De Wegenwacht onderbreekt de elektrische aansturing van de stuurbekrachtiging en sluit die na verloop van tijd weer aan: weg storing. Als bij een Mokka met automatische transmissie de selectiehendel niet uit de P-stand gaat, dan zijn er twee mogelijke oorzaken. De accu kan leeg zijn (maar waarom?) of de remlichtschakelaar is kapot. In beide gevallen zal de Wegenwacht een oplossing bieden, maar ga niet zonder werkende remlichten de weg op!Waar praten we over?
Als merk wil Opel vertegenwoordigd zijn in alle klassen die er toe doen. Een middenklasse SUV moest er dus wel komen, toen dat soort auto’s plotseling in opkomst was. De Mokka is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Zuid-Koreaanse tak van General Motors. het model is zodoende verwant aan de Chevrolet Trax, die hier maar kort is geleverd. De Opel kan zich prima meten met het aanbod van andere merken in deze klasse. Sommige andere merken hebben al een langere traditie in deze klasse, waardoor de Mokka niet helemaal ‘uit de verf’ lijkt te komen.Uitvoeringen en varianten
Het leveringsprogramma van de Mokka is tamelijk overzichtelijk. Ruim vier jaar na de lancering is er medio 2016 een facelift doorgevoerd, waarbij officieel de naam is gewijzigd in Mokka X. Vanaf die facelift krijgt het model een iets ander front, nieuw dashboard, moderne Opel-kenmerken als IntelliLink en On Star. Er is een 1,6 liter benzinemotor met 85 kW/115 pk, maar die is in twee van de drie leverbare uitvoeringen al binnen een jaar uit het programma geschrapt. Veruit de belangrijkste motor is een 1,4 liter met Turbo, goed voor 103 kW/140 pk, een overbekende Opel-motor. In de Mokka X/facelift stijgt het vermogen van die motor naar 112 kW/152 pk, in combinatie met een zestrapsautomaat en vierwielaandrijving. Aanvankelijk was er een 1,7 liter dieselmotor met 96 kW/130 pk, die is begin 2015 vervangen door een veel moderner 1,6 liter diesel met 100 kW/136 pk. Bij de facelift verschijnt de nieuwe, 1,6 liter dieselmotor die ook in andere Opels zit (Astra 2016 etc.). Gek genoeg heeft die minder vermogen (81 kW/110 pk) en iets minder trekkracht. Als diesel is de Mokka X handgeschakeld en voorwielaangedreven. Een beperkt aantal uitvoeringen van de 1,4 Turbo en beide diesels is er vóór de facelift ook met vierwielaandrijving, voor wie wat meer terreinwaardigheid vereist. De 1,4 Turbo en beide diesels zijn als optie ook geleverd met een zestraps automatische transmissie, maar dan juist niet in combinatie met vierwielaandrijving. Dat verandert dus ook bij de facelift. De 1,4 Turbo is heel beperkt ook geleverd als ‘Bi-Fuel’, voorzien van een af fabriek gemonteerde autogasinstallatie. De absolute basisversie heet Selection, in eerste instantie gevolgd door de Edition en de Cosmo. Deze laatste heeft in 2016 plaatsgemaakt voor de Innovation. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Business+, Online Edition en Black Edition (2017/18).De Opel Mokka / Mokka x als occasion
De Mokka heeft het vooral als zakenauto niet zo goed gedaan, in de verkoop in de eerste jaren. Dat komt in het occasionaanbod terug. Het is opvallend dat slechts 5% van het hele aanbod een dieselmotor heeft. De 1,6 liter benzinemotor komt vrijwel even weinig voor, dus grofweg 90% (!) van het hele occasionaanbod betreft de 1,4 liter Turbo. De vierwielaangedreven versies zijn nog schaarser dan de diesels. Als we het aanbod gebruikte Mokka’s bekijken, valt ook op dat er relatief veel exemplaren te koop staan bij dealers van andere merken en dus naar verhouding juist weinig bij Opel-dealers. Feit is wel dat die officiële Opel-dealers het occasionlabel ‘Opel Occasions’ kennen, waaronder uitvoerig gekeurde, gave exemplaren worden verkocht met onder meer een vol jaar garantie. Kijk voor alle voorwaarden en dergelijke op: www.opeloccasions.nl.De proefrit
Zoals het een echte SUV betaamt, heeft de Mokka een hoge zitpositie, zelfs al met de voorstoel in de laagste positie. De kuipstoelen zijn een aanbeveling uit het oogpunt van zitcomfort, maar komen het in- en uitstappen niet ten goede. Personen met een breed postuur zullen ook liever de gewone stoelen hebben. Vanaf de bestuurdersplaats is het zicht rondom niet overtuigend, door de erg brede deur-/dakstijlen, met vooral rechtsachter een grote dode hoek. De achteruitrijcamera is een aan te bevelen optie! Achter het stuur valt ook het opvallend ‘drukke’ dashboard op, met name de middenconsole omvat wel erg veel knopjes. Het ruimte-aanbod in het interieur is riant, dat is óók een reden om zo’n SUV te kopen! De bagageruimte is voor een auto in deze klasse gemiddeld. De Mokka heeft met vrijwel alle motoren een toegelaten maximaal aanhangwagengewicht van 1.200 kilo, dat is voor het soort auto wat bescheiden (100 kW diesel: 1.500 kg). Op de weg is de Mokka overwegend heel comfortabel. Hij verwerkt oneffenheden goed, de elektrisch bekrachtigde besturing is wat doods, maar dat went wel. De 1,4 liter motor is nèt krachtig genoeg voor de 1.300 kilo wegende Mokka. Vooral bij lage toerentallen is de trekkracht vrij gering, dus moet er relatief veel worden geschakeld. Ondanks het gewicht en de vrij hoge bouw van de carrosserie kwamen we met een 1,4 toch aan een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 en dat is best netjes.Conclusie
Opel is een heel sterk merk, dat in alle ter zake doende klassen goed is vertegenwoordigd. Wie een middenklasse SUV wil, kan bij Opel terecht voor de Mokka. Dit is niet Opels meest succesvolle model, maar hij kan de toets der kritiek prima doorstaan en is heel goed vergelijkbaar met zijn sterke concurrenten.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
