logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Ibiza IV 2e facelift

In twee keer goed

Seat - Ibiza 1.0 TSI 95 pk

De huidige Seat Ibiza onderging al eerder een opfrisbeurt. Een tweede facelift lijkt misschien overdadig, maar de kleine gezinsauto kan hem goed gebruiken.

Conclusie

De Seat Ibiza is na zijn tweede opfrisbeurt opnieuw een interessante kandidaat in het B-segment. Niet alleen heeft hij voortaan verse motoren onder de kap, de veiligheidsuitrusting van de Spanjaard is ook op orde gebracht. Bovendien beschik je aan boord over de nieuwste technologische snufjes en de Seat springt zuinig met brandstof om. De facelift kan alleen niet verbloemen dat de jaren voor de Ibiza beginnen te tellen: qua interieurruimte legt hij het af tegen de veelal nieuwere concurrentie.

Type auto en prijs

De Seat Ibiza heeft het niet makkelijk in het B-segment. De concurrentie is er moordend en veel van die concurrenten zijn recentelijk vernieuwd. Omdat de Spanjaarden voorlopig geen verse Ibiza op de planning hebben staan, is de vierde generatie van de kleine gezinsauto voor een tweede keer gefacelift. Ditmaal vonden de belangrijkste wijzigingen onderhuids plaats. Met een serie andere (benzine)motoren, een nieuwe veiligheidsuitrusting en de mogelijkheid de Ibiza voortaan met verschillende kleuraccenten te personaliseren, neemt hij met frisse moed de handschoen op tegen modellen als de Ford Fiesta, Renault Clio en Opel Corsa. Daarbij heeft de Seat twee belangrijke troeven: 4 jaar fabrieksgarantie en een scherpe vanafprijs. Voor € 12.950 staat er een driedeurs Ibiza bij je op de stoep. Je kunt ook kiezen voor een vijfdeurs uitvoering of een stationwagen. Die carrosserievarianten hebben een meerprijs van maximaal € 1.000.

Hoe rijdt de Seat Ibiza 1.0 TSI 95 pk

Het stralend middelpunt van deze Ibiza-facelift is een 1.0-liter driecilinder benzinemotor mét turbo. Afkomstig van moederbedrijf Volkswagen is het blokje goed voor 95- of 110 pk, maar de Nederlandse importeur heeft de hoogste verwachtingen van het eerste exemplaar. Volkomen terecht, want de geblazen driepitter is een echte alleskunner. De krachtbron is lekker soepel en vlot genoeg. Op de snelweg klinkt hij een tikkeltje rauw. Het blok draait 3.000 toeren bij een snelheid van 120 kilometer per uur; een zesde versnelling – de handgeschakelde versie waarmee wij op pad gingen, telde er nu vijf – had kunnen helpen. De Ibiza is sowieso een gehorige auto, want behalve de motor konden we onderweg ook de wind en banden goed horen. Seat staat bekend als de sportieveling van het Volkswagen-concern (merken als Porsche, Bentley en Bugatti uiteraard daargelaten). Om te zorgen dat de Ibiza als dynamisch te boek blijft staan, voerden de Spanjaarden wat extra wijzigingen door. Zo namen de techneuten het onderstel onder handen en werd de elektronische stuurbekrachtiging aangescherpt. Een gevalletje 'Baadt het niet, dan schaadt het niet', want wij herinnerden ons de Ibiza als een fijn rijdende auto en zo ervaren we het model nog steeds. Onze testauto was voorzien van een instelbaar onderstel. Een speciale sportstand maakt dat de Seat alerter op het gaspedaal reageert, zonder dat hij daar opgefokt door gaat rijden. De besturing is aan de lichte kant; rond de middenstand gebeurt er weinig. Dat is op lange stukken niet oncomfortabel, maar wanneer je een bocht wilt nemen, zal je behoorlijk in moeten sturen. Het beperkte zicht over je schouder is helaas bij het oude gebleven. Nieuw zijn een vermoeidheidsassistent en Multi Collision Braking. Het ene veiligheidssysteem herkent of je in slaap dreigt te vallen achter het stuur, het andere voorkomt dat de auto doorschiet bij een eventuele kettingbotsing. Multi Collision Braking is standaard, de vermoeidheidsassistent zit vanaf het Style-uitrustingsniveau bij de prijs inbegrepen. Hoewel Seat profiteert van de nieuwste motortechniek van Volkswagen, blijft een noodremsysteem aan het moederbedrijf voorbehouden. Saillant detail: Skoda levert die zogenaamde Front Assistant wél op de Fabia.

De Seat Ibiza 1.0 TSI 95 pk van binnen

Het binnenste van de Ibiza is dankzij een nieuw, fraai infotainmentsysteem weer helemaal van deze tijd. Je kunt er elk type smartphone op aansluiten en via het dashboard een aantal applicaties bedienen. De koppeling met een Apple-toestel gaat het gemakkelijkst: je mobieltje vraagt één keer om bevestiging en je kunt aan de slag. De koppeling met een Android-apparaat vergt meer inspanning. Het huidige Ibiza-interieur wordt gekenmerkt door het gebruik van veel - en hard! -plastic. In dit nieuwe model worden zachtere materialen gebruikt. Met name voorin, want behalve op het dashboard en de bekleding van de voorportieren troffen we in het Ibiza-binnenste nog steeds een boel plastic aan. Met minimaal 292- en maximaal 847 liter heeft de Seat een keurige bagageruimte, maar je merkt wel dat het basisontwerp voor deze auto alweer uit 2008 stamt. Alternatieven als de nieuwe Hyundai i20 en - uit eigen huis - de Skoda Fabia bieden tot wel 300 (!) liter extra ruimte. Een vlakke laadvloer zit er bij de Spanjaarden niet in. Op de achterbank hebben lange volwassenen weinig te zoeken; de beenruimte houdt niet over en de hoofdruimte schiet te kort.

De Seat Ibiza 1.0 TSI 95 pk en het milieu

Voortaan is de Seat Ibiza leverbaar met vier benzine- en twee dieselmotoren. De Spanjaarden lepelen op verzoek ook een ongeblazen driecilinder in de Ibiza. Die biedt minimaal 75 pk; bij Volkswagen en Skoda staat er ook nog een 60 pk versie in de folder. Aan het einde van 2015 maakt een vierde benzinemotor zijn opwachting: een 1.4-liter krachtbron met cilinderuitschakeling. Die viercilinder is goed voor 150 pk, maar draait bij deellast op twee cilinders minder. Op die manier zou het verbruik onder de 1 op 20 uit moeten komen. Elke Ibiza wordt standaard uitgerust met een start/stop-systeem. Het praktijkverbruik van de door ons gereden, 95 pk sterke driepitter bedroeg een indrukwekkende 1 op 20,7. Weliswaar zijn de Spanjaarden in de folder nog optimistischer over de brandstofscore (het fabriekscijfer bedraagt 1 op 23,2), maar met het door ons behaalde verbruik zal menig gezin al dik tevreden zijn. Dat je de tankdop nog met de sleutel moet ontgrendelen, is pas écht teleurstellend.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.