logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Suzuki Sx4 II

Verloren in de ruimte

Suzuki - SX4 S-Cross

Met een aantrekkelijk prijskaartje en een riante bagageruimte heeft de Suzuki SX4 S-Cross een paar sterke troeven in handen. Helaas zitten er ook een paar apen in de mouw.

Conclusie

Op basis van zijn gunstige prijsstelling lijkt de Suzuki SX4 S-Cross een prima compromis tussen de goedkopere Renault Captur en de (veel) duurdere Opel Mokka. Helaas gooien de plastic interieurmaterialen en de gevoelloze besturing roet in het eten. Kun je daarmee leven, dan heb je aan de S-Cross een ruime metgezel.

Type auto en prijs

De Suzuki SX4 was in 2006 een van de eerste kleine semi-terreinauto’s. Het model werd samen met Fiat ontwikkeld, dat de auto als Sedici verkocht. De nieuwe SX4 komt volledig uit eigen koker en krijgt de toevoeging S-Cross mee om zich van zijn voorganger te onderscheiden. Prijzen beginnen bij € 17.999 voor een voorwiel aangedreven benzine-uitvoering. Er bestaat ook een SX4 met 4WD: die staat voor minimaal € 26.899 in de prijslijst.

Hoe rijdt de Suzuki SX4 S-Cross

De SX4 S-Cross ziet er moderner uit dan het model dat hij opvolgt, maar het is eerder een trendvolger dan een trendsetter. De overeenkomsten tussen de lijnvoering van de Suzuki en die van de vorige Nissan Qashqai zijn bijvoorbeeld groot. Hadden de Japanners ook maar zo goed naar het stuurgedrag van de concurrentie gekeken: de SX4 S-Cross stuurt licht en gevoelloos en heeft een matige recht uit-stabiliteit. Daardoor moet je regelmatig bijsturen. Dat doet afbreuk aan de auto, die verder prima rijdt. Hoewel de 1,6-liter benzinemotor waarmee onze testauto was uitgerust niet de meest verfijnde krachtbron is (het motorgeluid had iets minder gemogen), rijdt de wagen wel pittig. Bovendien schakelt de Suzuki fijn.

De Suzuki SX4 S-Cross van binnen

In vergelijking met zijn voorganger is de S-Cross 20 centimeter gegroeid. Die extra ruimte komt vooral ten goede aan de spullen die je mee neemt: met 430 liter heeft de Suzuki momenteel de grootste bagageruimte in zijn klasse. De kofferbak is echter niet optimaal te benutten. De wielkasten komen naar binnen en klap je de achterbank neer, dan ontstaat er een bagagevloer die oploopt als een ski-helling. De inzittenden komen er niet slecht vanaf, al neemt het optionele glazen dak kostbare hoofdruimte in voor de achterpassagiers. Het interieur heeft weinig opbergruimte en is gemaakt van harde plastics. Het geheel ziet er daardoor wat goedkoop uit. De bekleding van de A-stijl duw je eenvoudig in, net als die van het plafond.

De Suzuki SX4 S-Cross en het milieu

De Suzuki is leverbaar met twee motoren: een 120 pk sterke 1,6-liter benzinemotor en een zelfontbrander van dezelfde inhoud met hetzelfde vermogen. Met een uitstoot van 110 gram CO2 per kilometer komt die diesel in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De benzineversie stoot 127 gram uit en moet het zonder belastingvoordeel stellen. Op de handgeschakelde uitvoeringen is vanaf het tweede uitrustingsniveau een start/stop-systeem standaard.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.