logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo EX30 I

Kleine elektrische Volvo voor onder de 40 mille

Volvo komt met een compacte elektrische auto, de EX30. Die is er vanaf minder dan veertig mille en heeft een rijke standaarduitrusting. It’s a Volvo Jim, but not as we know it!

Pluspunten
  • Prijs
  • Rijgedrag
  • Comfort
Minpunten
  • Weinig ruime op achterbank
  • Instapversie kleine actieradius

Conclusie: erg compleet voor scherpe prijs

De Volvo EX30 heeft het zonder meer in zich om een succesnummer te worden. Dast komt mede door de scherpe prijzen in combinatie met het geboden comfort en de standaarduitrusting. Bijna alle rijhulpsystemen zijn standaard, het rijgedrag is voor een kleine gezinsauto dik in orde en hij ziet er bovendien kek uit. De bediening zal in het begin gewenning vereisen en als je instapversie koopt moet je rekening houden met een nogal beperkte actieradius.

Instapversie heeft kleine actieradius

Volvo komt met deze kleine auto, de EX30. Hij is er vanaf 36.795 euro en concurreert met bijvoorbeeld de elektrische versie van de Hyundai Kona, met huidige Auto van het Jaar de Jeep Avenger en met de nieuwe Fiat 600e. Nog geen 37 mille voor een elektrische Volvo klinkt erg aantrekkelijk. Maar wat krijg je dan? Nou, je krijgt bijvoorbeeld één elektromotor goed voor 272 pk, een klein batterijpakket van 51 kWh en een actieradius van maximaal 344 kilometer. Das dus niet bijster ver, maar volgens Volvo-topman Jim Rowan is dat bewust zo gedaan, omdat niet iedereen een grote actieradius nodig heeft.

Chinees of Zweeds?

De EX30 is gebouwd op het platform van de Smart #1 en de Zeekr X. Want Volvo is net als deze twee merken in handen van het Chinese Geely. Volvo’s worden wél nog steeds voor een belangrijk deel in Zweden ontwikkeld. En dus ruiken en proeven ze nog steeds Zweeds. Iets dat veel Europese kopers zullen waarderen. Daarbij zeggen de Zweden zeer veel moeite hebben gtestoklen in het zo klein mogelijk houden van de CO2-footprint. Er zijn veel gerecyclede en duurzame materialen gebruikt en leer wordt niet meer gebruikt.

Ook met grotere actieradius

Kies je voor het instapmodel besef dan dat die 344 kilometer actieradius in de praktijk vaak (nog) minder is door bijvoorbeeld de buitentemperatuur en door jouw rijstijl. Misschien is het dan toch handig om de EX30 Single Motor Extended Range te kopen. Die heeft een grotere batterij van 69 kWh en komt 471 kilometer ver. Kijk, dat lijkt er meer op. Dat heeft natuurlijk wél gevolgen voor de prijs want dan kost deze Chinese Zweed minimaal 41.495 euro. Wat de garantie betreft: je krijgt 3 jaar op de gehele auto toto 100.000 kilometer en 8 jaar of 160.000 km garantie op het batterijpakket.

Binnen subsidieregeling

Onze testauto is zo’n Single Engine Extended Range versie in de een-na-chicste uitvoering. Je kunt kiezen uit Core, Plus en Ultra. Volgens Volvo zullen de meeste kopers gaan voor deze extended-motoristatie in combinatie met de Plus uitvoering. Voor net geen 45 mille, een beheersbare prijs dus die nog binnen de subsidieregeling valt, krijg je dan veel standaarduitrusting en een prima actieradius.

Ook als vierwielaandrijver

De EX30 is verkrijgbaar met vier verschillende interieurkleuren en is standaard grijs van buiten. Andere carrosseriekleuren kosten 800 euro meer. Behalve als Single Engine en als Single Engine Extended Range is de EX30 er ook nog met twee motoren en dus vierwielaandrijving. Hij heet dan - heel verassend - Twin Motor Performance. Dan heb je het inmiddels wel ook over een aanschafprijs van 49 mille. Maar ook over een prestatieniveau 428 pk en een 0-100 km/h sprinttijd van 3,6 seconden.

Hoe rijdt de Volvo EX30

De EX30 rijdt verrassend comfortabel voor een auto in deze klasse. Hij rolt prachtig en hij is nooit hard in de demping en vering. Het voelt alsof je rijdt in een auto uit een klasse hoger. De besturing is keurig direct maar biedt weinig gevoel, zoals zoveel elektrische auto’s met een elektrische stuurbekrachtiging. Je kunt nog wel kiezen uit drie standen waarbij de zwaarste stand de indruk wekt van wat stuurgevoel omdat het allemaal iets zwaarder aanvoelt.

Regenereren en one pedal drive

Regenereren doet de auto automatisch. Er zijn geen extra standen. Wel kun je met ween druk op de knop de one-pedal-drive activeren. Die werkt prima maar hij had nog wat agressiever mogen afremmen. Nu heb je soms toch nog even de mechanische remmen nodig.

De trekkracht van de 272 pk krachtige elektromotor is fors. Voor een compacte auto als deze is het wellicht zelfs wat overdreven veel, maar lekker is het wel.

Niet onbelangrijk: de EX30 mag minimaal 1.000 kilogram aan de trekhaak hebben in het geval van de instapversie, tot 1.600 kilogram voor het topmodel. Dat is fijn want dat betekent dat je er een kleine caravan achter kunt hangen.

Wat veiligheid betreft heeft Volvo natuurlijk een reputatie hoog te houden. Dus is ook deze EX30 weer standaard uitgerust met zeer veel aanvullende rijhulpsystemen. Nieuw is een systeem dat waarschuwt bij het uitstappen als er een fietser of brommer aankomt. Dreigt er een botsing dan zal het portier niet opengaan. Ook de instapversie heeft vrijwel alle systemen standaard.

De Volvo EX30 vanbinnen

De Volvo EX30 deelt zijn bodemgroep met die van de Smart #1 en de Zeekr X. Van die drie is de Zeekr het grootst met een lengte van 4 meter 44. De Smart is 4 meter 27 en deze Volvo slechts 4 meter 23. Dat heeft gevolgen voor de bagageruimte. Die is met 318 liter niet om over naar huis te schrijven maar gelukkig kun je wel de achterbank weglkappen en is de laadbodem verstelbaar. Dan kun je een ruimte creëren van 900 liter.

Geschikt voor jonge gezinnen?

Kan een jong gezin hiermee uit de voeten? Zodra er een kinderwagen of een bedje mee moet wordt het lastig. In de praktijk zal het kiezen zijn tussen óf mensen mee, óf veel spullen. Moet je achterin dan ook nog je laadkabel kwijt? Nee, voorin vind je daarvoor een frunk. Of moeten we zeggen: frunkje? De inhoud is slechts 7 liter.

De wielbasis – dat is de afstand tussen de voor en de achterwielen - bepaalt in belangrijke mate hoeveel binnenruimte er beschikbaar is voor de inzittenden. Met 2 meter 65 is die wielbasis 10 centimeter korter dan van z’n twee zusjes. En dus is de ruimte op de achterbank niet riant. Je zit al snel met je knieën tegen de leuning van de voorstoel aan. Bovendien is de zitting aan de korte kant, waardoor je bovenbenen niet voldoende worden ondersteund. Opvallend genoeg is de hoofdruimte wel prima.

Echt Volvo interieur

Als je de deuren opentrekt van de EX30 zie je zonder een echt meer Volvo-interieur. Dat komt vooral door de stoffering van de stoelen en door de vorm van het stuurwiel. Ook de instelbare sfeerverlichting draagt bij aan dat lekkere luxe Volvo-gevoel.

Maar als je dan wat beter kijkt, dan ga je zien waarom de vraagprijs onder de veertig mille kon blijven. Alle tierelantijntjes zijn sowieso weggelaten. Geen design-geneuzel, verchroomde strips en aparte knopjes en toetsjes en zo. Nee, alle bedieningen zijn ondergebracht in het infotainmentsysteem.

Er zijn nog maar twee knopjes, die zijn van de raambediening. Het zijn er twee en je bedient er toch vier ramen mee, en ze zitten in het midden. Dat scheel veel bekabeling en het scheelt aparte deurpanelen omdat het bij rechts- en linksgestuurde versies dan toch altijd op dezelfde plek zit. Om dezelfde reden zijn er ook geen speakers in de portieren maar een soundbar onder de voorruit.

En daarom zit ook het dashboardkastje in het midden. Voorin is trouwens lekker veel ruimte. Zowel voor de inzittenden als qua opbergruimte. Zo is er een grote uitschuifbare bak die tevens dienst doet als bekerhouders, en is er een ruimte open aflegruimte met een dubbele bodem. Ook de deurvakken zijn prima bruikbaar. .

Geen instrumentarium meer

Een instrumentarium ontbreekt. Geen snelheidsmeter en controlelampjes dus meer voor je neus. Je leest alles af op het centraal geplaatste 12,3-inch multimediascherm zoals je dat ook ikn een Tesla doet. Je moet dus altijd een beetje opzij kijken om te zien hoe hard je rijdt. Is dat erg? In het drukke verkeer is recht voor je kijken natuurlijk beter maar in de praktijk stoort het niet.

Wat wel minder fijn is, is dat alle functies dus onder een menustructuur zitten en je dus zeer vaak op dat scherm zit te turen in plaats van voor je op de weg kijkt. Soms zijn knoppen toch écht het snelste en veiligste te bedienen ook al mag dat dan wat ouderwets overkomen. Nu open je zelfs het dashboardkastje met via een menu.

De ontwerpers hebben wel geprobeerd de boel intuïtief en zo logisch mogelijk te maken. De meest gebruikte bedieningselementen vindt je onderaan het centrale display. En een bedieningstoets wordt alleen getoond wanneer de functie beschikbaar is. Rij je 120 km/h? Dan zal je de knop voor het openen van de achterklep niet zien.

Slimme widgets

Verder vind je diverse widgets op het centrale display voor een rappe toegang tot de navigatie, telefoon en media. Even een tikje en je krijgt toegang tot de volledige functionaliteit. In het welkomstscherm activeer je bedieningselementen zoals One Pedal Drive. Verder kun je kiezen voor 'calm view' en wordt alleen essentiële informatie getoond. In 'Surround view' krijg je veel meer te zien. Tot slot: je kunt de auto met een app op je telefoon bedienen en ‘m daarmee bijvoorbeeld van en op slot doen.

De Volvo EX30 en het milieu

Opladen gaat bij beide versies lekker snel. Aan een snellader duurt het 26 minuten om de accu van 10 procent weer 80 procent vol te krijgen. Daarbij laadt de instapversie met 135 kW en de Extended Range versie met 153 kW.

Ga je thuis opladen dan heeft de EX30 altijd een boordlader van 11 kW. In de Extended Range kun je die upgraden naar 22 kW. Daarmee halveer je de laadtijd van 8 uur naar 4 uur. De gewone Single Motor heeft 6 uur nodig.

Bij een laadniveau van 20 procent krijgt je een herinnering om op te laden en biedt de EX30 aan om openbare laadstations in de buurt op Google Maps weer te geven. De batterij wordt dan op de juiste temperatuur gebracht om het laden te optimaliseren.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.